مزیت های متاورس در دنیای پزشکی

یکی از مشکلات حوزه درمان دسترسی به پزشکان است. این موضوع موجب ناراحتی بسیاری از بیماران و حتی بیمارستان‌ها شده است. اما تصور کنید راهی پیدا شده که شما می‌توانید از طریق آن به پزشک معالج در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. گاهی در برخی از عمل‌های سنگین و سخت پزشک تمایل دارد که با همکاران خود ارتباط برقرار کند، اما به دلیل محدودیت مکانی این کار امکان پذیر نیست؛ نمی‌توان تمام پزشکان را از دور دنیا را برای یک عمل در بیمارستان جمع کرد. متاورس مشکل محدودیت را حل کرده است. پزشک در حین عمل می‌تواند به پرونده پزشکی بیمار و سایر همکاران خود دسترسی داشته باشد؛ از این رو می‌توان متاورس را انقلابی برای پزشکی دانست. متاورس در پزشکی یکی از تحولات بزرگ در دنیای واقعیت مجازی است.

توسعه متاورس در پزشکی (متا پزشکی) از چهار مرحله عبور می‌کند. در ادامه مواردی را که در هر یک از این مرحله‌ها طی می‌شود، به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

۱ساخت هولوگرافیک (Holographic construction)

مرحله اول ساخت یک مدل هندسی از کل دنیای مجازی مانند بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی و سایر موارد مورد نیاز در علوم پزشکی است. می‌توانیم این موارد را به سه دسته رویداد، صحنه و افراد تقسیم کنیم. به عنوان مثال اتاق عمل، محیط داخلی بیمارستان و تجهیزات پزشکی در دسته صحنه قرار می‌گیرند. بیماران و کادر درمان و پزشکی در دسته بندی افراد هستند. داده‌ها و اطلاعاتی که میان بیماران یا بین بیمار و پزشک ایجاد می‌شود نیز رویدادها هستند.

 

۲شبیه سازی هولوگرافیک (Holographic simulation)

فرآیند پویا متا پزشکی ساخته خواهد شد تا دنیای مجازی را با جزئیات بیشتر به دنیای واقعی نزدیک کند. همزمان با توسعه فناوری باید به‌قدری به جزئیات بپردازد که همانند دنیای واقعی را ایجاد کرده و تمام فرآیندهای فیزیکی را به تصویر بکشد. از سوی دیگر این دنیا با سیستم‌های اطلاعات و داده‌های پزشکی مانند سیستم‌های PACS ارتباط خواهد داشت. با کمک گرفتن لحظه‌ای و تعامل اطلاعات، دستگاه‌های حسگر از آواتارهای دیجیتالی بیماران و پزشکان بازخورد بصری در مورد داده‌های ارائه می‌دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

۳ادغام واقعیت و مجازی (Fusion of virtual and real)

با پیشرفت مداوم فناوری شبیه سازی کامپیوتری، فناوری دیجیتال، دنیای پزشکی مجازی را واقعی‌تر جلوه می‌دهد. بنابراین، در ساخت یک دنیای واقعیت ترکیبی (MR) پزشکی، مرز بین دنیای مجازی و واقعیت شکسته خواهد شد. به عنوان مثال، در یک عمل یا درمان سرپایی، یک پزشک می‌تواند با یک بیمار که از دستگاه XR استفاده می‌کند، ارتباط برقرار کند. از طریق شناسایی، ردیابی و تعامل اطلاعات در زمان واقعی، اطلاعات و داده‌های مربوط به بیمار بازیابی می‌شوند و به عنوان یک واقعیت روی هم قرار می‌گیرند و یک رابطه جدید با محیط واقعی شکل می‌دهند.

 

۴پیوند مجازی و واقعیت (Virtual-real linkage)

بسیاری از روش‌های جدید پزشکی، انواع تجهیزات و امکانات پزشکی با توسعه بیشتر فناوری شبیه‌سازی رایانه، رابط‌های مغز و رایانه (BCI)، هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌ها ایجاد خواهند شد. تغییرات در فرآیندهای پزشکی در دنیای واقعی به دنبال توسعه فناوری ایجاد خواهند شد. از طریق تغییرات، مداخلات پزشکی در این دو دنیای واقعی و مجازی، به تدریج ارتباط نزدیک‌تری ایجاد می‌شود و در نهایت مفاهیم و روش‌های جدیدی را در عصر متاورس در پزشکی به ارمغان می‌آورد. دنیای متا پزشکی به تکمیل و بهبود فرآیندهای پزشکی در دنیای واقعی کمک خواهد کرد. در این دنیا می‌توانیم فضای فیزیکی را از طریق اطلاعات مشاهده کنیم و همچنین اطلاعات دنیای واقعی را تغییر دهیم.

متاورس و دوره های پزشکی

مهم‌ترین مزیت متاورس این است که به افراد اجازه می‌دهد در حین گذراندن دوره‌های پزشکی آنلاین عملی، برخلاف آموزش یک طرفه فعلی، با یکدیگر تعامل داشته باشند. مراقبت های بهداشتی از آن در آموزش پزشکی برای آموزش شبیه سازی به جای انتشار دانش استفاده می کند. به عنوان مثال، مهارت‌ها و تعاملات پیشرفته دستی به فناوری اضافی در آموزش پزشکی مبتنی بر متاورس نیاز دارد که موفقیت‌آمیزتر است.

برای مثال، جراحی نه تنها به درک متاورس نیاز دارد، بلکه به استفاده از ابزارهایی نیز نیاز دارد که به توانایی‌های چنگ زدن ماهرانه نیاز دارند. این امر مستلزم استفاده از سخت افزار یا فناوری های ردیابی مناسب است. فناوری Metaverse باید به صورت فردی انعطاف پذیرتر و سازگارتر باشد.

از آنجایی که برنامه های متاورس هنوز در مرحله آزمایشی هستند، اعتبارسنجی آنها آسان نخواهد بود (تعیین کنید که آیا یک سیستم به طور منظم نتایجی ایجاد می کند که معیارهای از پیش تعیین شده را برآورده می کند و این را ثبت کنید). به جای محدود کردن دسترسی به متاورس، باید آن را گسترش داد.

 

استفاده بیشتر از واقعیت مجازی در آموزش پزشکی

تعداد فزاینده ای از پزشکان و متخصصان از واقعیت مجازی برای آموزش سایر پزشکان و کارکنان پزشکی استفاده می کنند. می توانید از واقعیت مجازی برای تقلید از عملیات اعمال شده در دنیای واقعی استفاده کنید. مشاهده جزئیات هر تعامل در صفحه نمایش دسکتاپ امکان پذیر است. شبکه‌های اینترنت اشیا، DLT، 6G یا حتی 10G، ربات‌ها، رابط‌های رایانه شخصی، هوش مصنوعی، ابر، لبه و محاسبات کوانتومی همگی در توسعه سیستم‌های VR، AR و MR که در تشخیص پزشکی، درمان و پیشگیری.

 

منبع pingi

 

همچنین بخوانید:

تکنولوژی پزشکی چیست؟

رایانش ابری در حوزه پزشکی

آیا Web3 می تواند تأثیر مثبتی بر مراقبت های بهداشتی داشته باشد؟

بالا