معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای پزشکان

شبکه‌های اجتماعی پزشکان در گذشته نقش مهمی‌ را در تبلیغات، بازاریابی پزشکی و جذب مخاطبین آنها ایفا نمی‌کرد. همین موضوع پزشکان را از استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردد می‌کرد. اما اکنون مشخص شده‌ است که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر به سزایی در نحوه عملکرد، میزان بازخورد و جذب مخاطبین و بیماران داشته باشد.

اینکه بهترین شبکه اجتماعی پزشکان چیست، بسته به نیاز هر پزشک یا مرکز درمانی متفاوت خواهد بود. اما داشتن شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان بسیار مهم و سودمند است. حال چه شبکه اجتماعی برای بازاریابی کلینیک و یا مطب شما کارآمدتر است؟ این موضوع همان چیزی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

 

اهمیت شبکه اجتماعی پزشکان

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهی نوین برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی باشد. اما همان طور که می‌دانید، پزشکان به نسبت سایر مشاغل زمان کمتری برای بازاریابی دیجیتال و حضور در شبکه‌های اجتماعی دارند.

با این حال وجود برخی شرایط حاکم در دنیا و پیشرفت تکنولوژی موجب شده است نیاز به بازاریابی دیجیتال پزشکی از طریق شبکه‌های اجتماعی، بیش از پیش حس شود. قطعا حضور یک پزشک واقعی در فضای مجازی که بتواند به سوالات پزشکی مخاطبان پاسخ دهد و آنها را راهنمایی کند، خواسته و دغدغه بسیاری از افراد است.

سود استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان فقط مختص به بیماران نخواهد بود؛ همین تعامل و برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار موجب می‌شود تا آوازه نام پزشک در شبکه‌های مجازی و در نهایت در دنیای واقعی به گوش همه برسد. چه تبلیغاتی بالاتر از تبلیغات دهان به دهان که در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، آپارات و غیره … وجود دارد.

 

آیا هر پزشکی به تنهایی می‌تواند وارد شبکه اجتماعی پزشکان شود و آن را مدیریت کند؟

بازاریابی دیجیتال پزشکی در شبکه‌های اجتماعی به همان راحتی که فکر می‌کنید نیست. شما به عنوان یک پزشک نمی‌توانید همانند کسی که یک محصول یا خدمت معمول را ارائه می‌دهد، در دنیای مجازی و دیجیتال مارکتینک قدم بگذارید. قطعا برای هر رشته و هر تخصص، تعریف‌های متفاوتی از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال وجود دارد.

دانش بازاریابی دیجیتال پزشکی (و دیجیتال برندینگ پزشکی) نیازمند همراهی کسی است که بتواند یک چارچوب اجرایی و شناخت درست از رفتار مخاطبان به شما ارائه دهد. در این میان با در اختیار داشتن ابزارهای مختلف و پیش رفتن با یک استراتژی درست، می‌توانید با بیماران بالقوه و مراجعان خود در فضای مجازی در ارتباط باشید.

همیشه با توجه به محدود بودن وقت و زمان پزشکان و نیاز به تخصص مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال پزشکی در فضای مجازی بر عهده متخصصین مربوط به آن گذاشته می‌شود. آنها می‌توانند در کم‌ترین زمان و کم‌ترین بودجه بهترین نتیجه را برای پزشکان به ارمغان بیاورند. همچنین در این میان، جایگاه و برند پزشکان نیز تقویت خواهد شد.

آیا عضویت در شبکه اجتماعی پزشکان ممکن است برای آنها خطرساز باشد؟

هیچ قانونی در رابطه با منع و خلاف بودن استفاده پزشکان از شبکه‌های اجتماعی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در ایران نیز پزشکان مانند دیگر افراد امکان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارا هستند. اما پزشکان باید در استفاده از شبکه‌های اجتماعی جانب احتیاط را در نظر بگیرند. انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و اشتباه می‌تواند عواقب جدی برای شغل و حرفه آنها داشته باشد.

با این وجود عدم حضور فعال در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی، به معنی کمتر دیده شدن توسط مخاطبان نیازمند به خدمات درمانی و یا زیبایی است. به نوعی باید بدانید که شبکه اجتماعی پزشکان یعنی معرفی تخصص و دانش خود به کسانی که به آن نیاز دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۷۷% بیماران قبل از اینکه تلفن خود را بردارند و نوبت مراجعه به مطب پزشک مورد نظر خود را بگیرند، پزشک مورد نظر خود را در گوگل و شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده اند.

 

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان و اهمیت آنها

انسان‌ها نیز همراه با فناوری‌های مختلف، به‌روز و مدرن‌تر می‌شوند. این اتفاقی عجیب و غیر منتظره نیست. بر خلاف گذشته، امروزه هر بیمار قبل از مراجعه به پزشک مورد نظر خود در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به دنبال کسب اطلاعات از پزشک یا کلینیک و راهکارهای درمانی آنها می‌گردد. در واقع مراجعان با آگاهی بیش‌تری به مطب یا کلینیک شما مراجعه می‌کنند.

بیماران دوست دارند قبل از اینکه به مطب پزشک یا دندانپزشک خود بروند، با ایشان آشنا شوند. امروزه این آشنایی و افزایش اعتماد و صمیمیت در شبکه‌های اجتماعی پزشکان و ‌وب‌سایت‌های آنها، کاملا یک امر عادی است. حتی در شهرهای بزرگ‌تر که تنوع خدمات درمانی یا زیبایی وجود دارد و کلینیک‌های بسیاری به فعالیت می‌پردازند، بسیاری از مراجعان برای انتخب یک کلینیک خوب در شبکه‌های اجتماعی جست و جو می‌کنند.

 

مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی پزشکی چیست؟

  • فرصی برای ارتباط با بیماران بالقوه است. همچنین بستری مناسب برای ارتباط با همکاران و هم صنفان در سراسر کشور و یا حتی دنیا می‌باشد.
  • از طرفی با کمک شبکه اجتماعی پزشکان تعداد بیماران و مراجعان ثابت شما افزایش پیدا می‌کند.
  • افزایش اعتماد بین پزشک و بیماران با ارائه خدمات صادقانه و دلسوزانه و نشان دادن تخصص یک مرکز درمانی و زیبایی در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر است.
  • افزایش آگاهی بیماران از حضور پزشکان حرفه‌ای و یا کلینیک‌های مورد نیاز خود
  • انتقال اطلاعات فوری و ضروری با دیگر همکاران

 

چه مشکلاتی در شبکه‌های اجتماعی پزشکان ممکن است به وجود بیاید؟

با وجود تمامی‌ مزایا و امکانات کاربردی که رسانه‌های اجتماعی در اختیار پزشکان قرار می‌دهند، ممکن است معضلات اخلاقی و شغلی نیز با خود به همراه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در دنیای شبکه‌های اجتماعی با آن روبرو هستیم، حفظ حریم شخصی و حریم روابط بین پزشک و بیمار است.

به همین دلیل باید یک مرز باریک و حساس را بین رابطه کاری و حرفه‌ای در کنار قبول مسئولیت اجتماعی و ایجاد یک رابطه انسانی با مخاطب، حفظ کرد. این کار سختی است و کاملا به پیامی که در محتوای تولیدی خود قرار می‌دهید و نوع تعامل شما با دیگران بستگی دارد.

انواع شبکه‌های اجتماعی و شیوه عضویت در آنها

شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها برای مخاطبان ایرانی شناخته شده تر است و برخی برای جذب بیماران خارجی مناسب خواهد بود. همچنین در برخی از شبکه‌های اجتماعی شما به یک بخش محدود اما فعال دسترسی خواهید داشت که سرمایه‌گذاری روی آنها نیز می‌تواند به جذب کلینیک یا مطب شما کمک کند.

شیوه عضویت در تمامی شبکه‌های اجتماعی با یک نشانی ایمیل قابل انجام است. پس بهتر است که در گام نخست یک اکانت گوگل بسازید و از نشانی ایمیل آن برای عضویت استفاده کنید. حتما برای تایید هویت اکانت گوگل از شماره تلفن همراه خودتان استفاده کنید، حتی اگر مدیریت آن را به دیگر پرسنل مطب یا کلینیک خود می‌سپارید.

برای امنیت بیشتر، تمامی اکانت‌هایی را که در شبکه اجتماعی پزشکان می‌سازید، با شماره تلفن همراه خودتان تایید هویت کنید. به این ترتیب پس از پا گرفتن و رشد صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی، بیم از دست رفتن اکانت خود را نخواهید داشت.

راه موفقیت در شبکه اجتماعی پزشکان این است که پس از عضویت در شبکه‌های اجتماعی، فراموش نکنید که باید به حریم خصوصی و مقررات امنیتی این رسانه‌ها کاملا پایبند باشید.

همان طور که می‌دانید، امروزه نه تنها نسل‌های جوان بلکه میانسالان و افراد مسن نیز درگیر و در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی هستند. هر گروه سنی با توجه به شرایط و علایق خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند اما در تمامی‌ گروه‌های سنی، جستجو‌های پزشکی وجود دارد.

مهمترین رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید برای جذب بیمار در آنها عضو شوید:

  • فیسبوک (محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان و البته کشورهای عربی منطقه)
  • اینستاگرام (زیر مجموعه کمپانی فیسبوک و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران)
  • LinkedIn (یک محیط کاملا کاری و حرفه‌ای(
  • یوتیوب (محبوب‌ترین بستر انتشار محتوای ویدیویی در جهان که گوگل مالک آن است)
  • توییتر (یک شبکه خبررسانی که در ایران قشر خاص اما تاثیرگذار جامعه در ان فعالیت دارند)
  • پینترست (بستر مناسب برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و عکس‌ها)
  • تلگرام (یک شبکه اجتماعی و البته ابزار پیام‌رسانی کارآمد و محبوب برای ایران و برخی کشورهای منطقه)
  • آپارات (بستر اشتراک گذاری ویدیو و جایگزین یوتیوب در ایران)

 

باید‌ها و نباید‌های شبکه اجتماعی پزشکان

تنظیمات حریم خصوصی خود را شخصی‌سازی کنید.

این امکان در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، LINKEDIN و غیره… وجود دارد که می‌توانید، اکانت خود را به صورت عمومی‌ یا خصوصی تغییر دهید.

می‌توانید اطلاعات خود را از یکسری افراد مخفی نگه دارید.

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی پزشکی دیجیتال خود یک صفحه وب‌سایت در نظر بگیرید.

اطلاعات و شماره ‌تماس کاری خود را برای برقراری ارتباط با بیمار حتما در دسترس قرار دهید.

مخاطبین خود را بشناسید و در همین راستا رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید.

همیشه به روز و با اخبار، اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا باشید.

در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که اگر می‌خواهید در زمینه شبکه‌های اجتماعی پزشکان موفق باشید لازم است،با متخصصین در این زمینه همکاری کنید.

 

راز ماندگاری و رشد در شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان

با توجه به روی آوردن بیش از پیش مردم به شبکه‌های اجتماعی، فعالیت بسیاری از متخصصان و پزشکان نیز در این بستر، بیشتر شده است. در چنین شرایطی برای اینکه بهتر و بیشتر دیده شوید و جذب بیمار بیشتری داشته باشید، باید چند اصل کلی را رعایت کنید:

تولید محتوای منظم و با برنامه داشته باشید. هر چه محتوای مناسب‌تر و جذاب‌تری در شبکه های اجتماعی تولید کنید، بیماران بیشتری با شما آشنا می‌شوند و شما را دنبال خواهند کرد. در چنین شرایطی، حضور دائمی در فضای مجازی به معنی در دسترس بودن همیشگی شما و ایجاد اعتماد و دلگرمی در ذهن مخاطبان است.

به افزایش آگاهی بیماران و بهبود کیفیت سطح سلامت عمومی توجه کنید. در شرایطی که اعتماد جامعه به دانش پزشکی افزایش پیدا کرده و همه خود را در معرض خطر می‌بینند؛ حضور یک پزشک و متخصص در کنار آنها، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی جامعه کمک کند. نکات مهم مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، به ویژه در دروان همه گیری کرونا، به مخاطبان این امکان را می‌دهد که از سلامت خود و خانواده‌شان محافظت کنند. در نتیجه حضور شما را در کنار خود حس خواهند کرد و اعتمادشان به شما افزایش خواهد یافت.

مشاوره‌های آنلاین را بیشتر کنید. در ادامه روند حضور پزشکان در کنار مردم در شبکه‌های اجتماعی، تمایل به مشاوره‌های انلاین و ویزیت‌های غیر حضوری بیشتر شده است. بخشی از جامعه که به دلایل مختلف، از مراجعه به پزشک یا دندانپزشک خوددرای می‌کردند، حال می‌توانند از خانه یا محل کار خود با یک پزشک مشورت کنند.

این وضعیت دو نتیجه مشخص دارد: جلوی رفت و آمدهای غیر ضروری گرفته خواهد شد و بخش خاموش جامعه هدف، تشویق به استفاده از خدمات درمانی یا زیبایی می‌شوند.  

تعامل خود را با بیماران افزایش دهید. حضور در شبکه های اجتماعی پزشکان به معنی مدیریت آن مانند یک مطب یا کلینیک نیست؛ بلکه در شبکه های اجتماعی باید رفتارهای اجتماعی بیشتری داشته باشید. ارتباط با بیماران در دایرکت‌ها و پیام‌ها یا پاسخ دادن به کامنت‌ها و نظرات مخاطبان کمک خواهد کرد تا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی، با رشد خوبی مواجه شود. نتیجه آن جذب مخاطب بیشتر و در نهایت تبدیل آنها به مراجعان حضوری کلینیک یا مطب شما است. در این مسیر حتما از توانمندی و کمک یک همکار مانند منشی یا نیروی پذیرش خود، به عنوان ادمین صفحه، استفاده کنید. همانطور که مخاطبان و بیماران شما در تمام ساعات شبانه‌روز در فضای مجازی حضور دارند، شما نیز باید با کمک پرسنل قابل اعتماد کلینیک خود، ساعات کاری خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید!

قواعد جست و جو در شبکه‌های اجتماعی را با توجه به شرایط جدید، در پیش بگیرید. با تغییر رفتار مخاطبان، الگوریتم‌های جستجو و سرچ در شبکه‌های اجتماعی نیز در حال تغییر است. ترندها و خبرهایی که مردم به آن واکنش نشان می‌دهند، هر روز تغییر می‌کند. با کمک یک متخصص دیجیتال مارکتینگ پزشکی، صفحه و محتوای خود را در شبکه های اجتماعی پزشکان، بهینه‌سازی کنید تا در جست و جوهای مخاطبان، بیشتر دیده شوید. با توجه به دغدغه‌های ذعنی مخاطبان، محتوایی متناسب با آن تولید کنید تا حجم بیشتری از مخاطبان را با پیج خود آشنا سازید.

 

خدمات شبکه های اجتماعی سلامت

شبکه اجتماعی سلامت از یک وب سایت تشکیل شده است که افراد در آن، از منافع بهداشتی و سلامتی در سطوح مختلف بهره مند می شوند. از جمله حمایت عاطفی، تبادل اطلاعات، پرسش و پاسخ از پزشکان و ارزیابی آزمایش های بالینی. یا تشکیل انجمن های آنلاین می باشد که برای به اشتراک گذاری تجارب بیماران، دستیابی به اطلاعات در زمینه یک بیماری خاص و همچنین برقراری ارتباط بین بیماران مشابه به وجود آمده است. شاخص ترین حوزه های این انجمن ها شامل سرطان، بیماری های نادر، دیابت، ایدز و ناباروری می باشد.

 

محدودیت های شبکه های اجتماعی در خدمات بهداشتی و درمانی

برخلاف تمام مزایا و کاربردهای شبکه های اجتماعی در امرمراقبت سلامت و امکان مشاوره آنلاین، استفاده از آن ها عوارض و نتایج نامطلوبی را نیز به همراه دارد.

عوارض نامطلوب بهداشتی: برای مثال ارتباط بین عوارض نامطلوب بهداشتی و رفتارهای ناسالم و استفاده از  facebook مورد بررسی قرار گرفت در نهایت ارتباط معنا داری بین متوسط ساعت وب گردی در این شبکه اجتماعی و عواملی همچون جدایی از اعضای خانواده و جامعه, امتناع از پاسخ به تماس، درد عضلانی، سردرد و سوزش چشم یا به تعویق انداختن وعده های غذایی مشاهده شد.

رفتارهای غیر حرفه ای دانشجویان پزشکی در شبکه های اجتماعی: ارتباطات در شبکه های اجتماعی تنها به مشاوره و تعامل بین بیمار و پزشک منتهی نمی شود و علاوه بر بیماران و مسایل پزشکی آنها، داشنجویان پزشکی یا کارمندان حوزه سلامت هم در شبکه های اجتماعی به فعالیت می پردازند و دانشجویان نمی توانند تعادل بین اطلاعات اشتراکی شخصی/ حرفه ای برقرار کنند و این موضوع عوارض و مشکلات ناخواسته ای را به وجود آورده است.

 

نتیجه گیری:البته به صورت کلی تمامی این مواردی که ذکر شد قدمی است برای ارتباط پزشک و بیمار از سراسر جهان و تحققق اهداف تله مدیسین

 

منبع: drlink و tebex

 

همچنین بخوانید:

وظایف و اهمیت مدیریت اطلاعات بهداشتی در بیمارستان

راهکارهای ساخت یک بیمارستان هوشمند

سلامت الکترونیک راهبردی برای مقابله با بیماری و ویروس های فراگیر

بالا