تله ویزیت

استفاده بیمه سلامت از تله مدیسین برای توقف چرخه کرونا

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از آمادگی این سازمان برای پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور در راستای کنترل فاصله‌گذاری اجتماعی و توقف چرخه انتقال بیماری ناشی از ویروس کرونا خبر داد.

کوروش فرزین درباره پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور بیان کرد: در کتاب ارزش‌های نسبی که کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت قابل ارائه در کشور در آن گردآوری شده، دو کد خدمت تحت عنوان خدمات غیر حضوری پزشکی شامل تلفنی و ارزیابی آنلاین ارائه شده که هر دو فاقد پوشش بیمه است و باید تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار بگیرد.

وی افزود: از سال گذشته که سازمان بیمه سلامت پروژه‌های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را در سطح کشور شروع کرد، به نوعی زیرساخت لازم جهت ارائه خدمات تجویزی توسط پزشکان بدون حضور فیزیکی بیمار نیز فراهم شد که از آن زمان بحث تله مدیسین و پزشکی از راه دور تا حدودی مد نظر این سازمان قرار گرفت.

 

اجرای تله مدیسین با اولویت مناطق محروم

معاون سازمان بیمه سلامت ادامه داد: البته توجه سازمان بیمه سلامت به موضوع تله مدیسین، اجرای آن با اولویت مناطق محروم و جاهایی است که امکان دسترسی به پزشکان متخصص وجود نداشته و با محوریت پزشک خانواده. یعنی به عبارتی پزشک خانواده و پزشک متخصص جهت یک بیمار می‌توانند از این بستر نسبت به تجویز خدمات استفاده کنند.

فرزین گفت: از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور، نیاز به استفاده از ظرفیت تله مدیسین جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی و متوقف کردن چرخه انتقال بیماری اهمیت بیشتری پیدا کرد و سازمان بیمه سلامت هم پیشنهاد تعمیم پوشش بیمه‌ای این خدمات را به وزیر بهداشت ارائه داد.

 

پیش نیازها باید در شورای عالی بیمه سلامت تصویب شود

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: با توجه به اینکه برای پوشش هر خدمت جدید، ابلاغ اولیه استانداردهای ارائه خدمت، سطح بندی، ضوابط خرید راهبردی خدمت و تعرفه‌های در تعهد الزامی است، اگر این پیش نیازها هرچه سریع‌تر در شورای عالی بیمه سلامت با حضور ذینفعان بررسی و تهیه شده و به تصویب برسد، این امکان برای سازمان فراهم می‌شود که با تمام ظرفیت نسبت به پوشش بیمه‌ای این خدمات در سطح کشور اقدام کند.

عبدالخالق کشاورزی مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این درباره پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: خدمات تله مدیسین یا دورا پزشکی بر اساس زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و مقررات حوزه سلامت و پوشش بیمه‌ای هر کشور بسیار متنوع بوده و از خدمات مشاوره‌ای تا گزارش‌های تصویربرداری و ویزیت از راه دور تا معاینه‌ها و خدمات پیچیده پزشکی را شامل می‌شود. خدمات تله مدیسین علاوه بر سرعت مناسب خدمات رسانی، باعث دسترسی عادلانه مردم به خدمات شده و در شرایط اپیدمی مثل ویروس کرونا بزرگترین خدمت به مراجعه کنندگان سرپایی در جهت کاهش تردد به مراکز درمانی خواهد داشت. همچنین دسترسی بیماران مناطق محروم به متخصصان در مراکز استان‌ها را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در اردیبهشت ماه مصوبه‌ای مبنی بر پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین و الزام به ارسال اسناد را به صورت الکترونیک تا خرداد ماه ابلاغ کرد که باعث تسهیل فرایند تله مدیسین می‌شود.

به گفته کشاورزی، درخواست سازمان‌های بیمه گر در این زمینه، تدوین مقررات و استانداردهای خدمت و تواتر خدمات است که همه استانداردهای خدمت در مرحله اول، تا پایان اردیبهشت ماه از سوی معاونت درمان ابلاغ می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز فروردین امسال درباره تله مدیسین گفت: چند اتفاق جالب در این دوره شکل گرفت. یکی اینکه توسعه خدمات الکترونیک و تله مدیسین و پزشکی از راه دور در حال ساماندهی است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت تله مدیسین می‌رویم.

نمکی اظهار کرد: دلیلی ندارد یک فرد دیابتی مبتلا به فشار خون یا خیلی از افراد دیگر را هر روز به مطب بکشانیم تا کنترل شود. خدمات پزشکی از راه دور بسیاری از این خدمات را پوشش می‌دهد و باید به سمت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برویم.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز اسفند ۹۷ درباره تله مدیسین به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: اینکه بتوانیم برخی خدمات مانند تصویربرداری از راه دور را برای بیماران اورژانسی توسط پرستار یا فرد آموزش دیده انجام بدهیم تا پزشک متخصص از نقطه‌ای دورتر بتواند به طور مثال سونوگرافی را ببیند و گزارش را ارائه بدهد. این موضوع مورد نظر وزیر بهداشت است، اما هنوز به صورت رسمی شروع نشده است. زیرا مواردی در رابطه با پوشش بیمه‌ای نیز وجود دارد که باید حل شود. تله مدیسین یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است. به طور مثال کلینیک مجازی می‌تواند بار مراجعه مردم را به صورت حضوری کم کند.

 

منبع: asre-eghtesad

 

همچنین بخوانید:

مراقبت های از راه دور برای کمک به سلامت افراد توسط IoT

چگونه دسترسی به مراقبت از راه دور می تواند به شما کمک کند؟

ایجاد یک بستر پزشکی از راه دور

بالا