با ظهور تکنولوژیهای جدید دیجیتال، همچون هوش مصنوعی، روباتها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تله_مدیسین، پرینتهای سهبعدی، دستگاههای تشخیصی قابل حمل، سنسورهای سلامت، گجتهای پوشیدنی و غیره، تمام ساختار ارائه خدمات سلامت و همچنین نقشهای پزشک و بیمار، به صورت اساسی از حالت فعلی تغییر خواهد کرد.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر سیروس مومن زاده ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
تغییر ارائه خدمات سلامت به روش سنتی باعث شده است ملاحظات بسیاری در زمینههای اخلاقی به وجود بیاید و همچنین سیاستگذاران را به چالشهای عجیبی بکشاند. چه کسانی باید به دادهها دسترسی داشته باشند؟ آیا شرکتهای که افراد را استخدام میکنند و بیمهها میتوانند دادههای سلامت و تستهای ژنتیکی افراد را جمعآوری کنند؟ چه اتفاقی میافتد اگر کسی یک دستگاه پزشکی را هک کند؟ در یک جراحی که به کمک روباتهای هوشمند انجام میشود، مسئولیت اشتباه حین جراحی به عهده چه کسی خواهد بود؟ چه مسائلی درباره ویرایش ژنی افراد و کودکان طراحی شده از طریق دستکاری ژنتیکی وجود دارد؟ آیا میتوانیم به افراد اجازه دهیم جنین خود را از قبل طراحی کنند و بسازند؟
سیاستگذاران، متخصصان حوزه پزشکی و به صورت اساسی، هر کسی که این زمینهها دارای مسئولیت است، باید درباره مسائل اخلاقی و چالشهایی که در هنگام استفاده از سلامت دیجیتال به وجود میآید بیاندیشد. در حالی که موج استفاده از تکنولوژی مردم را تحت تاثیر خود قرار میدهد، سازمانهای قانونگذار باید بتوانند به سرعت و به دقت جوابهای مناسبی برای این چالشها پیدا کنند. در صورتی که برای پزشکان و سیاستگذاران نتوانند در این مسیر حرکت کنند، رهبری این تغییرات فرهنگی به عهده مردم خواهد بود که منجر به اجبار نظام سلامت برای استفاده از تکنولوژیها خواهد شد. درست است که شروع این تغییرات توسط خواست مردم و کارآفرینان خوب به نظر میآید و نمونههای موفقی همچون کمپین #WeAreNotWaiting برای دیابت وجود دارد، اما در دراز مدت، رهبری این تغییرات و اجبار استفاده از تکنولوژی توسط کارآفرینان و شرکتها، نباید نتایج خدمات سلامت برای بیماران را تحت تاثیر خود قرار دهد و نحوه ارائه خدمات و انتظاراتی که از درمان بیماران وجود دارد، باید توسط منابع علمی و پزشکان تعریف شود.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر فاطمه نعمت اللهی ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
متخصصین پزشکی و سیاستگذاران باید راهنمای این تغییرات باشند
مهم نیست که این کار چقدر سخت به نظر میآید، اما پزشکان و سیاستگذاران همواره بایند بتوانند یک قدم از تکنولوژی جلوتر باشند. آنها باید راهنمای مردم برای استفاده از تکنولوژیهای سلامت دیجیتال در این بازار باشند؛ اما این اتفاق زمانی میافتد که پزشکان و سیاستگذاران، درباره تکنولوژی به روز باشند و آنها را با ذهن باز بپذیرند. از طرف آنها باید بتوانند مردم را قانع کنند که از تکنولوژیهای اثباتنشده و غیر علمی استفاده نکنند و از طرفی دیگر، باید بتوانند بیماران و همکاران خود را در طراحی و فرآیند تصمیمگیری مشارکت دهند.
منبع virgool.io
همچنین بخوانید:
مزایای ویزیت از راه دور
نتایج حاصل از اجرای دیجیتال سازی مدارک پزشکی
ویزیت بیماران از راه دور با کمک تله مدیسین