ده تکنولوژی پزشکی جدید سال ۲۰۱۹

تکنولوژی و پزشکی سال‌هاست که در کنار هم قرار گرفته‌اند. پیشرفت مداوم پزشکی و داروسازی تا کنون جان میلیون‌ها انسان را نجات داده و باعث بهبود زندگی بسیاری شده است. همان طور که سال‌ها میگذرد و تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکند، پیش بینی پیشرفت بعدی انسان به امری غیر ممکن بدل شده است. در اینجا ما به ده تکنولوژی جدید در زمینه پزشکی میپردازیم.

 

۱۰- استنشاق هوشمند

استنشاق اصلی ترین روش درمان آسم است و اگه به درستی اعمال شود در ۹۰ درصد بیماران تاثیر گذار است. هرچند در واقعیت آنگونه که تحقیقات نشان  داده است، ۹۴ درصد از بیماران استنشاق را به درستی انجام نمیدهند.  

برای کمک به این بیماران در مدیریت این مشکل، استنشاق هوشمند با قابلیت بلوتوث ساخته شده است.این دستگاه کوچک که به اسپری آسم متصل میشود و تاریخ و زمان مصرف هر دز و استنشاق صحیح توسط بیمار را ضبط می کند و سپس اطلاعات به تلفن هوشمند بیمار فرستاده می شود تا بتوانند شرایط خود را بیشتر تحت کنترل قرار دهد و با پزشک خود به اشتراک بگذارد.

 

۹- جراحی رباتیک

به کمک جراحی رباتیک جراحان می توانند عمل‌های بسیار پیچیده و یا غیر ممکن را با حداقل آسیب به بیمار، انجام دهند. با پیشرفت تکنولوژی این روش و ترکیب با روش‌هایی همچون واقعیت افزوده، ریسک جراحی به صورت چشمگیری کاهش یابد. به عنوان مثال جراحان میتوانند ابتدا جراحی بیمار را در واقعیت افزوده شبیه سازی کرده و اطلاعات بیشتری را در مورد بیمار بدست آورند.

هرچند در حال حاضر از ربات‌ها به عنوان دستیار جراح استفاده میشود ولی با پیشرفت تکنولوژی در آینده امر جراحی کاملا به عهده ربات‌ها خواهد بود.

 

۸- سنسور مغز بی سیم

پزشکان و دانشمندان ابزارهای الکترانیکی حل شونده‌ای را ابداع کرده اند که این قابلیت را داراست تا زمانی که انقضای آنها سرمیرسد و یا وظیفه شان در بدن بیمار تمام میشود،حل شده و از بدن بیمار خارج شوند. این سنسورها به پزشکان اجازه میدهد تا دما و فشار مغز را اندازه گیری کنند و به پزشک اطلاع دهند و از آنجایی که این دستگاه حل شونده است، برای خارج کردن آن از مغز نیاز به جراحی نیست.

 

۷- چاپگر سه بعدی

امروزه چاپگر سه بعدی به سرعت به داغ ترین بازار تکنولوژی تبدیل شده است. از این چاپگرها میشود در ساخت ایمپلنت ،اندام مصنوعی و حتی مفاصل استفاده کرد. چاپ پراتز سه بعدی بسیار مشهور بوده و به صورت سفارسی ساخته میشود.

ویژگی‌های دیجیتالی این روش باعث شده چاپ پراتز برای اشخاص به صورت اختصاصی با دقت میلیمتری انجام گیرد. چاپ سه بعدی می تواند ابزارهای با دوام بالا و حتی حل شونده ای بسازد. برای مثال این تکنولوژی می تواند برای تولید و چاپ قرص استفاده شود. چاپگر سه بعدی یک مثال بارز از همکاری تکنولوژی و پزشکی محسوب میشود.

 

۶- اندام هوشمند

یکی دیگر از تکنولوژی‌های پزشکی که در حال شکوفایی است، بیو-چاپ است. هرچند که در ابتدا بازسازی سلول‌های پوست برای قربانیان سوختگی، یک روش خلاقانه به نظر می‌رسید ولی این تفکر به آرامی جای خود را به کارهای بسیار هیجان انگیزی داد.

اخیرا دانشمندان موفق به ساخت رگ‌های خونی، تخمدان مصنوعی و حتی لوزالمعده شده اند. این ارگان‌های مصنوعی در بدن بیمار رشد می‌کنند تا جایگزین عضو معیوب شوند. توانایی تهیه ارگان های مصنوعی به این روش و بدون پس زدن آن توسط سیستم ایمنی بدن، انقلابی در نجات جان میلیون‌ها بیمار که هر ساله در انتظار پیوند عضو هستند خواهد بود .

 

۵-  ابزارهای پوشیدنی پزشکی

از زمان معرفی بلوتوث در سال ۲۰۰۰ تقاضا برای استفاده از ابزارهای پوشیدنی - پزشکی بسیار رشد کرده است. امروزه مردم با استفاده از گوشی های هوشمند سلامتی خود را از کنترل قدم زدن گرفته تا سلامت اندام، تپش قلب و حتی الگوی خواب را تحت کنترل دارند و با پزشک خود به اشتراک میگذارند (تله مدیسین) تکنولوژی‌های پوشیدنی با رشد بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی و با هدف مبارزه بیماران با آن، مورد توجه مردم قرار گرفت .

یک نمونه از این تکنولوژی ها، ساعت های مچی هوشمند با توانایی اندازه گیری ضربان قلب است. پیش بینی‌ها حاکی از رسیدن ارزش بازار تکنولوژی‌های پوشیدنی به ۶۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ است.

 

۴- پزشکی دقیق

پزشکی دقیق سبب شده تا پزشکان، داروها و درمان های بیماری‌هایی همچون سرطان را بر اساس ژنتیک هر فرد انتخاب کنند. این روش درمانی مخصوص خود بیمار، بسیار موثرتر از روش‌های درمانی دیگر است. برای مثال از این نوع درمان می شود برای حمله به تومورها بر اساس ویژگی‌های ژن بیمار استفاده کرد.

 

۳- واقعیت مجازی

در سال‌های اخیر تکنولوژی واقعیت مجازی به دنیا معرفی شد. این تکنولوژی دانشجویان پزشکی را قادر کرده است  تا از نزدیک تجربه‌ای مشابه اتفاقات در دنیای واقعی با بیماران را بدست بیاورند. مثلا دانشجویان میتوانند از نزدیک آناتومی بدن انسان و ارتباط ارگان‌ها با یکدیگر مشاهده کنند و این یک دید بسیار کامل از چگونگی کارکرد بدن را به آن‌ها میدهد که می تواند در آینده در تشخیص و درمان بیماری‌ها به آنان کمک کند.

 

۲- درمان از راه دور (تله مدیسین)

در جوامع پیشرفته ۶۰ درصد مردم ترجیح میدهند که از خدمات دیجیتالی استفاده کنند. درمان از راه دور به پیشرفت تکنولوژی پزشکی گفته میشود که در آن به بیماران امکان داده میشود تا به جای آنکه در صف انتظار ملاقات با پزشک خود باشند، درمان خود را در اسرع وقت و هزینه مناسب توسط سیستم های هوشمند خود نظیر تلفن همراه،تبلت و ... تجربه کنند.

برای مثال در این خصوص اپلیکیشن هایی وجود دارند که به بیماران امکان میدهد تا در دنیای مجازی با دیگر پزشکان و متخصصین برای تشخیص سریع بیماریشان صحبت کرده و ویزیت شوند. ارزش بازار درمان از راه دور تا سال ۲۰۲۵ برابر با ۱۱۳٫۱ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

 

۱- کریسپر

کریسپر نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که می‌تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک‌های زیادی بکند. تاکنون ژن درمانی عمدتا از طریق تکنیک «انتقال ژن» (gene transfer) انجام شده است؛ به این صورت که یک ویروس بی‌گزند، نسخه‌ی سالمی از یک ژن را به سلول منتقل می‌کند تا جای ژن معیوب را که بیماری ایجاد کرده، بگیرد. اما در روش کریسپر، دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند. آنها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می‌گذارند. قاعدتا، این روش باید خیلی بهتر از اضافه کردن یک ژن جدید جواب دهد، چون در این صورت خطرات ناشی از اضافه کردن یک ژن غریبه و خارجی از میان می‌رود. گاهی اوقات ممکن است این ژن خارجی در مکان اشتباهی قرار گیرد و منجر به سرطان شود.اما ژنی که با تکنیک کریسپر ترمیم شده تحت کنترل خواهد بود.

 

همان طور که سال‌ها می گذرد، تکولوژی در زمینه پزشکی و درمان به پیشرفت خود ادامه میدهد که سبب افزایش طول عمر و کیفیت زندگی انسان ها میشود . خصوصا در این سالها درمان از راه دور سبب شده تا افراد کمتری برای عدم وجود متخصص و یا دسترسی سریع به متخصصین (فواصل طولانی) جان ببازند و یا تحت هزینه های سنگین و یا شرایط سخت قرار گیرند.

 

منبع: www.proclinical.com

 

 

بالا