آشنایی با نکاتی برای افزایش سطح کیفیت ویزیت از راه دور برای بیماران و پزشکان

پیشرفت تکنولوژی آنقدر سریع و همه جانبه است که نقش پر رنگ آن در زندگی بشر امروز را نمی توان نادیده گرفت، یکی از مهم ترین استفاده ها از کاربردی ترین تکنولوژی روز دنیا، یعنی اینترنت، استفاده از آن در حوزه پزشکی است.

حتما شما هم امروزه اصطلاح " ویزیت آنلاین" را شنیده اید، اگر این سوالات در ذهن شما شکل می گیرد که اصلا این سبک از ویزیت چگونه است، چه سوالاتی را می توان از این طریق با پزشکان در میان گذاشت، در کدام زمینه های پزشکی می توان از ویزیت آنلاین بهره مند شد و مزایای این گونه ویزیت پزشکی چیست بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شاید این سوال بسیاری از ما باشد که چه زمانی می توانیم از ویزیت آنلاین بهره مند شویم؛ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، ما جهت ویزیت آنلاین با هر پزشک و در هر تخصصی نیاز به شرایط خاص نداریم، حتما برای هر یک از ما این مسئله پیش آمده است که برای یک پرسش کوتاه در خصوص بیماری، نحوه و میزان مصرف دارو، علائمی که نیاز به ویزیت  جهت تشخیص بیماری دارد و یا حتی نشان دادن یک برگه آزمایش ساعت ها در مطب پزشک معطل مانده باشیم. در حقیقت ویزیت  آنلاین امکانی را برای ما فراهم می سازد تا جز در موارد واقعا ضروری نیازی به حضور در مطب پزشک نداشته باشیم، بنابراین می توان گفت برای هر نوع مشکلی می توان از این سبک ویزیت  استفاده کرد. در این سبک از ویزیت  ما بدون نیاز به صرف زمان و هزینه برای مراجعه به مطب پزشک، بدون این که مجبور باشیم ساعت های متوالی در ترافیک و مطب به انتظار دریافت نوبت و یا نوبت ویزیت شدن بنشینیم، می توانیم به راحتی مشکل خود را به صورت آنلاین با پزشک در میان گذاشته و از او ویزیت  بگیریم، در این نوع ویزیت می توان از روش های مکملی چون ارتباط تصویری، تلفنی و حتی در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهره مند شد.  در ویزیت آنلاین، تنها در صورت نیاز به ویزیت حضوری، پزشک آنلاین، ما را به پزشک متخصص دیگری ارجاع داده و یا نوبت ویزیت حضوری جهت مراجعه به مطب را در اختیار ما قرار می دهد.

ویزیت آنلاین علاوه بر مزایای بسیار برای بیماران، متخصصان را قادر می‌سازد بتوانند وضعیت بیمار و روند درمان او را از فواصل بسیار زیاد و بدون محدودیت جغرافیایی مورد پایش قرار دهند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند؛ پایش بیمار در خانه برای بیماران با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا بسیار مفید است. زیرا اغلب این بیماران به دلیل نداشتن ارتباط کافی با پزشک، در دوران نقاهت با مشکلاتی روبرو شده و مجددا نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند.

 

پرونده سلامت

تفاوت ویزیت آنلاین یا مجازی با تله مدیسین

ویزیت آنلاین یا مجازی اصطلاحی است که گاها مترادف تله مدیسین (پزشکی از راه دور) استفاده می شود که این امر نشان دهنده ارتباط نزدیک و تنگاتنگ این دو حوزه است، اما به طور علمی، ویزیت مجازی و تله مدیسین دو مفهوم مجزا هستند و ویزیت آنلاین یا مجازی در واقع جزئی از تله مدیسین است. مفهوم تله مدیسین بسیارگسترده بوده و شامل کلیه مراقبت های درمانی الکترونیکی و از راه دور می‌باشد.

تله مدیسین: ویزیت مجازی، مشاوره و پایش بیماران با بیماری‌های مزمن، پایش بارداری‌های پر خطر و بسیاری دیگر از انواع خدمات درمانی را که به صورت مجازی و از راه دور توسط برخی ترم افزار ها یا به صورت تلفنی و… ارائه شوند را در برمی‌گیرد.

 

نکته‌های ساده‌ جهت ارائه هرچه با کیفیت تر ویزیت مجازی برای پزشکان

حفظ تماس چشمی

همیشه مطمئن باشید که مستقیم به دوربین نگاه می‌کنید، مخصوصا زمان صحبت کردن. این کار موجب ارتباط بهتر و درگیری بیشتر بیمار با موضوع می‌شود.

 

کم کردن عوامل مزاحم

فهمیدن اینکه شما در اداره یا خانه در حال کار با کامپیوتر یا ارائه خدمات آنلاین هستید برای دیگران سخت است. در نتیجه می‌توانید با گذاشتن یک علامت روی درب یا نشانگری دیگر، دیگران را از اینکه نباید مزاحم شما شوند مطلع کنید.

 

کنترل پشت صحنه

ویزیت مجازی می‌تواند در هر مکانی صورت گیرد و معمولا بیماران در مورد پشت صحنه شما کنجکاو هستند. محیطی نامنظم یا فضای شخصی خانگی چیزی نیست که شما قصد نمایش آن‌ را به بیماران دارید. علاوه بر این، حواس بیماران با عبور افراد در پشت صحنه شما پرت می‌شود در نتیجه مطمئن شوید که محیطی مناسب و امن را برای حفظ تمرکز و حریم شخصی بیمار انتخاب کرده‌اید.

 

استفاده از سخت افزار مناسب

قبل از آغاز ویزیت مجازی همیشه از کیفیت میکروفون، هدست و اینترنت خود مطمئن شوید. هزینه کردن مقداری پول جهت تهیه هدست نویزگیر با کیفیت و یک میکروفون بدون اکو کمک زیادی به ارائه صدایی واضح و رسا می‌کند.

 

حذف حواس پرتی‌ها

قرار دادن تلفن دفتر در حالت مشغول و بی‌صدا کردن موبایل را قبل از شروع ویزیت مجازی به عادت تبدیل کنید. علاوه بر آن تمام نرم‌افزار‌ها و پنجره‌هایی که موجب تولید صدا یا حواس پرتی می‌شود را ببندید.

 

بی‌حرکت نگه داشتن دست‌ها

اگر شما دستان خود را زیاد تکان می‌دهید، این کار می‌تواند برای شما سخت باشد. زیادی حرکت دادن دست می تواند برای بیننده گیج کننده باشد ، بنابراین سعی کنید حرکات دست را فقط برای نمایش چیزی محدود کنید. ممکن است تماس تصویری دارای تاخیر باشد ، بنابراین حرکت زیاد دست ممکن است با صدا هماهنگ نباشد.

 

پوشش ساده در ویزیت مجازی

از پوشیدن لباس‌های بسیار روشن یا دارای الگو‌های برجسته که می‌تواند موجب حواس پرتی شود جلوگیری کنید. مطابق با تخصص خود لباس بپوشید، و از همان لباس سفیدی که هنگام ویزیت بیماران در مطب می‌پوشید استفاده کنید .

 

کاهش نور طبیعی محیط

تابش نور از طریق پنجره ها می تواند با روشنایی داخلی در تضاد باشد. برای جلوگیری از تابش خیره کننده صفحه ، بهتر است پنجره ها را بسته نگه دارید.

 

صحبت کردن با صدای واضح

در ابتدا همیشه از شنیده شدن صدای خود توسط بیمار مطمئن شوید. بازده مناسب با حجم صدا مناسب حاصل می‌گردد. جهت رفع مشکل حجم صدا، می‌توانید مقداری به میکروفون نزدیک شوید یا از بیمار بخواهید تا صدای بلندگو را زیاد کند.

 

منبع:سایت انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

اشاره ای به مزایای تله مدیسین و مراقبت از سلامت از راه دور در مناطق روستایی

اهمیت پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در مناطق روستایی

نقش پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در تناسب اندام و سلامتی

 

بالا