تعریف و ضرورت وجود پزشکی از راه دور

استفاده از اطلاعات پزشكی منتقل شده توسط ابزارهای ارتباطی، به منظور تامین بهداشت، مراقبت های درمانی یا آموزش بیمار با هدف ارتقاء وضعیت بیمار «پزشكی از راه دور» نامیده می شود. به عبارت ساده، پزشكی از راه دور با بهره گیری از تكنولوژی ارتباطات و اطلاعات دستیابی به اطلاعات متخصصین پزشكی را تسهیل می كند و هدف آن افزایش كیفیت و كاهش هزینة مراقبت بهداشتی و درمانی از طریق تبادل اطلاعات پزشكی است .

با توجه به تعریف فوق، ضرورت استفاده از سیستم پزشكی از راه دور در موارد زیر به صراحت روشن است:

     مناطق دور افتاده و روستایی

     روی كشتی، داخل هواپیما

     مناطق جنگی

     زندان های دور

با توجه به اینكه امكان حضور پزشكان متخصص مجرب در مكان های فوق الذكر دشوار است، به كار بردن روشی برای بهره مندی از تجربیات و دانش متخصصین در این محل ها لازم است. از طرفی در بسیاری موارد افراد به دلیل مشغله ها یا سایر علل معمولاً پس از چند روز یا چند هفته پس از بروز علائم بیماری به پزشك مراجعه می كنند در نتیجه ممكن است بیماری پیشرفته تر شده و درمان آن سخت تر شود. پس اگر به هر صورت خدمات پزشكی سهل تر در اختیار افراد قرار گیرد می تواند در اجتناب از بروز این معضل موثر باشد. با توجه به این نكات پزشكی از راه دور می تواند كمك مهمی به گسترش بهداشت و سلامت عمومی كند. البته باید توجه داشت كه تجهیزات مربوط به سیستم پزشكی از راه دور گران بوده و در برخی موارد استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. البته پیشرفت های بیشتر در تكنولوژی باعث ارزان تر و متداول تر شدن دسترسی به امكانات پزشكی از راه دور خواهد شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ارتباطات در سیستم پزشكی از راه دور

ارتباط بین طرفین درگیر در پزشكی از راه دور كه عمدتاً پزشك و بیمار هستند به دو صورت كلی انجام می شود:

1- ارتباط همزمان: شامل مكالمة مستقیم از طریق تلفن، ویدئو كنفرانس یا صفحة وب است. در طی این نوع ارتباط بیمار باید در همان لحظه به موضوعات مطرح شده توجه كامل داشته باشد.

2- ارتباط غیرهمزمان: از طریق نامة الكتریكی و مانند آن صورت می گیرد. در این حالت امكان استفادة موثرتر و منعطف تر از زمان متخصص فراهم می شود.

با توجه به مطالب فوق پزشكی از راه دور با توجه به نوع ارتباط به چندین روش انجام می شود:

1.     ارتباط ویدئویی زمان حقیقی

2.     ذخیره و ارسال

3.     مراقبت بهداشتی و مونیتورینگ خانگی

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متدوال ترین روش پزشكی از راه دور از طریق ارتباط زمان حقیقی ویدئویی است كه با به كار بردن تجهیزات ویدئو كنفرانس و ملحقات تصویربرداری مخصوص مانند Endoscope و ملحقات صوتی مانند گوشی پزشكی الكتریكی و خطوط انتقال با ظرفیت مناسب صورت می گیرد.

در روش «ذخیره و ارسال» خلاصة موضوع به صورت متنی نوشته می شود مثلاً در قالب پست الكترونیكی. تصویر یا در صورت لزوم فیلم با دوربین عكس برداری یا فیلم برداری دیجیتال گرفته می شود. مورد با پست الكترونیك به مركز بهداشتی ارسال می شود. متخصص مربوطه در مركز موضوع را بررسی می كند و جواب لازم را به بیمار یا اطرافیان او ارائه می كند.

افزایش بیماری های مزمن از یك طرف و تمایل به كاهش طول مدت بستری در بیمارستان و هزینه های گزاف آن از سوی دیگر تمایل به مراقبت خانگی از بیماران را افزایش داده است. از دید پزشكی راه دور امكان ارتباط سریع بین بیمارستان و خانه ای كه بیمار در آن بستری و تحت مراقبت است وجود دارد. از امكانات اینترنت و وب می توان برای این منظور استفاده كرد. علاوه بر این باید در نظر داشت كه با پیشرفت تكنولوژی تجهیزات پرتابل اندازه گیری الكترونیكی میزان فشار خون، گلوكز خون، نرخ تنفس و سیگنال های حیاتی در دسترس عموم است. این موضوع نیز می تواند به مراقبت بهداشتی از طریق سیستم های پزشكی از راه دور كمك كند.

پزشكی از راه دور برای مونیتورینگ خانگی پارامترهای حیاتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب كه پارامترهای حیاتی فرد در خانه توسط دستگاه های اندازه گیری ثبت شده و به مراكز بالینی تخصصی ارسال می شود. مونیتورینگ آریتمی های قلبی، مونیتورینگ گلوكز خون بیماران دیابتی برای كنترل قند خون آنها، مونیتورینگ وزن در رژیم های لاغری، كنترل آسم با استفاده از Peak Flow Meter متصل به كامپیوتر شخصی نمونه های متداول مونیتورینگ پارامترهای فیزیولوژیكی از طریق سیستم پزشكی از راه دور می باشند.

سیستم پزشكی از راه دور امكان مراقبت خانگی از بیماران دچار نارسایی قلبی را فراهم می سازد. مونیتورینگ پیوستة وضعیت بیماران دچار نارسایی قلبی طول زندگی آنها را افزایش می دهد. از برنامه های تحت وب برای مرتبط كردن بیماران در منزل و پزشك یا پرستار در مراكز تخصصی كلینیكی استفاده می شود. به این منظور وزن، فشار خون، علائم و سیگنال های حیاتی مونیتور می شوند.

در پزشكی از راه دور هم بین پزشك متخصص و بیمار یا اطرافیان او تعامل دو طرفه وجود دارد. فرایند ارتباط دوجانبه شامل گرفتن دادة بیمار، انتقال داده و ارائه جواب مساله به بیمار تعامل نامیده می شود.با توجه به این موضوع مولفه های اصلی مورد نیاز سیستم پزشكی از راه دور به ترتیب زیرند:

1.     وسیله ای برای گرفتن اطلاعات

2.     وسیله ای برای انتقال اطلاعات

3.     وسیله ای برای نمایش اطلاعات

قرار گرفتن این ابزارها به دنبال هم و عملكرد صحیح آنها سخت افزار لازم برای سیستم پزشكی از راه دور را تعیین می كند.

 

همچنین بخوانید:

سوابق سلامتی ، خلاصه ای از اطلاعات مهم پزشکی شما بصورت آنلاین می باشد

ماهیت بلاک‌چین و استفاده‌های بالقوه‌ی آن در صنعت بهداشت

چگونه بلاک چین در پزشکی نحوه ارائه مراقبت های بهداشتی را تغییر می دهد؟

بالا