هوش مصنوعی و پیشرفت سلامت

هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت، بیشتر بر دسترسی پزشکان و سایر متخصصان به اطلاعات حیاتی تمرکز دارد. این اطلاعات شامل روش های درمانی و پیامد های آنان، احتمال بهبودی و غیره می باشد. این فن آوری می تواند داده های ضروری و مفید را از خیل داده های موجود شناسایی و تحلیل کرده و حتی پیش بینی هایی برای شناسایی پیامد های بهداشتی احتمالی ارایه دهد.

ماشین می تواند از روش های آماری جهت شناسایی الگو های موجود در بین داده ها استفاده کرده و در نهایت تصمیم گیری کند. این تحلیل و بررسی داده ها توسط ماشین می تواند پزشک را در زمینه ی تشخیص و درمان بیمار یاری دهد. در واقع هوش مصنوعی راهی برای استفاده ی موثر از داده هاست.

یکی دیگر از ویژگی های هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت، امکان مقایسه ی داده های بیماران مختلف از طریق پایگاه داده است. به این معنی که ماشین به اطلاعات مربوط به تشخیص ها، درمان ها و واکنش های تعداد زیادی از بیماران دسترسی داشته و می تواند بر اساس این اطلاعات، به پزشک در تشخیص و درمان بیماری کمک نماید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کنترل پیشینه ی پزشکی و سایر اطلاعات

از آنجا که اولین قدم در سلامت و بهداشت جمع آوری و بررسی اطلاعات ( مانند پیشینه ی پزشکی و تاریخ ) است، مدیریت اطلاعات رایج ترین کاربرد هوش مصنوعی و اتوماسیون دیجیتال است. ربات ها اطلاعات را جمع آوری ، ذخیره و تغییر فرمت می کنند و باعث دسترسی بهتر و سرعت بالا می شوند.

طرح درمان

سیستم های هوش مصنوعی برای این منظور طراحی شده اند که اطلاعات را بررسی کنند- نکات و گزارشات پرونده ی بیمار، تحقیقات خارجی، اختصارات پزشکی- و راه منحصربه فرد و بهتری را برای درمان طراحی کنند.

 

مشاوره ی دیجیتال

برنامه هایی چون بابیلون در بریتانیا از هوش مصنوعی برای مشاوره ی پزشکی با توجه به پیشینه ی پزشکی و اطلاعات عمومی استفاده می کنند. کاربران علائم بیماری خود را در برنامه تایپ می کنند، که از شناسایی صدا برای مقایسه ی این علائم با بانک اطلاعاتی انواع بیماری استفاده می کند. بدین صورت بابیلون راهکارهایی با توجه به تاریخچه ی پزشکی فرد پیشنهاد می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کنترل سلامت

گیرنده های سلامتی که قابلیت پوشش دارند- مانند گیرنده های فیت بیت، اپل، گارمین و...- ضربان قلب و دیگر فعالیت ها را کنترل می کند. این وسایل می توانند به کاربر هشدار بدهند که به ورزش بیشتری نیاز دارند و همچنین می توانند این اطلاعات را با پزشکان و دیگر سیستم های هوش مصنوعی برای تکمیل نیازهای بیمار در میان گذارند.

هوش مصنوعی (AI) برای اهداف درمانی و تحقیقاتی مختلفی از جمله تشخیص بیماری، مدیریت بیماری‌های مزمن، ارائه خدمات درمانی و کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری هوش مصنوعی پتانسیل مراقبت از بیمار، فرآیندهای اداری سازمان‌های داروسازی و توانایی تشخیص بیماری را بهتر از انسان دارد. برنامه‌های بهداشتی هوش مصنوعی (AI) شرایطی را فراهم می‌کنند تا مردم بتوانند علائم بیماری خود را ارزیابی کرده و در صورت امکان از خود مراقبت کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهند.  بیمارستان‌ها به دنبال راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود رضایت بیماران و برآوردن نیازهای پرسنلی و نیروی کار هستند.

 

مثال های دیگر هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت:

+ ربات هایی که به کودکان مبتلا به اتیسم نحوه ی تشخیص احساسات افراد را آموزش می دهند.

+ عینک هایی با قابلیت ردیابی چشم که به افرادی که توانایی صحبت کردن و راه رفتن ندارند، امکان تایپ با چشم را می دهند.

+ تشخیص دقیق تر آریتمی های قلبی از روی الکتروکاردیوگرام نسبت به متخصص

+ استفاده از هوش مصنوعی در تصویر برداری جهت انجام نمونه برداری مجازی از تومور (بدون نیاز به نمونه برداری واقعی)

 

همچنین بخوانید:

متاورس و دنیای پزشکی

اصول اخلاقی و سطوح خدمات تله مدیسین

سیستم نظارت از راه دور بیمار

بالا