نقش متاورس در انقلابی کردن آموزش پزشکی

به گفته متخصصان بهداشت، سن همه‌گیری کووید-19 ممکن است از استفاده از متاورس، ترکیبی از فضای مجازی و دنیای واقعی، سود ببرد. گسترش تجربه متاورس مورد نیاز است تا کاربران آن بتوانند نیاز به آموزش پزشکی را درک کنند. پیشوند meta که به دنیای مجازی اشاره دارد، به اضافه پسوند verse که به دنیای فیزیکی اشاره دارد، اصطلاح متاورس را تشکیل می دهند.

این یک نوع واقعیت مجازی پیچیده تر از آنچه در حال حاضر در دسترس است (VR) است. واقعیت بسط یافته (XR)، که شامل واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) است، فناوری اولیه متاورس (MR) است. در یک سمپوزیوم، متخصصان پزشکی در مورد فضایل متاورس و محدودیت های آن در پزشکی و نقشی که در آموزش پزشکی ایفا می کند، بحث کردند.

 

ایجاد تعامل با دانشجویان پزشکی

مهم‌ترین مزیت متاورس این است که به افراد اجازه می‌دهد در حین گذراندن دوره‌های پزشکی آنلاین عملی، برخلاف آموزش یک طرفه فعلی، با یکدیگر تعامل داشته باشند. مراقبت های بهداشتی از آن در آموزش پزشکی برای آموزش شبیه سازی به جای انتشار دانش استفاده می کند. به عنوان مثال، مهارت‌ها و تعاملات پیشرفته دستی به فناوری اضافی در آموزش پزشکی مبتنی بر متاورس نیاز دارد که موفقیت‌آمیزتر است.

برای مثال، جراحی نه تنها به درک متاورس نیاز دارد، بلکه به استفاده از ابزارهایی نیز نیاز دارد که به توانایی‌های چنگ زدن ماهرانه نیاز دارند. این امر مستلزم استفاده از سخت افزار یا فناوری های ردیابی مناسب است. فناوری Metaverse باید به صورت فردی انعطاف پذیرتر و سازگارتر باشد.

از آنجایی که برنامه های متاورس هنوز در مرحله آزمایشی هستند، اعتبارسنجی آنها آسان نخواهد بود (تعیین کنید که آیا یک سیستم به طور منظم نتایجی ایجاد می کند که معیارهای از پیش تعیین شده را برآورده می کند و این را ثبت کنید). به جای محدود کردن دسترسی به متاورس، باید آن را گسترش داد.

 

استفاده بیشتر از واقعیت مجازی در آموزش پزشکی

تعداد فزاینده ای از پزشکان و متخصصان از واقعیت مجازی برای آموزش سایر پزشکان و کارکنان پزشکی استفاده می کنند. می توانید از واقعیت مجازی برای تقلید از عملیات اعمال شده در دنیای واقعی استفاده کنید. مشاهده جزئیات هر تعامل در صفحه نمایش دسکتاپ امکان پذیر است. شبکه‌های اینترنت اشیا، DLT، 6G یا حتی 10G، ربات‌ها، رابط‌های رایانه شخصی، هوش مصنوعی، ابر، لبه و محاسبات کوانتومی همگی در توسعه سیستم‌های VR، AR و MR که در تشخیص پزشکی، درمان و پیشگیری.

 

اعمال جراحی با استفاده از واقعیت افزوده امکان پذیر شده است

همانطور که قبلاً از عملیات پزشکی استفاده می شد، واقعیت افزوده اکنون در جراحی های پیچیده تر مورد استفاده قرار می گیرد. چه برای برداشتن تومورهای خطرناک یا انجام یک جراحی پیچیده ستون فقرات، جراحان همیشه به دنبال روش‌های بهتری برای انجام کار هستند. در حالی که عملیات به کمک ربات قبلاً برای انجام رویه‌های پیچیده با دقت و انعطاف‌پذیری مورد استفاده قرار می‌گرفت، استفاده از رباتیک یک پیشرفت نسبتاً جدید بود.

 

کیفیت زندگی، سلامتی و رفاه

دستیابی به رویکردهای جدید برای پیوند دادن پزشکان مراقبت های بهداشتی و بیماران از طریق مفاهیم بازی در موقعیت های غیر بازی امکان پذیر است. در حال حاضر، کاربرد AR در مراقبت‌های بهداشتی به برنامه‌های تناسب اندام و تناسب اندام محدود شده است، مانند استفاده از معلمان مجازی برای انجام تمرینات بهتر. واقعیت مجازی همچنین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشیده است.

در یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در سال 2013 از هدست های واقعیت مجازی برای "بازدید از یکی از پنج منظره مجازی" از جمله کلیسا و شن های ساحل استفاده شد. شرکت کنندگان در مطالعه می توانستند پس از 16 جلسه تحت نظارت، خاطرات قبلی را سریعتر به خاطر بیاورند، که خلق و خوی آنها را افزایش داد. (تحریک ذهنی)

 

ایجاد پل بین دانشکده پرستاری و مراقبت از بیمار در زندگی واقعی

این مسئولیت مربیان است که اطلاعات با کیفیتی را ارائه دهند که ممکن است در برنامه های مجازی برای شبیه سازی توانایی های پرستاری در محل استفاده کنند. آموزش به دانش‌آموزان در صورت خاتمه شغل برای دانشکده‌های پرستاری دشوار بوده است. فراگیران باید احساس کنند که بعد از انجام این کار در محیط متاورس در یک برنامه تجربه میدانی بالینی تفاوتی در درمان بالینی وجود ندارد. این یک افزودنی عظیم به مراقبت های بهداشتی است و قرار است مراقبت از بیمار را به خصوص در طولانی مدت بهتر کند.

 

قابلیت همکاری یک بخش اساسی است

از آنجایی که قابلیت همکاری و گشودگی در خط مقدم موج بعدی نوآوری مراقبت های بهداشتی قرار دارد، تا زمانی که دارایی ها و داده هایی که این متاورس ها را تشکیل می دهند به سادگی در پلتفرم ها و شبکه ها منتقل شوند، متاورس کامل نمی شود. متاورس دارای چندین نوع دارایی مختلف است: آواتارها، مدل‌های سه بعدی، واقعیت ترکیبی و تنظیمات فضایی همه با هم برای تولید بسته‌های محتوا کار می‌کنند. استانداردهای داده و ارتباطات با صنعت رشد خواهند کرد و همکاری متقابل را تسهیل خواهند کرد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال حاضر تغییراتی را در زندگی بیماران ایجاد کرده اند. حتی در ابتدایی‌ترین عمل‌ها، مانند تزریق‌های داخل وریدی و خون‌گیری، فناوری جدید مانند نقشه ورید پیش‌بینی شده توسط پوست Accuvein ممکن است نتایج را بهبود بخشد.

Optimus Mixed Reality که از هولولنز مایکروسافت برای ادغام دنیای واقعی و مجازی استفاده می کند، اخیراً توسط Zimmer Biomet و Medtronic پس از خرید Digital Surgery توسط این شرکت رونمایی شد. همانطور که این مشاغل گسترده MedTech و تعداد فزاینده استارتاپ هایی که راه حل های AR و VR ایجاد می کنند نشان می دهد، محیط جراحی احتمالاً به زودی دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد شد.

همچنین شایان ذکر است که Veyond Metaverse که متخصصان مراقبت های بهداشتی را از سراسر جهان گرد هم می آورد تا در عملیات پزشکی همکاری کنند. فناوری‌های ارتباطی مبتنی بر فضای ابری و بلادرنگ به متخصصان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را با بالاترین دقت تمرین کنند تا تضمین کنند که همه در هر زمان و در هر مکان رضایت‌بخش‌ترین خدمات بهداشتی را دریافت می‌کنند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این امر منجر به این می شود که مراقبت های بهداشتی بخشی از متاورس باشد. اما هر کسی که از یک آواتار دیجیتال در یک جلسه یا رویداد مجازی استفاده کرده باشد، قبلاً طعم آینده را چشیده است. و ما در حال حاضر شاهد توسعه سیستم های متاورس مخصوص مراقبت های بهداشتی هستیم.

متاورس نویدهای بسیار زیادی برای نوآوری و بهبود مراقبت های بهداشتی در مراحل ابتدایی خود دارد. تماشای تکامل پیاده سازی جذاب خواهد بود. داشتن مکانی که مردم بتوانند با واقعیت روبرو شوند بدون اینکه لزوماً واقعیت را تجربه کنند بسیار جذاب است. احتمالاً این یکی از دلایلی است که متاورس به عنوان یکی از بهترین نوآوری ها در صنعت مراقبت های بهداشتی طی چند سال اخیر شناخته شده است.در حالی که متاورس بسیار امیدوارکننده است، اما هنوز یک زمینه جدید است و دارای کاستی هایی است. عوارض آن تنها به راه حل های جدید در چند سال آینده نیاز دارد.

 

منبع: ourplnt

 

بالا