توسعه تله مدیسین، تبدیل تهدید کرونا به فرصت

آیا مراجعه به پزشک در بحران کرونا، کار امنیست؟

آیا برای شما هم پیش آمده که بر سر دوراهی مانده باشید و نتوانید بین "رعایت سیاست فاصله‌گیری فیزیکی" و "پذیرش ریسک مراجعه به پزشک"، یکی را انتخاب کنید؟

 پزشکی از راه دور، به بیماران این امکان را می‌دهد تا با ماندن در منزل، بتوانند پزشک خود را از طریق فیلم ببینند و یا از طریق تلفن، با وی صحبت نمایند. دکتر هسلفلد، مدیر بخش نوآوری‌های دیجیتال سلامتِ جانز هاپکینز می‌گوید که تقریباً 100٪ از ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی جانز هاپكینز، امکان ارائه خدمات از راه دور را دارند و بیش از 80٪ ویزیت‌های روزانه‌ی تیم وی، با استفاده از این روش انجام می‌شود.

 هسلفلد می‌گوید: اولین و مهمترین هدف ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، باید این باشد که بیماران، مراقبت مورد نیاز خود را بدون در نظر گرفتن روش آن، بدست آورند. استفاده از فیلم و تلفن، روش‌هایی هستند که می‌توانند مراقبت مورد نیاز بیمار را به طریقی مطمئن انجام دهند. او می‌گوید که در یک هفته اخیر، تیم پزشکی از راه دور جانز هاپکینز، از ویدئو و یا تلفن برای تسهیل بیش از 5000 ویزیت روزانه در سراسر سیستم سلامت، استفاده کرده‌است. به عقیده او، با استفاده از این روش، کارهای زیادی می‌توان انجام داد.

 

پزشکی از راه دور، چه خدمات و امکاناتی را می‌تواند ارائه دهد؟

ویزیت‌های ویدئویی می‌تواند به پزشكان كمك كند تا از بیمار، شرح حال بگیرند و حتی برخی از معاینه‌های جسمی را نیز انجام دهند. بدیهی است که این روش، جایگزین کاملی برای مراقبت‌های حضوری نیست؛ اما راهی برای تشخیص و ارائه‌ی مشاوره به بیماران است. به‌عنوان مثال، اگر در حال کار با یک فیزیوتراپ هستید، ممکن است بتوانید از تکنیک‌های پزشکی از راه دور، برای بهبودی خود استفاده کنید، اما در این روش، استفاده‌ی درمانگر از دست‌هایش برای کمک به بهبود شما، امکان‌پذیر نیست. هسلفلد می‌گوید که پزشکان در حال ایجاد فیلم‌های آنلاینی هستند که مانند فیلم‌های تناسب اندام، می‌تواند تکنیک‌ها و تمرینات مورد نیاز بیماران را نشان دهد و به آنها کمک کند تا سلامت خود را حفظ کرده و بهبود ببخشند.

 

آیا مراجعه به پزشک در بحران کرونا، کار امنیست؟

آیا برای شما هم پیش آمده که بر سر دوراهی مانده باشید و نتوانید بین "رعایت سیاست فاصله‌گیری فیزیکی" و "پذیرش ریسک مراجعه به پزشک"، یکی را انتخاب کنید؟

 پزشکی از راه دور، به بیماران این امکان را می‌دهد تا با ماندن در منزل، بتوانند پزشک خود را از طریق فیلم ببینند و یا از طریق تلفن، با وی صحبت نمایند. دکتر هسلفلد، مدیر بخش نوآوری‌های دیجیتال سلامتِ جانز هاپکینز می‌گوید که تقریباً 100٪ از ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی جانز هاپكینز، امکان ارائه خدمات از راه دور را دارند و بیش از 80٪ ویزیت‌های روزانه‌ی تیم وی، با استفاده از این روش انجام می‌شود.

 هسلفلد می‌گوید: اولین و مهمترین هدف ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، باید این باشد که بیماران، مراقبت مورد نیاز خود را بدون در نظر گرفتن روش آن، بدست آورند. استفاده از فیلم و تلفن، روش‌هایی هستند که می‌توانند مراقبت مورد نیاز بیمار را به طریقی مطمئن انجام دهند. او می‌گوید که در یک هفته اخیر، تیم پزشکی از راه دور جانز هاپکینز، از ویدئو و یا تلفن برای تسهیل بیش از 5000 ویزیت روزانه در سراسر سیستم سلامت، استفاده کرده‌است. به عقیده او، با استفاده از این روش، کارهای زیادی می‌توان انجام داد.

 

پزشکی از راه دور، چه خدمات و امکاناتی را می‌تواند ارائه دهد؟

ویزیت‌های ویدئویی می‌تواند به پزشكان كمك كند تا از بیمار، شرح حال بگیرند و حتی برخی از معاینه‌های جسمی را نیز انجام دهند. بدیهی است که این روش، جایگزین کاملی برای مراقبت‌های حضوری نیست؛ اما راهی برای تشخیص و ارائه‌ی مشاوره به بیماران است. به‌عنوان مثال، اگر در حال کار با یک فیزیوتراپ هستید، ممکن است بتوانید از تکنیک‌های پزشکی از راه دور، برای بهبودی خود استفاده کنید، اما در این روش، استفاده‌ی درمانگر از دست‌هایش برای کمک به بهبود شما، امکان‌پذیر نیست. هسلفلد می‌گوید که پزشکان در حال ایجاد فیلم‌های آنلاینی هستند که مانند فیلم‌های تناسب اندام، می‌تواند تکنیک‌ها و تمرینات مورد نیاز بیماران را نشان دهد و به آنها کمک کند تا سلامت خود را حفظ کرده و بهبود ببخشند.

 

آیا دریافت خدمات پزشکی از راه دور، برای بیماران سخت است؟

نه الزامآ! اگر به فکر تجربه کردن یک ویزیت ویدیویی هستید، ممکن است این تجربه، دوستانه‌تر از آنچه حدس می‌زنید، باشد. فناوری پشتیبانی از این کار، به ویژه با توجه به تقاضای رو به افزایش در زمان همه‌گیری کرونا ویروس، به سرعت در حال پیشرفت است. ارتباط تلفنی با پزشک، برای اکثر افراد آشنا و راحت است و در مواجهه با بحران‌های مرتبط با سلامت عمومی، یک تماس تلفنی می‌تواند جایگزین خوبی برای ویزیت حضوری جهت انجام پیگیری‌های معمول، تجویز مجدد نسخه و سؤالات مربوط به مراقبت بیمار باشد.

 هسلفلد می‌گوید، در مقایسه با چند سال پیش، رفتن به سمت خدمات پزشکی از راه دور، به جای مراجعه‌ی حضوری، طبیعی‌تر و قابل درک‌تر شده‌است؛ چرا که افراد، بیشتر از هر زمان دیگری، درگیر این فناوری در زندگی روزمره خود هستند. روز به روز که می‌گذرد، بیماران، بیشتر به داشتن تعامل با این ابزارها، مکالمه تصویری با دوستان، کار و سفارش آنلاین از فروشگاه‌های مواد غذایی، عادت می کنند. سال‌ها بود که مراقبت‌های سلامت، از این فناوری‌ها عقب مانده بودند؛ اما بیماری همه‌گیر کرونا ویروس، باعث تسریع این امر شده‌است و بیماران، بیش از پیش متوجه این موضوع هستند که دریافت خدمات پزشکی از راه دور، چقدر می‌تواند راحت باشد.

 

آیا برای استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، مهارت‌های رایانه‌ای ندارید؟ جای نگرانی نیست...

هسلفلد در مورد كسانی كه با تکنولوژی آشنا نیستند، می‌گوید: "ما می‌توانیم بیمارانی را كه می‌خواهند ویزیت شوند، راهنمایی كنیم و آنها را قدم به قدم برای برقراری ارتباط، هدایت نماییم. به عنوان مثال، فیلم‌های آنلاینی وجود دارد که توضیح می‌دهند بیماران چه کارهایی را باید انجام دهند تا برای یک ویزیت ویدیویی آماده شوند.

 

آیا بیمه، ویزیت پزشکی از راه دور را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

برقراری یک تماس تلفنی با ارائه دهنده بیمه‌ی شما، كمك می‌كند تا دریابید كه آیا ویزیت‌های پزشکی از راه دور، تحت پوشش قرار گرفته‌اند یا خیر. از آنجا که بیماری همه‌گیر کووید-19، پزشکان بیشتری را به سمت "پزشکی از راه دور" سوق می‌دهد، صنعت بیمه در تلاش است تا اکثر بخش‌ها را تحت پوشش قرار دهد. بنابر گفته‌ی هسلفلد، اکثر شرکت‌های بیمه، در طول همه گیری کرونا ویروس، پوشش پزشکی از راه دور (از جمله مدیکر و مدیکید) را گسترش داده‌اند و ما امیدواریم که این پوشش، پس از پایان بحران نیز، باقی بماند.

 

منبع:salamatika

 

همچنین بخوانید:

چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟

نگاهی به حوزه سلامت با عینک واقعیت

پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک و ارتباط آن با نرم‌افزارهای EHR

بالا