چرا ما در بهداشت و درمان نیاز به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ داریم؟

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) را می‌توان یکی از اصطلاحات پُرتکرار در حرف‌ها و نوشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات دانست.بیگ دیتا یا کلان داده درواقع اصطلاحی است که برای حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود که خیلی سریع و پیچیده هستند و پردازش آنها با استفاده از روش‌های سنتی، سخت و غیرممکن است. اما این‌که از چنین وضعیتی چگونه می‌توان استفاده کرد، نیازمند دانش‌های دیگری استدانشمندان علوم داده‌ها (Data Scientists)، متخصصان هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و فعالان داده کاوی (Data-mining) از جمله کسانی هستند که می‌توانند کاربردهای Big Data را در حوزه‌های مختلف بیابند و توسعه دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

به دلیل افزایش هزینه ها نیاز به داده های بزرگ در مراقبت های بهداشتی نیز وجود دارد. به عبارت دیگر ، هزینه ها بسیار بالاتر از آنچه که باید بود ، بوده است و در 20 سال گذشته افزایش یافته است. بدیهی است که ما در این زمینه به برخی تفکرات هوشمندانه و مبتنی بر داده نیاز داریم. و مشوقهای فعلی نیز در حال تغییر هستند: بسیاری از شرکتهای بیمه از برنامه های هزینه خدمات (که با استفاده از روشهای درمانی گران و بعضا غیر ضروری پاداش می گیرند و تعداد زیادی از بیماران را سریعا درمان می کنند) تغییر می دهند به برنامه هایی که اولویت نتایج بیماران را ارائه می دهد.

4 روشی که Big Data در پیشرفت Telemedicine کمک می کند آورده شده است:

پیگیری سلامت بیمار و تجزیه و تحلیل پیش بینی شده

نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

تشخیص دقیق و پزشکی دقیق

.پیش بینی روند عفونت و مداخلات به موقع

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به پزشکان امکان دسترسی به حجم گسترده ای از اطلاعات را می دهد که باعث افزایش صحت تشخیص و در نتیجه کارآیی در ارائه خدمات درمانی می شود. تلفیق توان Telehealth با  Big data پتانسیل تغییر در سیستم تحویل مراقبت های بهداشتی را دارد و برای بیماران و همچنین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سود بزرگی به همراه دارد.

امنیت داده ها و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی از بزرگترین تهدید برای این پیشرفت ها است. اجرای اقدامات امنیتی مناسب باید تضمین شده باشد تا مخزن وسیع داده های مراقبت های بهداشتی از پتانسیل کامل بهره مند باشد.

 

همچنین بخوانید:

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی

اهمیت امنیت داده ها در مراقبت های پزشکی اینترنت اشیا

برای حل مشکلات پزشکی، روی هوش مصنوعی حساب کنید

بالا