کاربردهای جالب اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت چیست؟

با ظهور اینترنت اشیا، شاهد پیشرفت ­های چشم­گیری بوده­ ایم. IoT در زمینه صنعت، انبارداری، تولیدات و کارخانجات بسیار موفق عمل کرده است؛ اما این پیشرفت تنها در همین زمینه­ ها محدود نمی­شود. در بخش بهداشت و درمان نیز پیشرفت­ های زیادی حاصل شده است. کاربردهای جالب اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت سبب افزایش استفاده از تجهیزات متصل به IoT شده است. در ادامه به توضیح این موارد کاربردی خواهیم پرداخت.

 

کاربردهای جالب اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت چیست؟

برای اینترنت چیزها در حوزه درمان و سلامت می­توان کاربردهای بسیار زیادی را نام برد. کاهش زمان انتظار اتاق اورژانس، نظارت از راه دور، کنترل پیشرفت دارو و سیستم هشدار دستگاه­های حیاتی از کاربردی­ ترین موارد IoT در حوزه درمان و سلامت است.

 

 

 زمان انتظار اتاق اورژانس

اورژانس یکی از مکان­هایی است که همیشه به ­دلیل وقوع حواث ناگهانی، بسیار شلوغ است. در برخی از موارد این شلوغی و ازدحام می­تواند بسیار خسته­ کننده و در شرایطی حساس، خطرناک نیز باشد. به لطف اختراعات مختلف و به کمک اینترنت اشیا، افرادی که برای مراقبت­های سرپایی به اتاق­های اورژانس مراجعه می­کنند برای جلوگیری از ازدحام و شلوغ شدن به­ صورت تفکیک شده درمان می­شوند. این فرآیند در کاهش زمان انتظار در اتاق­های اورژانس بسیار موثر است.

 

 نظارت از راه دور

در برخی از موارد نیازی به حضور فیزیکی بیمار در بیمارستان یا درمانگاه نیست. یکی از کاربردهای جالب اینترنت اشیا در زمینه درمان و سلامت، نظارت بر روند بهبود و سلامت بیمار از راه دور است. با این روش هزینه­ های رفت و آمد و بستری بیمار تا سطح مطلوبی کاهش می­یابد و علاوه بر آن در کیفیت بهبود سطح بیماری فرد مریض بسیار موثر است. برخی از بیماران ممکن است دچار مشکل حرکتی بوده و مراجعه به مراکز درمانی برای آن­ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. کنترل و نظارت سلامت بیمار از راه دور به ­وسیله IoT سبب حل این معضلات شده است.

 

کنترل پیشرفت دارو

چگونگی پیشرفت دارو و اثرات آن بر روی بیمار، یکی از چالش­ های موجود در حوزه درمان و سلامت بوده است. با به‌کارگیری اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت، این چالش نیز برطرف شده است. بیمار با بلعیدن دستگاهی به کوچکی دانه برنج می­تواند از میزان پیشرفت دارو مصرف شده مطلع شود. این قرص­ ها به ­وسیله سنسورهای تعبیه شده در آن، اقدام به ارسال اطلاعات دریافتی بر روی دستگاه خارج از بدن می­کنند.

 

سیستم هشدار دستگاه­های حیاتی

در حوزه درمان و سلامت مشاهده نموده ­اید که حیات برخی از افراد، وابسته به دستگاه­های تنفسی و کنترل کننده ضربان قلب آن­ها است. در صورت بروز هرگونه مشکل برای این دستگاه­ها ممکن است جان بیمار به­ خطر بیفتد. برای جلوگیری از این مشکل می­توان از اینترنت اشیا برای اعلام هشدار در خصوص دستگاه­های معیوب استفاده کرد.

اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت بسیار مهم و حائز اهمیت است و دارای کاربردهای جالب و در بسیاری از موارد حیاتی است. برای دسترسی  به سایر مقالات مفید در حوزه بهداشت و درمان اینترنت اشیا می­توانید از قسمت جستجو IoTmap نیز استفاده نمایید.

 

منبع: iotmap

 

همچنین بخوانید:

تاثیر اینترنت اشیا و سلامت هوشمند بر یکدیگر

سلامت الکترونیک و فناوری اطلاعات پزشکی

اینترنت اشیا در زمینه مراقبت از سلامت چه نقشی دارد؟

 

بالا