معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش دوم)

پزشکی از راه دور یک تقاضای طبیعی را در عصر دیجیتال پاسخ می‌دهد: چگونه بیماران و پزشکان بدون نیاز به صرف زمان برای طی کردن مسافت‌های طولانی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و از تمام مزایای مراقبت‌های بهداشتی بهره‌مند شوند؟ پزشکی از راه دور باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سامانه‌ی مراقبت‌های درمانی در آینده تبدیل شود و اصطلاح telemedicine تنها راهی برای مکالمه از راه دور در نظر گرفته نشود. در بخش دوم این مقاله به بررسی برترین راه حل‌های پزشکی از راه دور که در حال حاضر در دسترس هستند، خواهیم پرداخت.

 

American Well-3

این شرکت که در زمینه‌ی پزشکی از راه دور فعالیت می‌کند، در سال 2016 در بوستون تاسیس شد و تا کنون به مشتریان زیادی از طریق تماس تلفنی خدمات پزشکی ارائه داده است. پزشکان به صورت زنده از طریق خدمات وب و تلفن همراه با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند.

ماموریت American Well این است که دسترسی به خدمات مراقبت‌های درمانی با کیفیت را بهبود ببخشد و این خدمات را آسان‌تر و ارزان‌تر ارائه دهد. همچنین این شرکت از سال 2014 تاکنون به عنوان فروشنده‌ی شبکه‌ی تلفن همراه با Clinic Cleveland که یکی از بیمارستان های برتر در زمینه راه حل های بهداشت دیجیتال است، همکاری می کند.

 

Teladoc-4

این شرکت در سال 2002 در نیویورک تاسیس و به بزرگترین بستر پزشکی از راه دور تبدیل شد. شرکت Teladoc، نمونه‌ی یک شرکت کاملا موفق است که در سال 2015 بر اساس ارزیابی مجله‌ی MIT Technology Review در فهرست “50 شرکت هوشمند” قرار گرفت. بیش از 17 میلیون نفر به عنوان کاربران و بیش از 1.6 میلیون بازدیدکننده‌ی آزاد از این خدمات استفاده می‌کنند. این شرکت متشکل از یک شبکه‌ی حرفه‌ای با بیش از 3600 متخصص در زمینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی است که به طور متوسط هر کدام 20 سال تجربه‌ی کاری دارند.

Teladoc تقریبا 10 دقیقه قبل از این که بیمار با پزشک ارتباط برقرار کند، آماده‌ی پاسخگویی است. تقریبا مشکل 92 درصد از بیمارانی که از Teladoc استفاده می کنند، به صورت کامل برطرف می‌شود. این آمار نشان دهنده‌ی بستر کارآمد و عملکرد حرفه‌ای پزشکان متخصص حاضر در این شرکت است.

 

iDoc24 -5

همان طور که هر کس به راحتی تشخیص می‌دهد که آیا مشکل پوستی دارد یا خیر و یا این که به کمک یک گوشی هوشمند و اینترنت پر سرعت در هر کجایی از جهان قادر است در کسری از ثانیه فایل‌های عکس و فیلم را ارسال کند، ظاهر شدن راه‌حل‌های پزشکی از راه دور در زمینه‌ی بیماری‌های پوستی هم طبیعی به نظر می‌رسد. iDoc24 بیماران متقاضی را در عرض 24 ساعت به یک متخصص پوست ارتباط می‌دهد که این متخصصان قادرند مشکل بیمار را برطرف سازند.

این شرکت نوپا در سال 2014 تاسیس شده است که تا کنون به بیش از 7000 بیمار از کشورهای سراسر جهان از جمله سوئد، شیلی، چین، استرالیا و غنا خدمات درمانی ارائه داده است. جوان‌ترین کاربر آن 3 روزه و پیرترین کاربر آن 93 ساله بوده است. به کمک این سبک از درمان، بیماران دیگر مجبور نیستند وقت خود را در اتاق های انتظار صرف کنند و متخصصین پوست می توانند با راهکارهایی ساده در کوتاه‌ترین زمان و به صورت آنلاین بیماران را درمان کنند.

 

ANGELS-6

بر اساس گزارش وزارت بهداشت Arkansas، 73 ایالت از 75 ایالت آمریکا از نظر پزشکی افت داشته‌اند. اطلاعات بهداشت روستایی نشان داد که زنان مناطق روستایی در دسترسی به مراقبتهای قبل از زایمان دچار مشکل شده اند که در بسیاری از موارد به حاملگی های پر خطر و تولد نوزادان کم وزن منجر شده است. به عنوان پاسخی به این مشکلات دانشگاه Arkansas برای دانشجویان پزشکی برنامه‌ی پزشکی از راه دور به نام ANGELS را در نظر گرقته است.

کلمه‌ی ANGELS مخفف Antenatal and Neonatal Guidelines, Education and Learning Systems است که یک سرویس مشاوره‌ای است و کمک می‌کند تا به زنانی که در معرض حاملگی پیچیده هستند بهترین مراقبت‌های ممکن ارائه شود. عملکرد ANGELS بر اساس مراقبت‌های مبتنی بر شواهد، تحقیقات و آموزش‌های مراقبت‌های درمانی و یک مرکز تماس 24 ساحته در همه‌ی روزهای هفته است. این سرویس ابتکاری بزرگ برای اطمینان از سلامت و ایمنی مادران و نوزادشان است.

 

Avizia-7

این شرکت که چهار سال است در زمینه‌ی پزشکی از راه دور فعالیت می‌کند، برای دسترسی آسان پزشکان و بیماران به یکدیگر سامانه‌ی چت ویدئویی ارائه می‌دهد. در سال 2015 مجله‌ی Wall Street Journal نوشت، شرکت Avizia خود را با ارائه‌ی نرم افزار، سخت افزار و خدمات به بیمارستان‌ها و نه به بیماران، از سایرین متمایز کرد. این شرکت علاوه بر این مبلغ 4 میلیون دلار سرمایه گزاری و یک شرکت نوپا در زمینه‌ی سخت افزار را خریداری کرد.

راه حل‌های شرکت Avizia در زمینه‌ی پزشکی از راه دور توسط فناوری Cisco پشتیبانی می‌شود و شامل دستگاه‌های پزشکی از راه دور، نرم افزارهای مدیریت گردش کار، حتی گوشی طبی دیجیتال و دوربین‌های معاینه است. متخصصان پزشکی، از راه دور مشاوره ارائه می‌کنند یا یک روش جدید را آموزش می‌دهند، Avizia باعث می‌شود که کاربران تجربه‌ی حضور واقعی را احساس کنند.

 

Babylon Health-8

شرکت Babylon Health در سال 2013 تاسیس شد. این شرکت مشاوره‌ی پزشکی آنلاین و خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد. مشاوره‌ی پزشکی هوش مصنوعی آن بر اساس تاریخچه‌ی پزشکی شخصی و دانش پزشکی متداول انجام می‌شود و همچینین بیمار هر زمانی که نیاز داشته باشد می‌تواند با یک پزشک به صورت ویدئویی مشاوره‌ کند.

در مورد اول بیماران علائم بیماری خود را به برنامه گزارش می‌کنند که برنامه پس از بررسی در پایگاه اطلاعات، اقدام مناسب را به آن‌ها متذکر می‌شود. در مورد دوم پزشکان با دقت به بیماران گوش می‌دهند و پس از تشخیص نسخه تجویز می‌کنند تا در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنند.

با توجه به کمبود پزشک، فاصله‌ی زیاد میان بیماران و پزشکان و همچنین برنامه‌ی کاری فشرده‌ی متخصصان پزشکی و افراد معمولی، به نظر می‌رسد پزشکی از راه دور راه حلی طبیعی در عصر دیجیتال باشد. به عنوان یک قاعده‌ی کلی میان ارتباطات واقعی و دیجیتالی در مورد روش‌ها، خطرات و مزایا تفاوتی وجود ندارد. با این حال آنچه که دست اندرکاران این حوزه باید به آن بپردازند این است که سامانه‌ی مراقبت‌های درمانی را به صورت کاملا روان به مراقبت‌های پزشکی از راه دور تبدیل کنند.

 

همچنین بخوانید:

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

دانستنی هایی راجب مشاوره روانشناسی آنلاین

مزایای مشاوره آنلاین

بالا