نخستین پخش آنلاین عمومی جراحی سرطان با هدست‌های واقعیت مجازی

آیا تاکنون خواسته اید یک عمل جراحی را از نزدیک تماشا کنید؟ در صورتی که پاسختان مثبت است باید بدانید که یک تیم جراحی در بیمارستان سلطنتی لندن اولین فیلم واقعیت مجازی 360 درجه را از عمل جراحی برآمدگی رگ مغزی منتشر کرده اند.

برای نخستین بار در تاریخ پزشکی، یک جراحی به صورت زنده و آنلاین روی عینک‌های واقعیت مجازی به نمایش درآمد و هرکس می‌توانست این جراحی را روی هدست‌های  Samsung Gear VR یا  Goggle Cardboard VR خود تماشا کند. جراحی روی یک مرد هفتاد ساله صورت گرفت و شخص پشت این پروژه که Medical Realities نام دارد دکتر Shafi Ahmed است که این جراحی را در بیمارستان سلطنتی انگلیس انجام داد.

این فیلم با استفاده از دوربین های 360 درجه و دوربین های هدبند GoPro فیلمبرداری شده و بینندگان می توانند عمل جراحی را از دید بیمار و پزشک مشاهده کنند.

در ابتدای فیلم، بیننده در نقش بیمار قرار دارد و به اتاق عمل برده می شود سپس از نقش بیمار خارج شده و به تیم پزشکی ملحق می شود. نمایشگر مجازی که در اتاق عمل قرار دارد فرایند عمل را تشریح می کند و علاوه بر این هر مرحله از عمل به صورت صوتی توضیح داده می شود. باتوجه به 360 درجه بودن فیلم امکان مشاهد فضای اطراف اتاق وجود دارد.

کریس اسکاترگود موسس «Fundamental VR» و تولید کننده این ویدئو می گوید:

ضبط فرایند جراحی بصورت واقعیت مجازی مقدمه ای برای شبیه سازی عمل جراحی است که امکان تمرین مراحل مهم عمل را برای کارآموزان جراحی فراهم خواهد کرد.

جراحان بیماری را عمل می‌کردند که از سرطان رودۀ بزرگ رنج می‌برد و نمای ۳۶۰ درجه‌ای از جراحی باعث می‌شد بینندگان واقعیت مجازی احساس کنند که در آن لحظه در اتاق عمل حاضر هستند.

گروه Medical Realities یک نرم‌افزار مخصوص برای این پروژه به نام VRinOR طراحی کرده‌اند که برای دستگاه‌های اندرویدی و ios در دسترس است. هنگام جراحی بیمار توسط پزشکان، می‌توانید سر را به اطراف بچرخانید و احساس کنید که داخل اتاق عمل هستید. برای اطمینان از ضبط رویداد با بهترین کیفیت ممکن، این گروه از متخصصان ویدئو Matvision که دوربین‌ها را فراهم کرد کمک گرفتند.

هدف نهایی این پروژه دادن دیدی بهتر از آنچه در اتاق عمل رخ می‌دهد به دانشجویان پزشکی است پیش از آنکه چاقوی جراحی به دست بگیرند.

 

 

بالا