مروری بر اهمیت تله مدیسین درجهان

پزشكی از راه دور یا تله مدیســین در حقیقت یك مفهوم عـــام است كه برای توصیف جنبه های متنوعی از مراقبت های پزشكی از راه دور بكار می رود . پزشكی از راه دور مهارتی است كه از ابزارهای چند رسانه ای بهره می برد و با استفاده از تعداد زیادی فنآوری روز ، نوعی استقلال از زمان و مكان در زمینه خدمات پزشكی بوجود می آورد که بالطبع استفاده از این ابزارها نیازمند مجموعه متفاوت و پرهزینه ای از زیرساخت های ارتباطی خواهد بود . تله مدیسین در جهت آموزش، تهیه بانك های اطلاعاتی بیماران، هوش مصنوعی و پشتیبانی مدیریت سیستم های درمانی نیز كاربرد دارد. اما آسان ترین كاربرد آن مشاوره الكترونیكی است كه به سادگی میسر می شود .

این تکنولوژی بیش از اینکه برای کشورهای برخوردار مفید باشد می تواند در کشورهای ضعیف تر کاربرد داشته باشد. در کشوری چون ایران که شبکه حمل و نقل کمتر توسعه یافته است و به دلیل وجود پراکندگی جمعیت در برخی نقاط از جمله مناطق کوهستانی و سخت گذر، و افزایش جمعیت سالخورده و یکسان سازی مراقبت های پزشکی دشوار است، تله مدیسین می تواند به تشخیص بهتر و سریعتر بیماری بیماران و گرفتن تصمیمات و صحیح تر در مورد درمان آنان، کاهش اتلاف وقت که در بعضی از بیماری های حیاتی است و کم کردن هزینه ها کمک کند.

در بسیاری از مواقع مراجعات پزشکی تنها برای نشان دادن جواب ازمایش، تمدید دارو،جواب تصویربرداری و یا پرسش راجب سوال های ذهنی است.قطعا به کمک تله مدیسین میتوان بار این مراجعات غیر ضروری تا حد زیادی کاهش داد،و این کاهش بار مراجعات غیر ضروری در زمان شیوع بیماری های مسری که خود بیمارستان ها میتوانند نقش چشمگیری در گسترش الودگی را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است .از دیگر مزایای استفاده و گسترش تله مدیسین میتوان به

-کاهش چشمگیر بار ترافیکی و به طبع ان الودگی هوا

-دسترسی به پزشکان از راه های بسیار دور و صعب العبور

-کاهش هزینه های اقتصادی مربوط به حمل نقل و رفت و امد بیماران

-کاهش نیاز کاذب به تربیت هرچه بیشتر پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق کم جمعیت و دورافتاده که با توجه به علم اقتصاد سلامت توجیهی برای حضور فیزیکی پزشک در ان مناطق وجود ندارد

-تسریع در خدمات رسانی پزشکی

-ایجاد امنیت خاطر روانی در مردم و بیماران به جهت دسترسی به پزشک در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استفاده از تله‌مدیسین به عنوان یک جایگزین برای روش فعلی و سنتی ویزیت و درمان بیمار، علاوه بر تسهیل در دسترسی دارای مزایای بیشتری برای بیماران و ارائه دهندگان است. کاهش هزینه‌های رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در مطب‌ها و کلینیک‌ها، افزایش زمان و کیفیت مراقبت از کودکان و سالمندان، افزایش حریم خصوصی بیماران و گفتگو با پزشک در یک محیط دوستانه‌تر مانند اتاق نشیمن خانه و محافظت از افراد در برابر مواجهه با سایر بیماری‌های واگیردار در اماکن درمانی از جمله مواردی است که بیمارانی که از این بستر بهره می‌برند، می‌توانند از آن برخوردار شود از سوی دیگر افزایش درآمد، بهبود بهره‌وری اداری، کاهش تعداد بیماران کنسلی، ارتقای سطح دسترسی ارائه دهندگان آنلاین به بیماران و بهره گیری از تجارب و مشورت‌های سایر پزشکان متخصص از رشته‌های گوناگون و رسیدن به تشخیص درست بیماری از جمله مزایای تله مدیسین برای ارایه دهندگان خدمات درمانی است.

اگر چه اصطلاحTelemedicine   (پزشکی از راه دور)  و  Telehealth (مراقبت سلامت از راه دور) اغلب به طور متناوب استفاده می‌شود اما تمایزی میان این دو وجود دارد؛ اصطلاح  Telehealth  شامل طیف گسترده‌ای از فن‌آوری‌ها و خدمات برای مراقبت از بیمار و بهبود کل سیستم سلامت است. در حالی که تله‌مدیسین به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره می‌کند، اما سلامت از راه دور می‌تواند به خدمات غیر بالینی از قبیل آموزش ارایه دهنده، جلسات اداری و ادامه تحصیلات پزشکی علاوه بر خدمات بالینی مرتبط شود. 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ویزیت توسط پزشک به صورت تله ویزیت

این نوع ویزیت جایگاه ویزیت کلاسیک اولیه پزشکی را نگرفته و صرفا میتواند بعنوان ابزاری کمکی جهت پزشکانی که نیاز به معاینه ندارد همانند مواردی چون نشان دادن ازمایشات ،تصاویر رادیولوژیک ، سوالات مشاوره ای و…

در شرایط فعلی ، ایده بهداشت و درمان دیجیتالی جذاب تر از همیشه به نظر می رسد. ویزیت آنلاین می تواند کمک بزرگی برای کارمندان مراقبت های بهداشتی باشد.صنعت پزشکی در بیشتر موارد بر تعامل بدنی تأثیر می گذارد ، با این که پزشک نبض را چک می کند ، از یک استتوسکوپ استفاده می کند و... با وجود ویروس ها این روش ها تا حد زیادی به حالت تعلیق در آمده اند.

 

پزشکان باید چه فناوری داشته باشند؟

زیرساختهای فنی مورد نیاز برای ویزیت از راه دور به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند: محل قرارگیری بیمار و نوع درمانی لازم. همین طور روش های مختلفی برای ارائه این خدمات به بیماران وجود دارد مانند:

اتصالات شبکه ای - کلینیک های مراقبت از راه دور از طریق اینترنت پر سرعت به مراکز مراقبت های بهداشتی بزرگتر وصل می شوند. بنابراین ، بخشی از هرگونه تعامل از طریق پزشکی از راه دور ، بیماران را ملزم می کند که ابتدا در محل تعامل پزشکی از راه دور حضور یابند. کادر پزشکی قبل از شروع تعامل مرکز پزشکی ، اتاق معاینه را با تجهیزات تشخیصی (در آماده سازی برای برقراری ارتباط با پزشک) آماده می کنند.

اتصالات نقطه به نقطه - اتصال واحدهای از راه دور کوچکتر با سیستم مراقبت های بهداشتی مرکزی بزرگتر از طریق اینترنت پر سرعت. به عنوان مثال ، کلینیک های کم توان می توانند از متخصصان کلینیک های بزرگتر در همان سیستم مراقبت های بهداشتی ،مراقبت های ویژه ای را انجام دهند.

نظارت از راه دور بیمار - ارائه مراقبت از راه دور برای بیمارانی که به دنبال دسترسی فوری و بیشتر به مراقبت های بهداشتی برای شرایطی که فوری نیستند، میباشد. در این نوع برخورد از ارتباط دیجیتالی بین بیماران در منزل و مرکز بهداشت استفاده می شود.

 

مراقبت های بهداشتی دیجیتال - آگاهی ، دسترسی

Telemedicine قدرت پر کردن شکافهایی را دارد که به دلیل شرایط فعلی در معرض دید شما قرار گرفته است. درست مانند راه حل کنفرانس های ویدئویی که به معنای این نبود که مردم از رفت و امد و سفر به کار خود متوقف شوند ، بلکه در صورت لزوم گزینه ای دقیق تر را ایجاد می کند. مراقبت های بهداشتی مجازی می تواند به راحتی در ارائه مراقبت های اولیه مانند پیگیری ، گرفتن دیدگاه دوم و از همه مهمتر غربالگری بیماران کمک کند تا ببیند آیا به یک مشاوره حضوری نیاز دارند یا خیر. تله مدیسین کارآیی عملیاتی را برای پزشکان افزایش می دهد ، بار بیمارستان ها و مراکز درمانی را کاهش می دهد ، ضمن اینکه اطمینان بیشتری را برای بیماران با پشتیبانی و بازخورد بهتر فراهم می کند.

کشورهای در حال توسعه به برنامه های پزشکی از راه دور در بسیاری از موقعیت ها، زمانی که پزشکان کم هستند، زمانی که پزشکان متخصص در دسترس نیستند، زمانی که بیماران در روستاها با پزشکان به کمک تله مدیسین به متخصصین دیگر متصل میشوند ،نیاز دارند. علاوه بر این، الزامات برنامه های پزشکی از راه دور برای کشورهای در حال توسعه تا حدودی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. در واقع ، برای کاربردهای موفق پزشکی از راه دور در کشورهای در حال توسعه باید جنبه های اجتماعی ، سازمانی و فنی بیشتری را در نظر گرفت.

 

همچنین بخوانید:

مزیت پزشکی از راه دور برای کشورهای در حال توسعه

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای پزشکان

وظایف و اهمیت مدیریت اطلاعات بهداشتی در بیمارستان

بالا