مزایای پزشکی از راه دور

همانطور که میدانید تله مدیسین به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه میدهد تا با استفاده از تکنولوژی ارتباطات، ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران را انجام دهند. این رویکرد  یک تکامل قابل ملاحظه در دهه گذشته بوده و در حال تبدیل شدن به  بخشی  از زیرساخت های مراقبت های بهداشت آمریکا به طور فزاینده شده است اما در ادامه ببینیم که چگونه به وجود آمده است؟

آنچه که امروزه ما به عنوان تله مدیسین میشناسیم  در دهه 1950 آغاز شد، هنگامی که چند سیستم بیمارستان و مراکز پزشکی دانشگاه شروع به تلاش برای پیدا کردن راه های  اشتراک گذاری اطلاعات و تصاویر از طریق تلفن بایکدیگر کردند.در یکی از اولین موفقیت ها، دو مرکز بهداشتی در پنسیلوانیا قادر به انتقال تصاویر رادیولوژیکی از طریق تلفن بودند.در روزهای اول، پزشکی تله مدیسین بیشتر برای اتصال پزشکان با بیمار در یک مکان ویا ایجاد ارتباط با متخصصان در جایی دیگر استفاده میشد که مزایای زیادی برای روستاییان و یا  جمعیت هایی که به متخصصان به راحتی دسترسی نداشتند، دربرداشت.در طول چند دهه بعدی، تجهیزات لازم برای انجام بازدید از راه های دور گران و پیچیده باقی ماند بنابراین استفاده از این رویکرد در حال رشد ، محدود بود.

با افزایش سن اینترنت،تغییرات عمیقی برای فعالیت تله مدیسین  پدید آمد وبا گسترش دستگاه های هوشمند که قادر به انتقال ویدئو با کیفیت بالا هستند، امکان ارائه مراقبت های بهداشتی از راه دور  به بیماران در منزل، محل کار و...فراهم شد.همچنین در زندگی فردی این امکانات جایگزینی برای معاینه شخصی در هر دو بخش مراقبت های  اولیه و تخصصی شدند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انقلاب تله مدیسین در راه است- و به همراه خود سوالات و مسائل مختلفی را برای قانون گذاران، تامین کنندگان، بیمه گذاران و بیماران مطرح می کند. پس از سالها و وعده های بسیار تله مدیسین همکنون به واقعیت پیوسته است. با بالارفتن سرعت اینترنت، فراگیر شدن گوشی های هوشمند و تغییر استاندارد های بیمه ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی بیشتر از گذشته به سمت استفاده از ابزار الکترونیک در کار خود رو می آورند و این امر تاثیر شگرفی در دنیای پزشکی داشته است.

پزشکان توسط تلفن، ایمیل و وبکم با بیماران خود ارتباط برقرار می کنند. آنها با یکدیگر نیز از طریق الکترونیکی ارتباط برقرار می کنند که در برخی اوقا این ارتباط جهت گرفتن تصمیماتی درکمتر از یک ثانیه در رابطه باحملات قلبی و سکته بیماری است. بیماران در این میان از ابزارهای جدید جهت انتقال دادن اطلاعات مربوط به میزان فشارخون، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی به پزشک خود به منظور مدیریت شرایط بیماری های مزمن بهره می برند.

امروزه استفاده از ابزارهای ارتباطی برای تسریع در ارائه یا دریافت خدمات، امری اجتناب ناپذیر است و هر چه می گذرد بر تنوع ابزارها و شیوه های کاربردی آن افزوده می شود. بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه پزشکی یا همان «تله مدیسین» شاید موثرترین شیوه باشد که از مدت ها قبل ذهن گروه بزرگی از دانشمندان و پزشکان را در سراسر جهان به خود معطوف کرده و به نظر می رسد توسعه این شیوه نوین پزشکی در ایران نیز ضرورت دارد.

پزشکی از راه دور در دنیای امروز نقش انکار ناپذیری دارد. از آنجاییکه ارتباط پزشک و بیمارمیتواند نقش بسیار مهمی در روند درمانی بیماران داشته باشد. در دنیای امروز مدل جدیدی از این ارتباط توسط فناوری ارتباط الکترونیکی به وجود آمده است. این شکل جدید ارتباطی میتواند به وسیله تسهیل دسترسی به خدمات و ارائه ارزان و سریع آن، صرف نظر از زمان و مکان نقش مهمی در ارتقاء نظام سلامت ایفا کند.

نمونه های موفق پزشکی از راه دور در سراسر جهان قابل مشاهده اند و استفاده از این تکنولوژی راه حل کمکی برای فرآیند خدمات درمانی و سلامت محسوب میشود.

امروزه پزشکان  با بیمارانی رو به رو هستند که به دنیایی از اطلاعات دسترسی دارند. با اینکه این مسأله به چالش بزرگی برای پزشکان تبدبل شده پزشکان متعددی پزشکی از راه دور و استفاده از ابزار الکترونیک را مناسب میدانند و وبسایت، ایمیل و راه های ارتباطی گوناگونی از طریق اینترنت را برای بیمارانشان فراهم کرده اند. حتی برخی از پزشکان ترجیح می دهند پیگیری مراجعانشان را ازطریق  صفحه ی الکترونیکی رایانه و در دنیای اطلاعات انجام دهند و به بیماران نیز توصیه میکنند که اطلاعات لازم را از طریق وبسایت های شان کسب کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دلایل استفاده از وب کنفرانس بسیار متنوع می باشد بطور مثال بعد از راه اندازی وب کنفرانس و استفاده از سیستم وب کنفرانس در حوزه پزشکی، خدمات مرتبط با آن نیز متحول گردید. پزشکی از راه دور کمک کرد تا شکاف عمیقی که سال ها بین پزشکان و بیماران وجود داشت، بهبود پیدا کند. با استفاده از پزشکی از راه دور نه تنها بیماران می توانند سلامت خود را بهتر بررسی کنند بلکه پزشکان نیز می توانند زمان بیشتری را به بررسی شرایط سلامت بیماران خود اختصاص دهند

 

انواع پزشکی از راه دور

مشاوره‌ی پزشکی

مشاوره‌ی پزشکی، شایعترین روش‌های پزشکی از راه دور است که در آن پزشک عمومی یا متخصص به صورت تلفنی یا از طریق ویدئوکنفرانس، ایمیل، وبسایت و سایر روش‌های ارتباطی اینترنتی با بیمار ارتباط برقرار کرده و به او مشاوره‌ی لازم را میدهد. ارسال مدارک پزشکی نیز به صورت همزمان یا غیر همزمان  اتفاق می‌افتد. رادیولوژی، پاتولوژی و درماتولوژی شایعترین تخصص‌هایی هستند که از پزشکی از راه دور استفاده میکنند.

 

جراحی از راه دور

در دنیای امروز جراحی از راه دور و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی امکانپذیر است. این نوع جراحی‌ها نیازمند ربات‌های پیشرفته و تجهیزات ویدئوکنفرانس است و بسیار پرهزینه خواهد بود.

 

آموزش الکترونیک

انواع آموزش‌های پزشکی میتواند به صورت کلاس مجازی انجام می شود. پزشکان می‌توانند از طریق صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوکنفرانس و از طریق انواع مختلف راه‌های ارتباط شبکه‌ای به آموزش الکترونیکی نکات بهداشتی پیشگیری کننده و درمانی بپردازند و حتی پیگیری بیماران را انجام دهند.

 

مزایای ارتباط الکترونیک با بیمار( پزشکی از راه دور(

  •     بهبود مراقبت از بیمار از طریق ویدئو کنفرانس
  •     مدیریت بحران در بخش سلامت
  •     کنترل بیماریهای مزمن
  •     مدیریت منابع در بخش حمل و نقل

 

پزشکی از راه دور=استفاده از اطلاعات پزشکی از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به منظور مراقبت درمانی با هدف ارتقاء وضعیت سلامت بیمار.

 

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین چه مزیت هایی برای پزشکان و بیماران دارد؟

یک. دسترسی راحت

دلیل اصلی استفاده مردم از پزشکی از راه دور، راحتی آن است. این در واقع یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین برای پزشکان و بیماران است. هنگامی که مراقبت‌های بهداشتی خود را از طریق برنامه‌های ویدئویی چت دریافت می‌کنید، نیازی به صرف زمان اضافه یا پول برای سفر ندارید. شما به سادگی می‌توانید رایانه خود را روشن کنید یا با گوشی‌های هوشمند خود به راحتی در منزل خود با پزشکتان صحبت کنید. به این ترتیب، مجبور نیستید ساعت‌ها در اتاق انتظار منتظر بمانید.

 

دو. افزایش سودآوری مراقبت‌های بهداشتی

این یکی از مزایای پزشکی تله مدیسین برای پزشکان است. با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها محاسبه شده و در میزان هزینه‌ای که باید پرداخت شود اعمال می‌شود. علاوه بر این، بیماران بیشتری به خدمات مراقبتی سلامت از راه دور جذب می‌شوند و این می‌تواند تعداد مشتریان شما را گسترش دهد. در نتیجه، شما با پزشکی از راه دور پول بیشتری در خواهید آورد. پزشکان همچنین می‌توانند ساعات بیشتری را اضافه کاری انجام دهند، چرا که همواره می‌توانند بر روی رایانه‌های شخصی یا تلفن‌های همراه خود به بیماران رسیدگی کنند. تا زمانی که یک پزشک دارای برنامه‌ای مناسب برای ویدئو کنفرانس (Video Conference) یا وب کنفرانس (Web Conference)باشد، می‌تواند از هر نقطه از روی سیاره زمین کار کند.

با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها به صورت دقیق و به راحتی محاسبه شده و در میزان
هزینه‌ای که باید پراخت شود اعمال می شود.

 

سه. مراقبت های بهداشتی بهتر

بسیاری از افراد به دلیل درگیری‌هایی که دارد انزجار دارند. پزشکی از راه دور، افراد را تشویق می‌کند که حتی در کوچک‌ترین ناراحتی‌ها و عوارض بهداشتی و سلامتی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند. با این خدمات، مردم بیشتر و مداوم با پزشکان خود در تماس هستند. و به همین دلیل، روش و شیوه زندگی خود را بهبود می‌بخشند. افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند یا به خوردن غذا اعتیاد دارند، تشویق خواهند شد تا با شیوه زندگی سالمتر در ارتباط با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.

 

چهار. افزایش صداقت بیماران با پزشک

یکی از مزایای غیر منتظره‌ای که پزشکی از راه دور برای پزشکان و بیماران داشته، افزایش صداقت بیماران بوده است. تحقیقات نشان داده‌است که اگر مردم با محیطی که در آن قرار دارند آشناتر باشند، با پزشک خود صادقانه‌تر و راحت‌تر خواهند بود. Telemedicine به طور فیزیکی بیماران را از پزشک جدا می‌کند، و این به آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری افزایش می‌دهد. همه اطلاعات و یا سوالاتی که ممکن است شرم‌آور به نظر برسند و موجب خجالت بیمار شوند را می‌توان در یک برنامه ویدئو چت  راحت‌تر پرسید.به این ترتیب، پزشک قادر است شرایط کامل بیمار را درک کند و برای حل مشکل بهتر است.

 

پنج. دسترسی به پزشکان بیشتر برای بیمار

افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند معمولاً به متخصصان کمتر دسترسی دارند. این به این دلیل است که خدمات بهداشتی در شهرها، شهرستان‌ها و دیگر مراکز شهری متمرکز هستند Telemedicine .اجازه می‌دهد تا افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند به حرفه‌های لازم برای شرایط مختلف دسترسی داشته باشند. بدون خدمات از راه دور
(Distance Service)، چنین افرادی مجبور خواهند شد تا فاصله زیادی را برای دیدن یک پزشک بپیمایند. اگر نیاز داشته باشند که در زمینه‌های خاصی که متخصص در آن کم است، وضعیت حتی بدتر خواهد شد.

Telemedicine همچنین، میزان مراجعه به پزشکان را بهبود داده است. موقعیت جغرافیایی پزشک شما در هنگام مراجعه شما محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند. به سادگی، به این معنی است که شما از دور افتاده ترین مناطق روستایی می‌توانید به بهترین پزشکان جهان دسترسی پیدا کنید.

 

همچنین بخوانید:

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

اینترنت اشیا در پزشکی | کاربردها و چالش ها

مزیت‌ اپلیکیشن های ویزیت آنلاین در حوزه سلامت

بالا