سیستم اطلاعات رادیولوژی (RIS) چیست؟ بررسی کارکردها، مزایا و معایب

سیستم‌ اطلاعات رادیولوژی (که به اختصار RIS نامیده می‌شوند) نرم افزارهایی هستند که برای مدیریت تصاویر رادیولوژی و اطلاعات مربوط به آن‌ها طراحی شده‌اند. یک سیستم RIS چندین کارکرد اساسی دارد که  در ادامه به آن‌ خواهیم پرداخت.

 

برنامه ریزی و مدیریت بیماران

سیستم اطلاعات رادیولوژی تمامی اطلاعات بیماران در بخش رادیولوژی را از زمان بستری تا ترخیص با جزئیات کامل بررسی و ثبت می‌کند. با استفاده از سیستم RIS، رادیولوژیست‌ها و کارمندان مطب قادر خواهند بود گزارشات و تصاویر جدید رادیولوژی بیمار را در پرونده الکترونیک سلامت بیمار ثبت کنند؛ ازین طریق، پزشک هر زمان به بررسی پرونده الکترونیک سلامت بیمار بپردازد، به تصاویر رادیولوژی به‌روز شده بیمار نیز دسترسی خواهد داشت.

علاوه بر این، با کمک فناوری RIS کارمندان مطب قادر خواهند بود نوبت مراجعه بیماران جهت تصویربرداری رادیولوژی را به صورت الکترونیکی تنظیم و ثبت کنند. هم‌چنین، رادیولوژیست ها و سایر کادر پزشکی می‌توانند از سیستم اطلاعات رادیولوژی برای پیگیری و بررسی فیلم‌ها و تصاویر رادیولوژی بیمار استفاده کنند.

سیستم RIS قادر به تهیه گزارشات آماری به صورت نامحدود است و فرقی نمی‌کند تصاویر رادیولوژی یک بیمار را در سیستم RIS ثبت کنید یا گروهی از بیماران؛ در هر صورت RIS برای جمع آوری و ثبت تصاویر بیماران خدماتی بسیاری را به شما ارائه خواهد داد.

 

شفاف شدن جزئیات امور مالی به کمک سیستم اطلاعات رادیولوژی

دسترسی به اطلاعات دقیق مالی به کمک RIS به راحتی امکان پذیر است؛ این سیستم هم‌چنین خدماتی در جهت ثبت اسناد و صورت‌حساب‌های مالی ارائه می‌دهد. پیگیری خودکار مطالبات و پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها نیز از دیگر خدمات این سیستم است.در ادامه به بررسی برخی از جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از سیستم اطلاعات رادیولوژی خواهیم پرداخت.

 

نکات مثبت RIS:

  • تعامل موثر پزشک و بیمار با کمک فناوری RIS

سیستم اطلاعات رادیولوژی می‌تواند با سیستم EHR ادغام شود و امکان دسترسی به اطلاعات بیمار را به راحتی برای پزشکان فراهم نماید. برنامه کاربردی RIS با قابلیت ثبت تصاویر رادیولوژی، ثبت صورتحساب‌ها و پیگیری دستورات پزشک قادر است دنیایی از راحتی را برای بیماران ایجاد کند؛ پزشکان نیز به دلیل تجربه دلپذیر استفاده از RIS اکثر مواقع بیماران خود را به مراکز رادیولوژی مجهز به RIS ارجاع می‌دهند.

 

  • تسهیل انجام امور مالی

با کمک سیستم اطلاعات رادیولوژی کارکنان مطب قادر خواهند بود حتی پیش از اولین مراجعه بیمار، بیمه نامه بیماران و شرایط بیمه او را بررسی کنند. هم‌چنین RIS امکان پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها را به شکلی سریع و آسان فراهم می‌کند.

 

  • بهبود راندمان کار

بیماران با کمک سیستم RIS قادر به یافتن گزارشات، ثبت اطلاعات خود و تکمیل فرم‌های مربوطه از منزل و بدون نیازبه مراجعه حضوری به مطب خواهند بود. دیجیتالی بودن اطلاعات برخلاف کاغذی بودن اسناد این امکان را فراهم می‌کند تا بیمار و پزشک بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها با چند کلیک به سوابق و داده‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

 

نکات منفی RIS:

دشوار بودن یادگیری نحوه کار با RIS برای کارکنان مطب

 کار با ابزارهای جدید تکنولوژی در ابتدا برای کارمندان دشوار به نظر می‌رسد. کارمندان مطب هرکدام مشغله‌های بسیاری داشته و یادگیری فناوری جدید برایشان اندکی زحمت آفرین تلقی می‌شود. (اما مطمئناً، در نهایت تکنولوژی باعث سهولت و کاهش بار کاری کارمندان مطب شده و دشواری یادگیری امری موقتی است.)

در روزهای ابتدایی استفاده از فناوری جدید، رخ دادن اشتباهات از سوی کارکنان مطب طبیعی است. اکثر این اشتباهات بی ضرر هستند، اما ممکن است در مواردی اشتباهات آسیب‌زا نیز در طی استفاده از RIS رخ دهد. انتخاب یک شرکت نرم افزار RIS با خدمات مشاوره‌ای پس از فروش می‌تواند این مشکلات را تا حدی کاهش دهد.

 

  • مسائل امنیتی

نصب و راه‌اندازی سیستم اطلاعات رادیولوژی مانند هر سیستم‌ رایانه‌ای جدید، می‌تواند نگرانی‌هایی را در زمینه امنیت اطلاعات ایجاد کند. روش‌های نوین دستبرد به اطلاعات مانند باج افزارها می‌تواند برای امنیت اطلاعات شخصی بیماران خطرآفرین باشد؛ برخی ازین باج افزارها می‌توانند حتی دسترسی به برخی از اطلاعات مهم بیمار را محدود کنند.

در نهایت، همکاری با یک شرکت سیستم اطلاعات رادیولوژی مطمئن، می‌تواند به کاهش بروز خطرات امنیتی و سایر مشکلات مرتبط با استفاده از RIS کمک کند. شما با خرید یک سیستم RIS ایمن قادر خواهید بدون استرس و به سهولت از تمام مزایای سیستم اطلاعات رادیولوژی بهره‌مند شوید.

اگر یک سیستم اطلاعات رادیولوژی به درستی اجرا شود می‌تواند روند کار مطب را دگرگون سازد. با کمک سیستم RIS انجام تمام امور مربوط به رادیولوژی در مطب از پاسخ به درخواست‌های بیماران به صورت الکترونیک گرفته تا ثبت تصاویر و اسناد رادیولوژی آن‌ها به سادگی هر چه تمام‌تر قابل انجام خواهد بود.

صرف‌نظر از این‌ که بیماران به کدام یک از خدمات رادیولوژی‌ نیاز دارند؛ RIS ها در رفع نیاز بیماران بسیار مفید و کمک کننده خواهند بود.

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

معرفی انواع روش های مختلف و مزایای ویزیت آنلاین

راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت

آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های سیستم اطلاعاتی رادیولوژی

بالا