در پنل ارائه مقالات مدیریت درمان بیماری کووید 19 بر به کار گیری تله مدیسین و هوش مصنوعی و ظرفیت های آن در کنترل پاندمی ها تاکید شد

پنل روز اول ارائه مقالات مدیریت درمان بیماری کووید در نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید 19 با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون دانشگاه، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر علی ماهر عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نسیم خواجوی راد دبیر علمی کنگره، دکتر مونا طلسیچیان و دکتر امیرحسین تکیان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌صورت مجازی پنجشنبه 14 اسفند 99 در سالن قریب دانشکده پزشکی با حضور 500 کاربر مجازی و روسای بیمارستان‌های ریفرال کرونا دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شد.

در این پنل که با مدیریت دکتر علامه همراه بود، سولماز سهرابی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقاله‌ای را با عنوان نقش پزشکی از راه دور و برنامه سلامت همراه در مدیریت بیماری کرونا ویروس، دکتر نیکی تدین عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقاله‌ای را با عنوان تجزیه‌وتحلیل تأثیر همه‌گیری کووید 19، بر جنبه‌های مختلف آموزشی دوره تخصص‌های جراحی: گزارش مقدماتی، دکتر بابک فرخی معاون و مدیر گروه پزشک خانواده مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت مقاله‌ای را با عنوان پزشک خانواده و طرح غربالگری کووید 19: یک الگوی مدیریت موفق و دکتر علی‌رضا جباری عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اصفهان مقاله‌ی را با عنوان نارسایی‌های مدیریت اپیدمی کووید 19: دیدگاه مدیران ستادی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت دانشگاهی ارائه کردند.

دکتر توکلی در خصوص آموزش در دوران کووید 19 گفت: شیوع ویروس کرونا باوجود و همه محدودیت‌ها، تحولی را در نگرش در آموزش مخصوصاً سیستم‌هایی که پایبند به روش سنتی بود، ایجاد کرد. در بسیاری از قسمت‌ها فعالیت‌ها شروع‌شده و در حال تکامل است. یکی از نکات مثبت کووید 19 تغییر دیدگاه نسبت به آموزش بود.

وی افزود: موارد مطرح‌شده در این مقالات نشان‌دهنده تنوع عناوین در حوزه بیماری کووید 19 است. تله مدیسین، نظام شبکه، آموزش در دوران شیوع کرونا و هوش مصنوعی و پتانسیل‌های آن از اهمیت خاصی برخوردار است. تله مدیسین و توسعه آن و بیمارستان هوشمند از اولویت‌های اصلی است که می‌تواند در 80 درصد اصلاحات حوزه درمان کمک‌کننده باشد.

دکتر طلسچیان گفت: بیشترین آسیب در حوزه آموزش مربوط به آموزش پزشکی بود که نیاز به حضور دانشجویان بر بالین بیمار و یادگیری وجود داشت و با استفاده از تکنولوژی شاهد تکامل چشمگیری در این زمینه بودیم. لازم است بعد از دوران کووید همچنان از این امکانات استفاده کنیم و صرفاً محدود به مواجه با اپیدمی‌های این‌چنینی نباشد. همواره باید روش جایگزینی داشته باشیم تا وقفه‌ای در فرآیندهای آموزشی نداشته باشیم.

دکتر تکیان گفت: متاسفانه استفاده از فناوری اطلاعات به‌عنوان کالای لوکس محسوب می‌شود درحالی‌که برای بسیاری از نیازها به‌ویژه در این دوران ضروری بوده و لازم است در نوع نگرش برای استفاده از فناوری اطلاعات بازبینی صورت گیرد.

دکتر ماهر اظهار داشت: بیشتر مقالات تأکید بر مشکلات سیاست‌گذاری در کشور در زمان بحران داشت. عدم آگاهی پیشگیرانه فارغ از موضوع مقالات از ضعف در استفاده از پتانسیل موجود در کشور حکایت دارد. امیدواریم خروجی این کنگره نقاط ضعف کلیدی را به‌صورت عمیق بررسی کرده و نتایج آن به‌عنوان اسناد ملی و بین‌المللی منتشر و استفاده شود.

 

منبع: behdasht.gov.ir

 

همچنین بخوانید:

جزییات "تله مدیسین" در ۸ نقطه کشور

کاربرد بلاکچین در حوضه سلامت

کاربرد بلاکچین در گردشگری سلامت

بالا