آشنایی با اکوسیستم سلامت

تحول دیجیتال سلامت در سطح وسیع می‌کوشد تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، چگونگی تعامل و نقش‌های بازیگران مختلف در نظام سلامت را به گونه‌ای تغییر دهد که کارایی و بهره‌وری سیستم، سطح رضایت بیماران و گروه درمانی و سطح سلامت عمومی افزایش یابد و میزان تاب‌آوری سیستم سلامت در تقابل با مشکلات و معضلات سلامت و همچنین مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مانند همه‌گیری‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد

ساختن یک اکوسیستم سلامت دیجیتال و یا مشارکت در آن می تواند به افرادی که هزینه های پزشکی می‌پردازند کمک کند تا در زمینه های مراقبت های بهداشتی و سلامتی بیشترین استفاده را ببرند. مشخص شده که برخی از پیشنهادهای جدید دیجیتال تجربیاتی را ارائه می‌دهد که انتظارت مصرف کنندگان امروزی را برطرف می‌کند. پرداخت کنندگان هزینه های سلامتی هم چنین می‌توانند از فناوری های جدید، جهت اتوماسیون شدن بسیاری از مراحل استفاده کنند. این اکوسیستم ها با ایجاد شبکه ای از ارائه دهندگان خدمات دیجیتال، طیف وسیعی از ارائه خدمات به مصرف کننده را پوشش می‌دهند. آن‌ها بر روی سیستم عامل های فناوری کار می‌کنند که به عنوان ستون فقرات دیجیتال هستند و ارتباط میان سیستم های ارائه دهنده، پزشکان، پرداخت کنندگان، بیماران و سایر بازیکنان مراقبت های بهداشتی را به وجود می‌آورند‌‌‌. در نهایت هدف هر اکوسیستم بهبود نتایج مراقبت های بهداشتی است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سیر دیجیتالی شدن سلامت

با پیشرفت تکنولوژی، همه صنایع دچار تحولات دیجیتالی شدند و حوزه سلامت نیز تحت تاثیر قرار گرفت. اما این تحولات سال‌ها پیش آغاز شده بود. اولین نشانه‌های دیجیتالی شدن حوزه سلامت به دهه 90 میلادی برمی‌گردد. در آن زمان بحث استفاده از پرونده‌های الکترونیکی بسیار داغ بود. هرچقدر تکنولوژی پیشرفت می‌کرد نوآوری‌های ساختارشکن بیشتر می‌شد.

تقریبا در بین سال‌های 2000 تا 2010 این تحولات به اوج خود رسید. شاید تعجب کنید ولی در همین سال‌ها که گوشی‌های هوشمند هنوز خیلی هم همه‌گیر نشده بودند پروب سونوگرافی که به موبایل متصل می‌شد، هولتر قلبی که از طریق بلوتوپ اطلاعات را به گوشی هوشمند می‌فرستاد و دستگاه‌های مانیتورینگ بیمارستانی که به صورت بی‌سیم (وایرلس) اطلاعات را برای گوشی پزشک ارسال می‌کردند معرفی شده بودند. در همین زمان‌ها بود که حتی بحث اینکه کامپیوترها در تشخیص و درمان وارد شوند مطرح شده بود.

سرعت تحولات، نگرانی‌هایی را به همراه داشت. به نظر می‌رسید که تحولات دیجیتالی و الکترونیکی از نیازهای سلامت پیشی گرفته‌اند و برخی نوآوری‌ها دیگر به جنبه سلامتی اهمیت نمی‌دهند و فقط چون می‌شود یک امکانی را ایجاد کرد ساخته می‌شوند. تا آن زمان نظارتی بر این تکنولوژی‌ها وجود نداشت تا آنکه سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که قصد دارد بر این تکنولوژی‌های جدید نظارت کند و قوانینی را برای این موضوعات تدوین خواهد کرد. ورود سازمان‌های نظارتی حوزه سلامت به سلامت دیجیتال از سرعت رشد این تحولات کاست و ما هرگز شاهد سرعت رشد سلامت دیجیتال مانند آن زمان نبودیم.

هرچند سرعت رشد سلامت دیجیتال در آن زمان کاهش یافت ولی در سال‌های اخیر با مرور سرمایه‌گذاری‌های حوزه سلامت دیجیتال به وضوح می‌توان اوج گرفتن مجدد آن را احساس کرد. این موضوع را شاید بتوان به شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در اطراف حوزه سلامت دیجیتال مرتبط دانست. ورود بازیگران قدرتمند به این اکوسیستم و به بلوغ رسیدن اجزای تشکیل‌دهنده آن را می‌توان از عوامل اصلی آن دانست.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هزینه های بهداشتی در سلامت دیجیتال

از دیرباز تغییر در بخش مراقبت های بهداشتی ثابت بوده است اما در سال های اخیر سرعت آن افزایش پیدا کرده است. انتظارات مصرف کننده در حال رشد است، که خود از نتایج پیشرفت در صنایع دیگر می‌باشد. شرکت ها می‌توانند از روابط خود با پرداخت کنندگان استفاده کنند تا بهتر راه حل های دیجیتالی خود را ارزیابی کنند. استفاده از مواردی نظیر این، به ذینفعانی نیاز خواهد داشت تا در مورد برنامه های خود به ویژه در زمینه هایی که بحث هزینه ها در میان است به درستی مصرف کنندگان را آگاه سازند و رضایت آنان را کسب کنند. اگر همه ی شرکت کنندگان حاضر در اکوسیستم های سلامت دیجیتال بتوانند به داده های طولی از پرداخت کنندگان هزینه ها، ارائه دهندگان خدمات، شبکه های اجتماعی، دستگاه های تناسب اندام و برنامه های غذایی دسترسی پیدا کنند قادرند راه حل های خلاقانه ای برای افراد و گروه ها با هزینه های کمتر به وجود آورند. در این بازه از زمان قیمت ها و هزینه ها رو به افزایش است اما از طرفی خدمات پزشکی پیشرفته تر به طور منظم در دسترس می‌باشند‌. در مجموع این محرکه ها باعث اختلال در بازار مراقبت های بهداشتی که اساسا نیاز به ایجاد ظرفیت جدید برای رقابت های موثر دارند، می‌شوند. استارت آپ های فعال در این تکنولوژی محصولات و خدمات جدیدی را ارائه می‌دهند که که برای رفع چالش های صنعت سنتی طراحی شده اند و از این طریق بها را تفکیک کرده و موجب کاهش میزان قیمت برای پرداخت کنندگان می‌شوند‌.

 

اجزای اکوسیستم

ساختار اکوسیستم سلامت دیجیتال با اکوسیستم استارتاپی سایر صنایع تفاوت محسوسی ندارد. با این حال رشد و توسعه آن‌ها تفاوت بسیار زیادی با هم داشته است. به عنوان مثال اکوسیستم استارتاپ‌های فین‌تک یا تجارت الکترونیک بسیار پیشتاز‌تر است. هرچند این الگو در سایر کشورها نیز دیده می‌شود. می‌توانید در مورد بلوغ اکوسیستم سلامت دیجیتال جهان در اینجا بیشتر بخوانید.

برخی از مهم‌ترین اجزای اکوسیستم‌های استارتاپی شامل موارد زیر هستند:

  • استارتاپ‌ها
  • شتاب‌دهنده‌ها
  • مراکز رشد
  • سرمایه‌گذاران خطرپذیر
  • دانشگاه‌ها و مراکز علمی
  • شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ
  • رویدادها و انجمن‌ها
  • سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران

 

چگونه اکوسیستم نوآوری سلامت دیجیتال را احیا کنیم؟

برای رشد و توسعه در حوزه‌ی سلامت و تداوم پیشرفت‌های آن در مبارزه با بیماری‌ها و حفظ سلامتی، باید شرایط برای نوآوری در آن فراهم باشد. اگر باور داشته باشیم که سلامت دیجیتال بیشترین تاثیر را در آینده‌ی سلامت ما خواهد داشت، در نتیجه این شرایط در قالب یک اکوسیستم نوآوری سلامت دیجیتال باید فراهم شود.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر مزایای بلاک چین در دنیای سلامت

مروری سریع بر سیستم اطلاعات سلامت

مروری سریع بر تله مدیسین و مزایای آن

بالا