سلامت و پزشکی از راه دور

با ورود تحولات دیجیتال و عصر اینترنت به دنیای پزشکی و ساختار بیمارستانی، روشهای سرویس دهی به بیماران، معاینات پزشکی، پیشگیری های سلامت، مراقبتهای ویژه، مراقبتهای بعد از ترخیص بیماران و پیگیری های پزشکی وارد مدلهای پیشرفته ای نظیر سلامت از راه دور و پزشکی از راه دور شده است تا به ارتقاء سطح کیفی، کاهش هزینه های پزشکی و دسترسی آسان به خدمات پزشکی کمک نماید. پیشرفت در زمینه هایی چون هوش مصنوعی، استخراج و تجزیه – تحلیل اطلاعات به شکل انبوه ، تبادل اطلاعات به کمک سرویس های اینترنتی و ذخیره سازی اطلاعات در فضای مجازی ، باعث ایجاد تغییرات ساختاری، سازمانی، تکنولوژیکی، فرهنگی و رفتاری در سازمانهای مراقبت سلامت از جمله بیمارستانها شده است. تحولات دیجیتالی باعث بهبود امور پزشکی ـ کلینیکی بیماران، امور پزشکی ـ مالی بیماران و مشارکت مستقیم و فعال آنها در تصمیم گیری های مربوط به سلامتشان گردیده است. در مقاله های گذشته  بسیار به مباحث پزشکی از راه دور و سلامت از راه دور و مزایای آن پرداختیه ایم. در این مقاله میخواهیم به نکات جدیدی اشاره کنیم از جمله سلامت و پزشکی از راه دور به چهار دسته تقسیم می شود :

  1. سلامت موبایل mHealth
  2. ویدئو زنده Live Video
  3. ذخیره و ارسال Stone – and – forward
  4. پایش از راه دور بیمار Remote Patient Monitoring

 

سلامت موبایل (mHealth)

به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژی های بی سیم برای مراقبتهای پزشکی اطلاق می شود و نمونه متداول آن اپلیکیشن های پزشکی و سلامتی است که امروزه به صورت فراوان روی تلفن های همراه قابل نصب و کاربرد هستند. یکی از سرویس های سلامت از راه دور که به صورت mHealth وجود دارد، تن پوش ها و سنسورهای هوشمند هستند که با نام Wearable Sensor ها قابل پوشیدن و یا گچتهای قابل حمل بوده که با مانیتور کردن اندیکیتورهای بالینی افراد، تحول شایانی را در درگیر نمودن نه تنها بیماران بلکه همه افراد از جمله ورزشکاران را هم فراهم نموده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سنسورهای تن پوش یا قابل پوشیدن Wearable Sensor

این سنسورهای قابل نصب در قسمتهای مختلف بدن و یا در کفش ورزشکاران و یا به صورت تن پوش و همچنین Smart Watch می باشند و در تمرینات ورزشی برای مانیتور کردن متریک هایی نظیر کالری، وزن، ضربان قلب، تعداد تنفس و گرمای بدن استفاده می شوند و کمک به سزایی در تصمیمات بعدی مربیان ورزشکاران می نمایند.

بعضی از این سنسورها قادرند اطلاعات را پردازش نموده و تحلیل نمایند و بعضی از آنها با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری مشاوره های لازم برای تغییر وزن، تغییر زوایای بدن، تغییر تغذیه و روش های مدیریت بدن را ارائه می دهند.

در حال حاضر بیشتر این سنسورها برای  سلامتی و تناسب اندام بکار می روند و مزیت آنها در درگیر کردن هرچه بیشتر افراد در کنترل سلامت خودشان، افزایش خدمات مراقبتی در خارج از حوزه بیمارستانی و کلینیکی و همچنین کاهش هزینه های پزشکی است. افق یابی سلامت الکترونیک نشان می دهد که آینده پزشکی به سمت سیستمهای Self-management از طریق mHealth پیش می رود که این تن پوش های هوشمند از جمله مواردی هستند که پیش بینی می شود تا سال های اینده بسیار ارتقا یابند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اولین بیمارستان بدون تخت دنیا

بیمارستان Mercy Virtual اولین بیمارستان الکترونیکی بدون تخت در دنیا می باشد که از تله مدیسین برای کلیه بیماران استفاده می نماید. در سال 2018 با استفاده از تکنولوژی تن پوشها ی هوشمند و سنسور های هوشمند برای بیمارانش در نقاط مختلف آمریکا امکانات بسیار جالبی را در مانیتور کردن آنها فراهم کرده تا بتواند از وضعیت بیمار به صورت لحظه به لحظه مطلع باشد. مزیت مانیتور کردن لحظه به لحظه بیمار در پیش بینی مشکلات آینده بالینی بیمار می باشد که پزشکان را قادر می سازد قبل از اینکه بیمار به شرایط بحرانی برسد اقدام به مداوا و سرویس های پزشکی می نمایند.

همانگونه که می بینید تکنولوژی های دیجیتالی درپزشکی دنیای سرویس دهی به بیماران را متحول ساخته است و پیش بینی میشود در سالهای آینده خدمات پزشکی از بیمارستان ها به خانه ها و با همکاری بیشتر بیماران با تیم های پزشکی برای درمان،پیشگیری و مانیتور کردن سلامت همراه باشد.

 

منبع: seebmagazine

 

همچنین بخوانید:

فواید ویزیت آنلاین یا غیر حضوری پزشکی چیست؟

پیوند فناوری و حوزه مراقبت از سلامت از راه دور

کاربردهای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR در پزشکی از راه دور

بالا