سلامت الکترونیک، زمانیکه تکنولوژی کلید خوشبختی اجتماعی می‌شود!

در حالی‎‌که کل جهان با بحران همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‎‌کند، برخی از کشورها از قدرت داده‌های بزرگ به منظور کنترل بهتر شرایط کشور خود بهره بردند. این فقط مثالی برای آشنایی شما با برخی از تاثیرات سلامت الکترونیک در جهان امروز بوده است.

انسانهای دنیای امروز بیش از گذشتگان خود اما کمتر از آیندگانشان زندگی می‎‌کنند. طبق گفته سازمان جهانی بانک اطلاعات از سال ۱۹۶۰ امید به زندگی مردم جهان ۲۰ سال افزایش پیدا کرده است. و از کجا معلوم که روزی انسانها قادر به زندگی کردن به مدت ۱۵۰ سال نباشند. طبق گفته گریگوری استاک، فیزیکدان بیوفیزیک و مدیر سابق برنامه پزشکی و فناوری در UCLA (دانشگاه کالیفرنیا)، این اتفاق به سادگی می‎‌تواند برای ما انسان‎‌ها رخ دهد. ما از یک نکته به طور قطع مطمئن هستیم و آن این است که ما برای دستیابی به زندگی طولانی و باکیفیت باید به علم و دانش اعتماد کنیم. در واقع، همان کاری که در دوران درگیری با کووید ۱۹ انجام می‎‌دهیم.

 

سلامت الکترونیک چیست؟

امروزه متخصصان، سلامت الکترونیک را در دسته مراقبت‎‌های بهداشتی قرار می‎‌دهند. مفهوم سلامت الکترونیک یا eHealth به استفاده از ICT در بخش بهداشت و درمان و تجهیز منابع پیشرفته برای دستیابی به مدیریت کارآمدتر، تشخیص بهینه بیماری و مراقبت بهتر از بیمار اشاره دارد. این حوزه دربرگیرنده مسائلی نظیر ارتباط پزشک و بیمار، تحقیقات و مدیریت بیمارستان است.

صنعت eHealth یا سلامت الکترونیک در حال توسعه و بهبود است. طبق گزارش پورتال داده آماری Statista، در سال ۲۰۱۸ حوزه سرمایه‎‌گذاری جهانی سلامت الکترونیک حدود ۶.۱۴ میلیارد دلار رشد داشته است. طبق بررسی‌ها، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی (WHO) علاقه ۵۸٪ به حوزه سلامت الکترونیک و اجرای استراتژی‎‌های خاص و مرتبط به این حوزه پیدا کرده‎‌اند.

 

خدمات ارائه شده حوزه سلامت دیجیتال

یکی از مزایای بزرگ سلامت دیجیتال تطبیق‌پذیری و سازگاری بالای خدمات ارائه شده‎‌اش است. در ادامه شما را با  گسترده‌ترین و پیشرفته‎‌ترین راه‎‌حلهای ارائه شده این حوزه آشنا می‎‌کنیم:

  • مراقبت از راه دور یا Telehealth، به معنای آن است که افراد در مناطق دورافتاده بتوانند دسترسی به مراقبت‎‌های بهداشتی و پزشکی مورد نیاز خود را داشته باشند. این وضعیت منجر به صرفه‎‌جویی در زمان، هزینه (پول) و سفر پزشک و بیمار می‎‌شود.
  • اپلیکیشن‎‌ها، شما می‎‌توانید با کمک برخی از برنامه‎‌های مخصوص تلفن نظیر برنامه مخصوص نظارت بر میزان و کیفیت خواب، برنامه‎‌های مخصوص مدیتیشن و مربیان مجازی برای انجام تمرین‎‌های ورزشی گوشی هوشمندتان را به دستگاهی برای مراقبت از جسم و روحتان تبدیل کنید.
  • بازی‎‌های هوشمند تلفنی، این بازی‎‌های ویدئویی به عنوان منبع یادگیری معتبری برای متخصصان مراقبت‎‌های بهداشتی و دانشجویان به کار می‌روند. همچنین، افراد علاقه‎‌مند به بازی‎‌های ورزشی هم می‌توانند از این برنامه‌های هوشمند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حوزه بهداشت و مراقبت بهره ببرند.
  • تکنولوژی پوشیدنی، این تکنولوژی تقریبا جدید است. این تکنولوژی در برگیرنده لباس‎‌ها و لوازم جانبی هوشمند نظیر مچبند، عینک و ساعت است. از این تکنولوژی برای نظارت و جمع‎‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی جسمی کاربران استفاده می‎‌شود.
  • Augmented reality یا AR، این برنامه به متخصصان بهداشت کمک کند تا اعضای بدن انسان را به صورت سه بعدی تجسم کرده و دقیق‎‌تر بتوانند به بررسی مشکلات بیماران خود بپردازند. حتی گاها از این فرآیند برای انجام جراحی با هدست‎‌های مخصوص AR هم استفاده می‎‌شود.                                                                                                                                                                                                                                              
  • سابقه سلامت الکترونیکی، امکان داشتن پرونده سلامت الکترونیک را برای کاربران فراهم می‎‌کند. این سابقه به معنای دسترسی سریع‎‌تر و آسان‌تر کاربر به اطلاعات در زمان (۲۴ ساعت شبانه‌روز) و مکان (در پایگاه‎‌های داده متنوع) نامحدود است. به این ترتیب، بیمار به راحتی می‎‌تواند سابقه پزشکی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشکان و متخصصان در میان بگذارد.

 

مزایا و فواید سلامت الکترونیک

به لطف بهبود و پیشرفت فناوری امروزه می‎‌توان از ابزارها، روش‌ها و کانال‎‌های جدید به منظور افزایش کیفیت زندگی بیماران بهره برد. از جمله این مزایا می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نحوه نظارت بیمار بهبود می‌یابد.

هنگامی که از کانال‎‌های دیجیتال برای نظارت بیمار استفاده می‎‌شود، پزشک بهتر می‎‌تواند به بهبود شکاف بین خود و بیمارانش کمک کرد. این فناوری و تکنولوژی به نظارت آسانتر و سریعتر بر وضعیت بیمار و ثبت پیشرفت او کمک می‎‌کنند.

 

  • تعداد بیماران آگاه و مطلع افزایش می‎‌یابند.

اینگونه بیماران می‎‌توانند تصمیمات بهداشتی بهتری برای خود اتخاذ کنند. زمانی که آنها وضعیت سلامتی خود را درک می‎‌کنند بهتر می‎‌توانند به سلامت خود کمک کنند. در ضمن، این تکنولوژی امکان دستیابی به امکاناتی نظیر کتاب‎‌های راهنما و بهترین روش‎‌های مراقبت از خود را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، در طول همه‎‌گیری بحران کووید به وسیله این تکنولوژی از اطلاعات روز دنیا برای مراقب از خود کمک گرفتیم.

 

  • انسان‎‌ها را به سبک زندگی سالم و تغییر عادات ناسالم تشویق کنیم.

تکنولوژی روز می‎‌تواند به ما انسان‎‌ها کمک کند دقیقا بدانیم به چه صورت زندگی می‎‌کنیم. به عنوان مثال، اپلیکیشن‎‌هایی که میزان وزش و مقدار غذای مصرفی ما را بررسی می‎‌کنند ما را با سبک زندگی سالم آشنا کرده و به بهبود وضعیت زندگی و تغییر عادات کهنه ناسالمان کمک می‎‌کنند.

 

  • کارکنان و پزشکان بخش مراقبت‎‌های بهداشتی می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر درباره وضعیت بیمار تصمیم‌گیری کنند.

در ضمن، این تکنولوژی به تغییر نحوه برخورد متخصصان با بیماران کمک می‎‌کند. به عنوان مثال، ICT می‎‌تواند به شناسایی راحت‌ترین روش‎‌های درمانی یا تشخیص بیماری‎‌ها در مراحل اولیه کمک کند.

 

  • میزان دسترسی افراد به مراقبت‎‌های بهداشتی بهتر و برابر را افزایش می‎‌دهد.

این قابلیت باعث می‎‌شود دسترسی به مراقبت‎‌های بهداشتی دیگر به زمان و مکان محدود نشود. به همین خاطر، افراد می‎‌توانند بدون انجام هیچگونه سفر غیرضروری به مراقبت‎‌های بهداشتی بهتر دست یابند. در ضمن، این تکنولوژی فرصت افراد را به منظور دستیابی به مراقبت‎‌های بهداشتی برابر افزایش می‎‌دهد.

 

  • قابلیت دسترسی به بیمارستان و کلینیک‎‌های بهداشتی بهتر و کارآمدتر را فراهم می‎‌کند.

دستیابی به امکانات بهداشتی هرچند ساده می‎‌تواند جان میلیون‎‌ها انسان را نجات دهد. به همین خاطر، با کمک تکنولوژی می‎‌توان قابلیت دسترسی به بیمارستان‎‌ها و مراکز بهداشتی را ساده تر کرد.

 

استفاده از فناوری‎‌های جدید حوزه سلامت الکترونیک

دیجیتالی کردن ابزارهای حوزه سلامت باعث خلق تکنولوژی‌های جدیدی برای استفاده در حوزه سلامت شده است. در ادامه شما را با بعضی از این فناوری‎‌های جدید آشنا می‎‌کنیم:

  • اینترنت اشیا ((IoT)) اولین فناوی است. این فناوری به سفارشی‎‌سازی مراقبت‎‌های بهداشتی، صرفه‎‌جویی در هزینه‎‌ها، کاهش احتمال خطا در شناسایی بیماری و کاهش زمان انتظار بیمار کمک می‎‌کند.
  • مود دوم، دستیابی به داده‎‌های بزرگ و گسترده است. استفاده از داده‎‌های بزرگ به انجام بررسی داده‎‌های بیشتری و درمان بیماران بیشتر کمک می‎‌کند. به عنوان مثال، دسترسی کاربران به داده‎‌های گسترده درباره بیماری کووید ۱۹ به کنترل سریعتر و جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری کمک کرده است.
  • هوش مصنوعی، مورد سوم است. هوش مصنوعی به متخصصان مراقبت‎‌های بهداشتی برای دستیابی به تصمیمات بهتر کمک کرده و به این ترتیب آنها موفق به درمانسریعتر بیماری‎‌ها می‎‌شوند.
  • بلاکچین مورد بعدی است. بلاکچین دسترسی به پرونده سلامت بیمار را فراهم می‎‌کند، و به این صورت فرد متخصص بهتر می‎‌تواند بیمار خود را درمان کرد. در ضمن، این ابزار امکان ثبت دقیق و صحیح داروها را در فرآیند تولید برای متخصصان فراهم می‎‌کند.
  • چاپ سه بعدی و چهار بعدی، مورد پنجم است. به عنوان مثال، استفاده از چاپ چهار بعدی در اسکن‎‌های سونوگرافی زنان باردار نتیجه دقیق‎‌تری درباره نحوه رشد ساختاری و عملکردی سیستم عصبی جنین به پزشک ارائه می‎‌دهد.
  • ربات‎‌های مخصوص چت یا Chatbots، ابزار بعدی هستند. چت‎‌بات‎‌ها، ابزاری به منظور فراهم کردن ارتباط راحت‌تر بین پزشک و بیمار هستند. سازمان بهداشت جهانی از این ابزار در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ استفاده می‎‌کند.
  • و مورد آخر،  واقعیت مجازی یا Virtual reality است. از مهمترین کمک‎‌هایی که این فناوری (VR) به حوزه سلامت و پزشکی می‎‌کند می‌توان کمک به افراد ناتوان و درمان اختلالات روانشناختی را نام برد.

 

منبع: the-business-school

 

همچنین بخوانید:

هفت ترند سلامت دیجیتال که در سال 2021 در جهان گسترده خواهند شد

ویژگی‎‌ها، مزایا و چالش‎‌های سلامت الکترونیک چیست؟

خدمات سلامت دیجیتال چیست؟

بالا