مرز بعدی برای مراقبت های بهداشتی: واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، و متاورس

برای سال‌های متمادی، ارائه مراقبت‌های بهداشتی مستلزم تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک به‌عنوان وسیله‌ای برای دریافت تشخیص، درمان پزشکی یا مراقبت‌های جراحی بود. این امر با ظهور سلامت از راه دور، که رابطه بیمار و پزشک را از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت ارائه کرد، اندکی تغییر کرد.اما این پارادایم‌ها اکنون در اوج یک شکل حتی بزرگ‌تر و تاریخی‌تر از اختلال بی‌سابقه هستند، زیرا واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) به سرعت امکاناتی را ارائه می‌کنند که قبلاً هرگز تصور نمی‌شد.

در اوایل سال جاری، من در مورد Microsoft Mesh نوشتم، یک پلتفرم «هولوپورتاسیون» و واقعیت ترکیبی که هدف آن شبیه‌سازی ارتباطات دیجیتالی و فعال کردن راه‌های جدید برای آموزش، یادگیری و انجام کارهای مجازی از راه دور است. این در ارتباط با فناوری هولولنز مایکروسافت است که قبلاً در مطالعات موردی غیر جراحی و جراحی به عنوان وسیله ای برای ارائه مراقبت های پزشکی از راه دور مورد بررسی قرار گرفته است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نوآوری در این حوزه به سرعت در حال رشد است. به عنوان مثال سیستم های کامپیوتری معروف و طراح تراشه NVIDIA را در نظر بگیرید که برای دهه ها مورد علاقه صنعت بوده است. این شرکت به نشان دادن نوآوری های باورنکردنی در همه جنبه ها ادامه داده است - از سیستم های بازی گرفته تا محاسبات پیشرفته، NVIDIA یک نیروی رویایی است. اکنون، این شرکت از زیرساخت‌های مورد اعتماد و آزمایش‌شده خود برای سرمایه‌گذاری در «متاورس» استفاده می‌کند – نوعی واقعیت دیجیتالی جایگزین که می‌تواند تعاملات و تجربیات غنی و واقعی را در اختیار کاربران قرار دهد. این یک مفهوم امیدوارکننده برای مراقبت های بهداشتی است که در تعامل بین پزشک و بیمار رشد می کند. انویدیا با پلتفرم Omniverse خود در تلاش است در این فضا نوآوری کند - یک پلتفرم باز و به راحتی قابل توسعه که برای همکاری مجازی و شبیه سازی فیزیکی دقیق در زمان واقعی ساخته شده است. سازندگان، طراحان، محققان و مهندسان می‌توانند ابزارهای طراحی، دارایی‌ها و پروژه‌های اصلی را برای همکاری و تکرار در یک فضای مجازی مشترک به هم متصل کنند.» این پلتفرم قبلاً در صنایع متعددی از جمله معماری و مهندسی، رسانه و سرگرمی، تولید و ابرکامپیوتر تطبیق داده شده است و پایه ای قوی برای جهش به صنعت مراقبت های بهداشتی ایجاد کرده است.

ایده فراجهان پتانسیل باورنکردنی دارد و رویکردی کاملاً جدید برای تعامل و ارتباط انسانی ارائه می‌کند. تغییر اخیر فیس‌بوک به «متا» سرودی برای آینده‌نگری و چشم‌انداز این شرکت است که متاورس مرز بعدی در نوآوری‌های فناوری است. در واقع، فیسبوک سال‌هاست که روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری می‌کند و به آرامی راه‌های جدیدی را برای ارتباط افراد و ایجاد پلتفرم‌های تعاملی رمزگشایی می‌کند. حتی قبل از تعریف مجدد خود به عنوان متا، این شرکت تعهد خود را به این فناوری از طریق خرید عظیم شرکت واقعیت مجازی Oculus نشان داد. فیس بوک/متا پتانسیل باورنکردنی برای بازتعریف مراقبت های بهداشتی دارد، به خصوص که در حال حاضر چنین زیرساخت رسانه های اجتماعی قوی و اثبات شده ای دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متا با فناوری AR/VR خود به سرعت در حال حرکت است. آخرین ویدیوی آن پیشرفت باورنکردنی این شرکت را با فناوری دستکش لمسی نشان می‌دهد و به کاربر امکان می‌دهد حس لامسه را در دنیای مجازی تجربه کند. این نمایش کاربران را در حال تعامل در فضای مجازی و حتی انجام بازی های سنگین دقیق و ماهرانه مانند جنگا نشان می دهد. ویدئوی کامل را می‌توانید در اینجا ببینید و پیش‌نمایش آن را در زیر مشاهده کنید:

به طور کلی، این نمونه‌ها تنها تعدادی از نمونه‌هایی هستند که برای متحول کردن این فضا تلاش می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Intuitive Surgical که به دلیل سیستم جراحی با کمک رباتیک (سیستم داوینچی) مشهور است، پتانسیل باورنکردنی برای انتقال به واقعیت مجازی دارند. تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک‌تر دیگر در حال سرمایه‌گذاری در بخش‌های خاص در حوزه مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال هستند – چه برای تقویت تجربه پزشکی از راه دور از طریق AR/VR، یا اینکه سایر تجربیات پزشکی را برای بیمار دوستانه‌تر و ایمن‌تر کنند.

اما چالش‌های کلیدی وجود دارد که این شرکت‌ها بدون شک با آن‌ها مواجه خواهند شد. یکی از چالش های اصلی این است که دنیای مجازی را با دنیای واقعی پیوند دهیم. کارآزمایی‌های بالینی و موارد کاربرد متعددی باید بررسی شود تا به درستی درک شود که آیا این فناوری می‌تواند به طور ایمن برای مراقبت از بیمار استفاده شود یا خیر. یکی دیگر از زمینه های نگرانی، ایمنی داده ها و اطلاعات بیمار در متاورس است. همانطور که جامعه به طور فزاینده ای به فناوری وابسته می شود، باید بر آسیب پذیری های متعدد و نگرانی های امنیت سایبری همزمان تأکید شود. در نهایت، شرکت‌ها باید به نحوه ایجاد این فناوری بپردازند که نه تنها برای بیمار ایمن باشد، بلکه جنبه‌های انسانی پزشکی را نیز تامین کند. به هر حال، مراقبت های بهداشتی فقط در مورد درمان علائم نیست . بلکه علاوه بر این، در مورد درمان فرد نیز می باشد. در حالی که فناوری AR و VR نویدهای باورنکردنی برای مراقبت‌های بهداشتی دارند، باید به گونه‌ای توسعه یابند که به رابطه حساس، انسان‌گرا و مقدس بیمار و پزشک که مراقبت‌های بهداشتی طولانی‌مدت تعریف شده است، تجاوز نکرده یا آن را کاهش ندهد.

 

منبع: forbes

 

همچنین بخوانید:

متاورس و مراقبت از سلامت ،نمایی از ارتفاع 5000 فوتی

چگونه متاورس، سلامت را متحول خواهد کرد؟

مرز بعدی برای مراقبت های بهداشتی: واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس

 

بالا