ویزیت آنلاین در مدیریت زخم مزمن

مدیریت زخم های مزمن به علت صرف هزینه های پزشکی زیاد و مدت زمان طولانی برای بهبودی و درمان به یکی از چالش های پزشکی تبدیل شده است. در حالی که ویزیت آنلاین در مدیریت زخم مزمن نقشی بسیار مهمی دارد و با کاهش هزینه و مدت زمان انتظار برای تشخیص این زخم ها و درمان زودهنگام می تواند در رفع چالش های مربوط به زخم های مزمن موثر باشد. درمان و مدیریت زخم های مزمن برای متخصصان مراقبت از زخم در سراسر جهان از نظر هزینه و مدت زمان زیاد لازم بهبودی به یک چالش تبدیل شده است.

اگرچه درمان آنها اغلب دشوار است اما در اغلب موارد مدیریت درست وبه موقع این زخم ها می تواند منجر به بهبودی موفقیت آمیز شود. علاوه بر آن اگر زخم ها پس از 4 هفته مراقبت استاندارد بهبودی کامل پیدا نکنند باید دوباره برای ارزیابی مجدد علت اصلی زخم و آسیب شناسی زمینه ای مورد بررسی قرار بگیرند که در این صورت ممکن است بیمار به داروها و روندهای درمانی پیشرفته تری نیاز پیدا کند.

 

زخم های مزمن

هر گونه زخم، بریدگی و یا ساییدگی پوست در بیماران نیاز به مراقبت و نظارت زیادی دارد چون زخم ها و بریدگی ها در بیشتر مبتلایان به دیابت کندتر از افراد غیر دیابتی بهبود می یابددیابت همچنین احتمال بروز عفونت در زخم ها و بریدگی های جزئی را افزایش می دهد. یک برش کوچک می تواند به یک عارضه بزرگ و بسیار جدی تبدیل شودبه عنوان مثال، یک جراحت کوچک در پا می تواند منجر به زخم پا شود. زخم پای دیابتی که زخم های دردناکی است و در نهایت می تواند منجر به قطع عضو پا شود.

همانطور که میدانید به شکاف یا بریدگی ها پوست که طی 4 هفته بهبود نیافته باشند زخم سخت یا مزمن گفته می شود. این نوع زخم ها با زخم معمولی فرق دارند و معمولا به سختی بهبود می یابند.

 

عوامل مختلفی در زخم ها و عفونت ها در دیابتی ها نقش دارند:

  • دیابت ممکن است منجر به ضعف سیستم ایمنی شود که می تواند زمان لازم برای بهبود را افزایش دهد.
  • وقتی قند خون بالا باقی بماند، عملکرد سلول های سفید خون را مختل می کند و در نتیجه بدن در مبارزه با باکتری ها ضعیف می شود.
  • دیابت کنترل نشده با گردش خون ضعیف همراه است. با کاهش گردش خون، گلبول های قرمز خون آهسته تر حرکت می کنند و تحویل مواد مغذی برای زخم ها برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه، زخم ها به کندی بهبود می یابد، یا ممکن است به هیچ وجه بهبود نیابد.
  • نوروپاتی یا آسیب عصبی، یکی از عوارض جانبی دیابت، می تواند شرایط را بدتر کند.
  • رنج ناشی از زخم یا بریدگی های جزئی در مبتلایان به دیابت ممکن است چالش برانگیز باشد، اما می توانید با کمی صبر و دانش خوب در مورد کارهایی که باید انجام دهید این مشکل را درمان کنید.

 

پزشکی از راه دور برای مدیریت زخم های مزمن

متخصصان بهداشت و درمان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی می توانند به صورت کاملا غیر حضوری بیماران خودشان را ارزیابی، تشخیص و درمان کنند. پزشکی از راه دور با استفاده از انواع مشاوره های آنلاین متنی و تصویری انجام می شود. اشتراک گذاشتن عکس و تصاویر زخم های مزمن در حین مشاوره های آنلاین با پزشکان و کادرهای درمان باعث کاهش زمان انتظار برای مراجعه به پزشک می شود. ویزیت آنلاین با کاهش هزینه های رفت و آمد به مراکز درمانی و کاهش زمان انتظار مدت زمان لازم برای بهبودی زخم ها را کاهش داده و زخم زودتر بهبود می یابدویزیت آنلاین برای زخم های مزمن باعث کاهش تعداد موارد بستری در بیمارستان ها هم می شودارتباط تصویری برای نشان دادن وضعیت زخم های مزمن به خصوص برای مراقبت های اولیه بیماری می تواند در مدیریت بهتر زخم بسیار مفید باشد.

 

نفش ویزیت های تصویری در مدیریت زخم های مزمن

بررسی های صورت گرفته برای تاثیر ویزیت از راه دور در مدیریت زخم ها نشان می دهد که:

  • مدت زمان بهبودی و درمان زخم های مزمن با کمک ویزیت آنلاین و چت های تصویری 59 روز طول کشیده در حالی که این مدت زمان در روند های درمانی حضوری 82 روز بوده است.
  • مدت زمان انتظار برای تشخیص زخم های مزمن با ویزیت آنلاین و چت های تصویری 25 روز و در مشاوره حضوری 32 روز ثبت شده است.

این تحقیقات نشان می دهد که ویزیت آنلاین در مدیریت زخم های مزمن می تواند با کاهش زمان بهبود زخم منجر به حذف هزینه های درمانی اضافی و رفت و آمد های غیر ضروری به مراکز درمانی شود. علاوه بر آن، خدمات پزشکی از راه دور و ویزیت آنلاین برای بیمارانی که در مناطق دور افتاده و عمدتاً روستایی زندگی می کنند و به راحتی نمی توانند برای ارزیابی زخم خود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند یک راهکار اساسی برای مدیریت زخم های مزمن محسوب می شود.

در کشورهای صنعتی هزینه های مدیریت زخم های مزمن حدود 2 الی 4 درصد از کل هزنیه های سالانه مراقبت بهداشتی را مصرف می کند که این هزینه ها با توجه به افزایش طول عمر زندگی بیماران و تعداد بیماران مبتلا به این نوع زخم ها ممکن است در آینده افزایش یابد. از طرفی هم هزینه های کادر درمان 87٪ از کل هزینه های مدیریت زخم را تشکیل می دهد. از این رو ویزیت آنلاین برای درمان به موقع و تشخیص زودهنگام این زخم ها می تواند با کاهش زمان انتظار و بهبودی زخم، هزینه های مربوط به آن را هم کاهش دهد.

ویزیت آنلاین و تصویری برای همه مبتلایان به زخم های مزمن قابل دسترس و مناسب است.

استفاده از ویزیت مجازی برای بیماران با شرایط خاص زیر آسان تر است:

  • معلولین
  • بیماران کم تحرک
  • بیماران کم توان و ناتوان
  • بیماران با دردهای مزمن
  • بیماران مبتلا به شرایط خاص پزشکی

علاوه بر تمام مزایای گفته شده از ویزیت آنلاین مبنی بر مشاوره های تصویری برای مدیریت زخم های مزمن، ویزیت ویدئویی می تواند وضعیت زخم های بیماران را به درستی و به طور کامل به یک متخصص از راه دور منتقل کند. از این رو پزشک به راحتی می تواند راهکارهای درمانی مناسب را به بیمار ارائه دهد.

 

منبع: pezeshket

 

همچنین بخوانید:

پنج استفاده ویدیو کنفرانس در پزشکی از راه دور

اهمیت ویزیت آنلاین در پیشگیری بیماری های قلبی

چشم پزشکی از راه دور چیست؟

بالا