مروری بر مزایای تله ویزیت

از عمر ایده ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور زمان زیادی نمی‌گذرد؛ با این وجود در سال‌های اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته است.پیش از این، مردم غالباً شکایت می‌کردند که پزشکی  از فناوری‌های زمان خود عقب مانده است و سوالاتی در ذهن آنها پیرامون این مسئله نقش می‌بست مانند اینکه: چرا همه نمی‌توانند به پزشک خود ایمیل بزنند؟ چرا هر وقت سؤالی دارند، مجبور هستند شخصاً به پزشک مراجعه کنید؟ چرا انتقال مدارک پزشکی بسیار دشوار است؟ در همین حین پزشکی از راه دور وارد عرصه شد و ارائه خدمات متنوع از ویزیت ویدئویی (تله ویزیت) گرفته تا نوبت دهی اینترنتی برای تله ویزیت یا حضوری، پاسخی به تمام این سوالات بود.

 

چگونگی تله ویزیت

همان طور که ذکر کردیم استفاده از اینترنت ابعاد گوناگونی دارد که بسیاری از آنها جهت رفاه حال بشر امروزی و با توجه به سبک زندگی امروز طراحی می شود، زندگی در شهر های شلوغ و پرترافیک، مشغله های کاری بی شمار، عدم دسترسی عده ای از افراد به پزشکان با تجربه، شرایط سخت سفرهای درون شهری و برون شهری و امثال آن سبب شده است تا فعالان حوزه اینترنت و پزشکی با تلفیق این دو زمینه پرکاربرد، سبک خاصی از ویزیت را با عنوان " تله ویزیت" ابداع کنند.

در این سبک از مشاوره ما بدون نیاز به صرف زمان و هزینه برای مراجعه به مطب پزشک، بدون این که مجبور باشیم ساعت های متوالی در ترافیک و مطب به انتظار دریافت نوبت و یا نوبت ویزیت شدن بنشینیم، می توانیم به راحتی مشکل خود را به صورت آنلاین با پزشک در میان گذاشته و از او مشاوره بگیریم، در این نوع ویزیت می توان از روش های مکملی چون ارتباط تصویری، تلفنی و حتی در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهره مند شد.  در ویزیت آنلاین، تنها در صورت نیاز به ویزیت حضوری، پزشک آنلاین، ما را به پزشک متخصص دیگری ارجاع داده و یا نوبت ویزیت حضوری جهت مراجعه به مطب را در اختیار ما قرار می دهد.

 

مزایای استفاده از خدمات پزشکی از راه دور

بدون شک مزایای استفاده از این نوع خدمات باعث گسترش روز افزون و استقبال از آن شده است. مزایایی که با پیشرفت تکنولوژی هر روز بدان افزوده می‌شود.برخی از فواید پزشکی از راه دور به صورت اجمالی عبارتند از:

دسترسی گسترده به مراقبت‌های پزشکی

نمی‌توان این نکته را کتمان کرد که در اغلب کشورها با کمبود پزشک و تخت بیمارستان روبرو هستیم. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فاقد کادر پزشکی مجرب در تمامی بخش‌ها هستند. ارائه خدمات پزشکی از راه دور این امکان را فراهم کرده تا بدون پر شدن اتاق انتظار یا در انتظار ماندن چندین ماهه برای یک نوبت، افراد در سریع‌ترین زمان ممکن از مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شوند. امکان استفاده از این خدمات حتی در نقاط دور افتاده و محروم نیز باعث دسترسی بیشتر مردم به خدمات پزشکی شده است.

 

صرفه‌جویی در زمان و افزایش رضایت بیمار

خدمات از راه دور پزشکی با زمان انتظار کوتاه‌تر و دسترسی راحت‌تر، رضایت بیمار را بالاتر می‌برد. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده که هر مراجعه به پزشک ۱۲۱ دقیقه از وقت بیمار را می‌گیرد و فقط ۲۰ دقیقه از آن زمان صرف ویزیت می‌شود. با ارائه  این خدمات، زمان انتظار کوتاه‌تر می‌شود. همچنین، علاوه بر افزایش رضایت بیمار، در زمانی که برای رفت و آمد و انتظار صرف می‌شد نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

کاهش میزان پذیرش بیمار در بیمارستان‌ها

با پزشکی از راه دور بستری کردن بی‌مورد و بعد شروع فرآیند تشخیص بیماری کمتر خواهد شد. در واقع ابتدا مرحله تشخیص اولویت می‌یابد. پذیرش کمتر در بیمارستان و آزاد شدن تخت‌ها به بیماران با مشکلات حاد مانند عفونت یا بیماری‌های مزمن کمک می‌کند تا سریع‌تر روند درمان خود را آغاز کنند. همچنین به پزشکان اجازه می‌دهد تا با بیماران بیشتری در تماس باشند و فرصت کافی برای ارزیابی علائم در حال ظهور و تشخیص مشکلات اولیه را قبل از نیاز به درمان جدی پزشکی فراهم می‌کند.

 

کاهش هزینه‌های درمان برای بیمار

بیماران پول و وقت زیادی را صرف جستجوی خدمات درمانی می‌کنند؛ با ویزیت از راه دور، پزشک از طریق تلفن، لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیجیتالی دیگر بیمار را ویزیت می‌کند. تصور کنید که با این کار هزینه‌های مسافرت برای درمان در شهری دیگر، پارکینگ و مرخصی گرفتن، بسیار کمتر می‌شود. علاوه بر هزینه نقدی، هزینه‌های روحی و روانی فرد نیز کم می‌شود.

در بعضی از مناطق روستایی، بیماران برای رسیدن به اولین مرکز درمانی در یک شهر دیگر باید شبانه سفر کنند یا حتی فرد در شهرهای بزرگ درگیر ترافیک و مسائلی از این قبیل می‌شود که در کنار بحث صرف پول برای این کار می‌تواند استرس‌زا باشد. اینگونه خدمات این هزینه‌ها را هم به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

 

افزایش درآمد برای پزشکان

با کاهش زمان برای انتظار و مسائل حاشیه‌ای پزشک می‌‌تواند بیماران بیشتری را ویزیت کند و از ساعات کار شناور برای این امر استفاده کند. علاوه بر این، با دسترسی به یک پلتفرم برای تماس ویدئویی و تماس صوتی پزشکان در هر مکانی نیز قادر به ویزیت بیماران خود هستند. به همین دلیل شاهد کاهش محدودیت زمانی و مکانی برای کادر درمانی و افزایش درآمد کادر پزشکی و بهداشتی از طریق ارائه خدمات از راه دور هستیم.

سخن پایانی اینکه در کنار مزایای ذکر شده، بیماران قادرند تا برای تشخیص و شروع روند درمان، نظرات پزشکان مختلف را از سراسر کشور یا حتی جهان بدانند، امکانی که تنها در بیمارستان‌های بسیار معتبر و با کادر درمانی متخصص در همه زمینه‌ها امکان پذیر خواهد بود.هیچ فردی نیز به دلیل مسافت یا محرومیت منطقه سکونت بی‌بهره از خدمات تشخیص و درمانی نخواهد بود و با هزینه کمتر می‌تواند پیگیر وضعیت سلامت خود باشد.

 

چه کسانی به تله ویزیت نیاز دارند؟

بسیار پیش آمده است که دچار بیماری یا شرایطی شده ایم و از صحبت کردن حضوری در خصوص مشکلمان با پزشک دچار خجالت شده باشیم، مشکلاتی نظیر اختلال در روابط زناشویی، اختلالات دستگاه تناسلی، حتی در مواردی حادتر مثلا احتمال ابتلا به ایدز و بیماری های مقاربتی و یا حتی مشکلات روانی و عاطفی که از بازگو کردن آنها در حضور دیگران معذوریم، در تمام این موارد ذکر شده می توان با آسودگی خیال از ناشناس ماندن و قضاوت شدن، از تله ویزیت پزشکی در حوزه تخصصی مورد نظر بهره مند شویم.

گاهی دسترسی به یک پزشک متخصص با تجربه برای ما امکان پذیر نیست، یا مثلا برخی از ما که در مناطق محروم دور از شهرهای بزرگ زندگی می کنیم، خانم های باردار یا مادران تازه زایمان کرده که امکان خروج از منزل به سختی برای مان فراهم می شود، سالمندان، معلولین، افراد افسرده و صدها نمونه دیگر از ما که مشکل داریم اما توان مالی یا امکان صرف وقت کافی برای حل مشکل پزشکی و بهداشتی خود نداریم، در هر زمینه ای که دچار مشکل یا بیماری هستیم، می توانیم با متخصصین آن حوزه به صورت آنلاین مشورت کرده و به بیان مشکل خود بپردازیم.

یکی از شرایطی که لزوم استفاده از تله ویزیت را بیش از هر زمان به رخ کشید، روزهای قرنطینه و شیوع کرونا بود، برای آن دسته از ما که در این دوران دچار مشکل و بیماری بودیم و یا احساس می کردیم ممکن است به بیماری مبتلا شده باشیم و نیاز به ویزیت با پزشک داشتیم، اما شرایط اجازه حضور در مراکز شلوغی چون درمانگاه ها و اورژانس های مراکز پزشکی نمی داد، بیش از دیگران به لزوم یک مرجع جامع برای دریافت تله ویزیت و غیر حضوری را درک کردیم.

 

رویکرد جدید برای کنترل سلامت به‌صورت آنلاین برای پزشکان و بیماران

بسیاری از مشاوره‌های بین بیمار و پزشک را می‌توان به‌طور مؤثرتر به‌وسیلۀ گوشی‌های هوشمند انجام داد به‌طوریکه امروزه بسیاری از بیماران، ویزیت آنلاینرا به روش سنتی ترجیح می‌دهند. البته استفاده از نرم افزار تله ویزیت پزشکی جای مشاوره حضوری را پر نخواهد کرد بلکه یک روش جایگزین برای برقراری ارتباط بین پزشکان و بیماران فراهم می‌کند خصوصاً برای بیمارانی که همیشه دچار کمبود زمان هستند، این سیستم به آن‌ها کمک می‌کند که هم یک مشاوره عالی را تجربه کنند و هم مجبور به ترک محل کار، منزل و اجتناب از سفر و … نباشند.بیشتر اوقات زمانی که یک بیمار توسط پزشک قبلاً ویزیت شده است، برای پیگیری‌های بعدی و یا چک کردن جواب آزمایش، تعویض نسخه و یا مشاوره مجدد، نیاز به مشاوره حضوری ندارد و می‌تواند از طریق این سیستم نرم افزاری، گزینه‌های مذکور را به‌روز رسانی کند. همچنین پس از اتمام مشاوره یک نسخۀ کامل را در سیستم «کامپیوتر» شخصی خود ذخیره کند.

 

همچنین بخوانید:

آنچه درباره تاریخ تله مدیسین (پزشکی از راه دور) نمیدانستید

توانبخشی از راه دور (بخش دوم)

توانبخشی از راه دور (بخش اول)

 

بالا