سوزن هوشمند بافت مناسب برای تزریقات حساس را پیدا می‌کند

محققان مؤسسه Brigham and Women’s Hospital سوزن هوشمند جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند بافت‌های زنده مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد و بهترین نقطه برای تزریق را انتخاب نماید.

این سوزن «تزریق‌گر هوشمند برای هدف گیری بافت زنده» یا i2T2 نامیده شده و برای تزریق‌های به شدت حساس طراحی شده. پروسه این گونه تزریقات به شدت ریسک بالایی دارد و مختصصین باید بدانند که داروی مورد نظر را دقیقاً به کدامیک از بافت‌های زنده تزریق می‌کنند.

بسیاری تصور می‌کنند که تزریقات کلاً کار راحتی است و تنها نیاز است که سوزن در بدن انسان فرو برود اما در پاره‌ای از مواقع، سوزن باید به آرامی کنترل شود چرا که محل تزریق بسیار کوچک است یا اینکه منطقه‌ی ظریف و حساسی برای تزریقات انتخاب شده است.

i2T2 می‌تواند پروسه این تزریقات را آسان کند. بدین صورت که سنسوری در این سوزن هوشمند تعبیه شده که می‌تواند تراکم بافت زنده را تشخیص دهد. این مسئله موجب می‌شود که دارو به محل درستی تزریق گردد و این مرحله از درمان به راحتی سپری گردد.

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از سخت‌ترین محل‌های تزریق، منطقه suprachoroidal به شمار می‌رود که در پشت چشم قرار گرفته است. تزریق به این منطقه بسیار حساس و خطرناک است چرا که سوزن باید قسمتی به ضخامت یک میلیمتری را هدف قرار دهد. تزریق اشتباه در این مورد به خصوص، نتایج اسفناکی در پی دارد و ممکن است به شبکه چشم آسیب وارد کند.علاوه بر این سوزن هوشمند فرآیند تزریق اپیدورال را ساده‌تر می‌کند.

از این سوزن هوشمند برای تزریق به حیوات به صورت آزمایشی استفاده شده و عملکرد مطلوبی از خود بر جای گذاشته است. کاربر با کمک گرفتن از سوزن هوشمند، دیگر نیازی به گذراندن دوره‌های تمرینی مخصوص نخواهد داشت و می‌تواند به سرعت تزریق را انجام دهد. محققان مدعی شده‌اند که در آینده‌‌ای نزدیک می توان به صورت آزمایشی از این سوزن‌های هوشمند برای تزریق به انسان استفاده کرد.

 

بالا