معرفی سیستم های بیمار محور تله مدیسین

سیستم های ویدئو کنفرانس، تله مدیسین

video Conferencing Systems, Telemedicine

سیستم های ویدئوکنفرانس تله مدیسین، به منظور تشخیص و تجویز درمان طبی بیمارانی که در نقاط دور قرار دارند،‌ مشاوره بالینی متخصصین از راه دور ، آموزش پرسنل پزشکی و امور اداری/تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. تله مدیسین یا طبابت از مسافت دور، می تواند به اندازه یک مکالمه تلفنی میان پرسنل یا ارسال فاکس از یک متخصص قلب به پزشک مراقبت های اولیه ساده بوده و یا در حد معاینه ویدیوئی همزمان، توسط پزشکانی که صدها مایل از یکدیگر فاصله دارند پیچیده باشد. امروزه،‌ متداولترین مورد مصرف این تکنولوژی، آموزش و مدیریت است. البته موارد استفاده تکنولوژی تله مدیسین رو به افزایش است. امروزه از مواردی که در آنها تصاویر ( مثل تصاویر رادیوگرافی، اسلایدهای پاتولوژی )و دیگر اطلاعات مربوط به بیمار در یک طرف گرفته شده و به سیستم حافظه در سمت دیگر ارسال می گردد تا بعدا مورد بازبینی قرار گیرد، در تله رادیوگرافی، تله پاتولوژی و تله درماتولوژی استفاده می شود.

سیستم های تله مدیسین همچنین در مشاوره های جراحی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، کاردیولوژی، روانپزشکی و طب اورژانس مورد استفاده قرار گرفته اند. معاینات بیمار با استفاده از وسایلی نظیر گوشی پزشکی، افتالموسکوپ و دوربینهای معاینه کننده متصل به سیستم تله مدیسین هدایت شده و به طور همزمان به پزشکی که در نقطه ای دور قرار گرفته امکان می دهد به اطلاعات مربوط به معاینات بیمار دسترسی پیدا کرده و با پزشک معاینه کننده، دستیار پزشک و یا پرستار مشاوره نماید.

استفاده از تکنولوژی ویدئوکنفرانس تله مدیسین می تواند هزینه های مسافرت متخصصین و انتقال بیمار و زمان لازم جهت تشخیص بیماری و تصمیم گیری در مورد درمان را کاهش دهد. مفید بودن تکنولوژی تله مدیسین به خصوص در ادغام منابع بالینی سیستمهای بهداشتی-بیمارستانی، غلبه نمودن بر موانع جغرافیایی و کمبود پرسنل پزشکی در هنگام درمان بیماران در سوانح و موقعیت های جنگی و ارائه خدمات مراقبت بهداشتی به بیماران واقع در مناطق ایزوله ( مثل نواحی روستایی و زندانها ) به اثبات رسیده است. انتظار می رود پذیرش و استفاده گسترده تر از تکنولوژی تله مدیسین کیفیت مراقبت را افزایش داده و از هزینه مراقبتهای تخصصی بین المللی بکاهد.

 

سیستمهای شناسایی و ایمنی بیمار

Patient Identification and Security Systems

وسایل ایمنی بیمار، در مواردی که شیرخواری از اتاق نوزادان بیرون برده شده و یا بیماری گم می گردد، به پرسنل مربوطه هشدار می دهند. وسایل مزبور،‌ جهت استفاده در همه انواع مراکز مراقبت بهداشتی، از جمله بیمارستانها، آسایشگاههای سالمندان و معلولین و مراکز مراقبت دراز مدت و مراکز امدادی طراحی شده اند. پایش بیماران،‌ آ‍زادی عمل بیشتری را برای آنان و نیز پرسنل مراقبتهای بهداشتی فراهم نموده و اجازه می دهد که بیماران احساس استقلال بیشتری داشته باشند. گم شدن و گریختن از جمله پرهزینه ترین خطراتی است که مراکز مراقبت درازمدت با آن مواجه می شوند. خطراتی که سلامتی افراد را تهدید می کند در هر شرایطی که بیماران یا ساکنین مراکز مزبور قادر به حرکت بدون کمک باشند و نیز در موارد اختلال درازمدت با آن مواجه می شوند. خطراتی که سلامتی افراد را تهدید می کند در هر شرایطی که بیماران یا ساکنین مراکز مزبور قادر به حرکت بدون کمک باشند و نیز در موارد اختلال عملکرد شناختی، نظیر آنچه که در دمانس، ضربه مغزی، اختلالات ناشی از دارو یا الکل یا بیماری ذهنی ایجاد می شود وجود دارد. افراد فراری با اشخاصی که گم شده اند از طریق تلاشهای بی هدف، آشکار و غالباً مکرر جهت ترک ساختمان و محوطه آن شناخته می شوند. افراد مستعد گم شدن را باید سریع شناسایی نمود. بیماران مراکز توانبخشی و ساکنین آسایشگاهها که دچار اختلال شناختی هستند ممکن است در مسیر پلکان یا مناطق ناامن سرگردان شوند، ساختمان را به منظور پیداکردن منزل خود یا محیط آشنا ترک نماید و یا در اتاقهای دیگر ساکنین پرسه بزنند. موقعیت نشناسی و سرگردانی ممکن است در ابتدا در محیطهای جدید رخ دهد. دیگر علل سرگردانی عبارتند از : عوارض جانبی داروها، گیجی، استرس، سر و صدا ، تنهایی، حضور در جمعیت و یا در محیطهای ناآشنا و یا وجود توهمات. علاوه بر هزینه های بیمه و دادخواهی های بالقوه،‌ حوادث ایجاد شده برای افراد فراری ممکن است سبب جلب توجه شدید رسانه ها گردیده و شدیداً‌ به حسن شهرت مرکز مراقبت بهداشتی آسیب وارد کند.

وسایل ایمنی شیرخواران، در مواردی که از بخش خصوصی مادران، بخشهای نوزادان، زایمان، مراقبتهای ویژه ( ICU ) نوزادان یا مهد کودک، بیرون برده می شوند، پرسنل مربوطه را آگاه می سازند. همچنین می توان این وسایل را طوری برنامه ریزی کرد که در صورت نزدیک شدن به آسانسور، پلکان و یا قسمتهای خروجی ساختمان هشدار داده و محل کودک نشاندار شده را با فشردن یک دکمه مشخص نمایند.

همه اقدامات جلوگیری از ربوده شدن شیرخوار و کودک، باید علاوه بر طبقات مربوطه به زایمان و نوزادان، طبقات مروبط به اطفال، ICU نوزادان یا اطفال و همه قسمتهای مربوط به مهد کودکها را نیز پوشش دهند. پرسنل مراقبت بهداشتی باید همه نواحی کنترل نشده و نقاطی که به خوبی تحت نظارت نیستند را شناسایی نمایند.

 

سیستمهای تامین کننده کامپیوتری ورود به دستورات

Computerized Provider Order-Entry Systems

سیستم CPOE، سیستمی شبکه بندی شده است که به استفاده کنندگان امکان می دهد که به طور الکترونیک به دامنه تمام دستوراتی که در محیطهای مبتنی بر کاغذ یافت می شوند، از جمله دستورات دارویی وارد شوند. این سیستم ها همچنین کمک به تصمیم گیری کلینیکی و هشدارهای ایمنی را به طور آن لاین ( پیوسته ) تامین می کنند. استفاده کنندگان مجاز، از یک ایستگاه کاری منفرد یا محلی دور به اطلاعات بالینی منابع متعدد دسترسی پیدا می نمایند. این اطلاعات شامل دستورهای تشخیصی مختص بیمار،‌ مانند تست های آ‍زمایشگاهی و رادیولوژیک؛ دستورات دارویی که استفاده کنندگان می توانند دستورات مزبور را به طور پیوسته ضبط نمایند ( و معمولاً به آن ضبط دستورات دارویی گفته می شود)؛ دستورات پرستاری و دستورات خاص می باشند. می توان از ایستگاه های کاری داخل یک مرکز، نظیر مطب یا منزل پزشک به اطلاعات دستیابی پیدا کرد.

 

  سیستم پاتولوژی از راه دور:

در این سیستم کافی است، دوربین ویدئویی روی میکروسکوپ آزمایشگاه نصب شود. چون اطلاعات مربوط به رنگ در پاتولوژی مهم است و همچنین چیزی شبیه فیلم رادیو لوژی برای اسکن کردن وجود نداردروش های اسکن کردن تصاویر در رادیولوژی از راه دور در اینجا کاربردی ندارد.  از طریق نصب دوربین هر متخصص می توانددر مواقع لزوم، تصویر اسلاید یا لام مورد نظر را روی مانیتور مراکز مورد نظر بفرستد.

از ویدئو میکروسکوپ های دیجیتال نیز می توان برای تهیه تصویر پاتولوژی بهره برد. روش اخذ تصویر دقیقا مشابه گرفتن تصویر توسط یک دوربین عکاسی دیجیتال است. در ایران نیز شرکت بهین پژوهش اقدام به ساخت چنین میکروسکوپ هایی کرده است.

 

سیستم کاردیولوژی از راه دور:

در دهه ۷۰ اولین ضربان سازهای پیوندی به کار گرفته شدند که برای نظارت بر نحوه عملکرد آنها به تله متری نیاز بود. امروزه بیماران برای ارسال سیگنــال های قلبی به مراکز درمانی، دستگاه های کوچکی همراه خود دارند

 

همچنین بخوانید:

سیستم های تله رادیولوژی

انواع خدمات تله مدیسین

تحقق و کاربرد تله مدیسین در سطح گسترده

بالا