آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های سیستم اطلاعاتی رادیولوژی

سیستم‌های اطلاعات رادیولوژی (RIS) جزو نرم افزارهای اساسی مراکز رادیولوژی، کلینیک‌ها و مراکز درمانی هستند؛ وظیفه اصلی این نرم افزارها ذخیره ایمن اطلاعات و تسهیل دسترسی به تصاویر و فیلم‌های رادیولوژیست. نرم‌افزارهای RIS خدمات متعدد دیگری را نیز ارائه می‌دهند، در ادامه بیشتر به ویژگی ها و قابلیت های سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی خواهیم پرداخت.

 

همکاری با نرم افزارهای متعدد

مدیریت تصاویر رادیولوژی و اطلاعات مربوط به آن در پرونده بیمار بسیار با اهمیت است اما این امر تنها یکی از خدمات RIS است؛ سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی بسیار متنوع بوده و بسیاری از نیازهای مراکز رادیولوژی و بیماران را برطرف می‌کند.

یکی از ویژگی‌های نرم افزارهای RIS توانایی همکاری و ادغام با سیستم‌های نرم افزاری دیگر است، RIS هم‌چنین تضمین امنیت اطلاعات، امکان دسترسی آسان به داده‌ها و تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات پرونده بیمار از صورت حساب‌ها گرفته تا بیوپسی ‌(نمونه‌های بافتی بیمار) را فراهم می‌کند.

یک نرم‌افزار سیستم اطلاعاتی رادیولوژی قدرتمند همزمان با مدیریت طیف وسیعی از تصاویر رادیولوژی امکان دسترسی آسان کارکنان مراکز درمانی به تصاویر رادیولوژی بیمار را فراهم می‌کند؛ با کمک RIS سوابق و تصاویر پزشکی بیمار در هر مکانی قابل دستیابی بوده و امکان پیگیری و انجام امور مالی برای بیمار از منزل به راحتی فراهم است.

بنابراین، یک نرم افزار RIS خوب در حقیقت می‌تواند تا حدودی عملکرد پرونده الکترونیک سلامت (EHR)، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و نرم افزار مدیریت مطب را پوشش داده و با این نرم‌افزارها به صورت مشترک همکاری داشته باشد. در ادامه به بررسی این نرم‌افزارها و نحوه همکاری آن‌ها با RIS خواهیم پرداخت.

 

پرونده الکترونیک سلامت

نرم افزار EHR به طور ویژه برای مدیریت سوابق درمانی بیماران با رعایت اصل حفظ امنیت اطلاعات بیمار طراحی شده است. سیستم‌های نرم افزاری RIS مدرن قابلیت همکاری و تبادل اطلاعات با نرم افزار EHR را دارا هستند، این دو نرم افزار با ارائه خدمات گسترده توانسته‌اند بسیاری از نیازهای بیماران و مراکز درمانی در حوزه مدیریت سوابق بالینی را برطرف نمایند.

 

نرم افزار CRM

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM، نرم افزاری است که به طور خاص برای مدیریت ارتباط با بیمار طراحی شده است. خدمات CRM شامل برنامه ریزی و پیگیری قرار ملاقات های بیمار، امکان دسترسی به پرتال بیمار و پزشک و درنهایت پیگیری درخواست‌های بیمار از طریق تماس تلفنی و پیام کوتاه است. به دلیل دشواری مدیریت سوابق بالینی بیمارامروزه اکثر نرم افزارهای CRM برای ارائه مطلوب‌تر خدمات و حفظ حریم شخصی بیمار با نرم افزار سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی ادغام شده‌اند.

 

نرم افزار مدیریت مطب

همکاری سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی با نرم افزار مدیریت مطب باعث می‌شود RIS بتواند صورت حساب بیمه و سایر هزینه‌های بیمار را مدیریت کند؛ ادغام این دو نرم افزار هم‌چنین امکان مدیریت هزینه‌ها و داده‌های مالی مطب رادیولوژی را نیز فراهم می‌کند.

 

نرم افزار RIS و دسترسی ایمن به اطلاعات

یکی از ویژگی‌های اصلی سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی امنیت اطلاعات و محافظت از اطلاعات شخصی بیماران است. در نرم افزارهای RIS برای تامین امنیت اطلاعات پرونده بیماران، تنها کاربران خاص و تایید شده اجازه دسترسی به اطلاعات پرونده بیماران را دارند؛ این نرم افزارها هم‌چنین یک نسخه از اطلاعات را به عنوان فایل پشتیبان ذخیره می‌کنند تا در صورت حمله باج افزارها اطلاعات بیمار از بین نرود. به روزرسانی‌های منظم نرم افزار نیز به برطرف کردن هرگونه مشکل و ضعف سیستم RIS در کوتاه ترین زمان ممکن کمک می‌کند.

هر مرکز درمانی باید برای حفظ امنیت اطلاعات بیماران خود برنامه‌ ریزی مشخصی داشته باشد؛ بهترین سیستم اطلاعاتی رادیولوژی توسط شرکت‌های نرم افزاری با کارشناسان امنیتی باتجربه‌ طراحی شده‌اند و همواره به روزرسانی‌های منظمی را بر روی نرم‌افزارهای مشتریان خود انجام می‌دهند؛ این بدان معناست که مشتریان در صورت پرداخت ماهانه یا سالانه مبلغی پول دیگر هرگز نیاز نیست نگران منقضی شدن نرم افزار RIS خود باشند و می‌توانند مادام العمر از خدمات و مزایای این نرم‌افزارها بهره مند شوند.

 

قابلیت اجرا در بستر سیستم عامل‌های متفاوت

یکی دیگر از ویژگی‌ها و امکانات مدرن ترین نرم افزارهای سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی که مراکز درمانی به آن نیاز داند، قابلیت عملکرد چند پلتفرمی (چند سیستم عاملی) آن‌هاست. به دلیل تنوع در فعالیت‌هایی که در این گونه مکان‌ها وجود دارد یک سیستم اطلاعات رادیولوژی باید بتواند از طریق یک پرتال اینترنتی چند فعالیت را انجام دهد؛ این پرتال اینترنتی بدون توجه به سیستم عامل دستگاه‌ کاربر (اندروید، لینوکس و …) دسترسی به اطلاعات موجود در نرم افزار را برای کاربر امکان پذیر می‌سازد و از این طریق بیماران می‌توانند در تمام طول سال به راحتی به پرتال خود دسترسی داشته باشند.

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از ویژگی‌های اصلی نرم افزار RIS

بهترین سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت تحلیل استاندارد گزارشات آماری و داده‌های پرونده بیماران را داشته باشند، علاوه بر تجزیه و تحلیل داده‌های بیمار، نرم افزارهای RIS همواره باید به منظور سهولت دسترسی هزینه‌های مختلف بخش امور بیمه بیماران و تجزیه و تحلیل این داده‌ها را نیز شامل شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت بدون آنالیز خوب و مناسب حتی بهترین سیستم اطلاعات رادیولوژی نیز سیستمی مفید و هدفمند نخواهد بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مدیران مشاغل، پزشکان، تکنسین‌ها و بیماران مراجعه کننده امری ضروری است.

 

پیگیری صورت حساب‌ها و رسیدگی به امور مالی

ویژگی نهایی سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی، خدمات حسابرسی قوی برای صدور صورت حساب‌ها می‌باشد. نرم افزارهای RIS  باید بتوانند پرداخت‌ها، بازپرداخت‌ها، امور مربوط به بیمه و سایر موارد پرداختی را به وسیله تبادل داده‌های الکترونیکی انجام دهند. هم‌چنین بهترین نوع RIS ها  قادر خواهد بود صلاحیت بیمه بیماران را به طور خودکار تایید نماید.

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

معرفی انواع روش های مختلف و مزایای ویزیت آنلاین

راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت

آشنایی با نحوه کارکرد داروخانه دیجیتال

بالا