پیام رسان واتس اپ به عنوان یک ابزار جانبی برای تله مدیسین

ظهور تله مدیسین به پزشکان امکان داد تا بیماران را از راه دور درمان کنند. برنامه های موبایل مانند واتس اپ، یک سرویس پیام رسانی فوری، به عنوان یک مفهوم جدید در تمام زمینه های زندگی اجتماعی، از جمله پزشکی، میباشد که نشان داده شده استفاده از خدمات پیام رسانی فوری برای برقراری ارتباط در تیم های پزشکی با فراهم کردن وسایل برای مشاوره تلفنی سریع، به اشتراک گذاری اطلاعات و شروع درمان در اسرع وقت مناسب میباشد.

تله مدیسین به عنوان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی برای تأمین مراقبت های بهداشتی تعریف شده است، زمانی که فاصله بیمار (بیمار یا مراقبت های بهداشتی) را از متخصص مراقبت های بهداشتی با تخصص در زمینه مربوطه جدا می کند. اطلاعات منتقل شده بین دو طرف می تواند فرم های بسیاری از جمله داده ها و متن، صدا، تصاویر ساکن و ویدیو را در بر داشته باشد.

استفاده از فن آوری های تلفن همراه به طور کلی و تلفن همراه به طور خاص، به سرعت در حال گسترش در زمینه پزشکی تله مدیسین است. ارتباطات صوتی و تصویری در مراقبت های بهداشتی با پشتیبانی از برنامه های گوشی های هوشمند یک مفهوم جدید است که به سرعت در همه زمینه های پزشکی به دست می آید .طبق نظرسنجی که در سراسر کشور انجام شده در ایالات متحده در سال 2011 شامل 3306 ارائه دهنده پزشکی بودند و دریافت شد که بیش از نیمی از آن ها از برنامه های مختلف در عمل بالینی خود استفاده میکنند، که بعضی از آنها به طور خاص برای اهداف پزشکی ساخته نشده است .

در حال حاضر یکی از محبوبترین نرم افزارهای غیر کاربردی تلفن همراه، پیام رسان واتس اپ است که در 40 کشور در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا پر استفاده ترین است. پس از رسیدن به 1 میلیون کاربر در پایان سال 2009، بارگیری برنامه پیام رسان واتس اپ در سال 2010 ده برابر افزایش یافت. پیام رسان واتس اپ یک ابزار ارتباطی است که به کاربران اجازه می دهد تا پیام های فوری، عکس ها، ویدیو ها و پیام های صوتی را ارسال و برقراری تماس های صوتی را از طریق اتصال به اینترنت به سادگی در اختیار داشته باشند.

اگرچه مطالعات علمی در مورد استفاده از پیام رسان واتس اپ در ادبیات پزشکی باقی مانده اند، تعداد زیادی از متخصصان سلامت آن را به عنوان یک رابط ارتباطی و برای تبادل تصاویر و فیلم ها] اتخاذ کرده اند. استفاده از آن به نظر نمی رسد که کیفیت تصویر را در تبدیل از طریق آنالوگ به فرمت های دیجیتال کاهش دهد، بنابراین قادر به شناسایی جزئیات کافی برای تشخیص کافی و درمان اولیه با کارایی بهتر از سایر روش های مورد استفاده برای اهداف مشابه است.

هدف این مطالعه، بررسی جامع سیستماتیک از مقاله جاری در مورد استفاده از برنامه تلفن همراه پیام رسان واتس اپ به عنوان یک ابزار مراقبت بهداشتی مؤثر است، زیرا شواهدی وجود دارد که این برنامه می تواند وسیله ای موثر، ایمن و اقتصادی تله مدیسین باشد برای تمام حرفه ای ها از تمام زمینه های مراقبت های بهداشتی (پرستاران، روانشناسان، دندانپزشکان، فیزیوتراپیست ها، و مربیان جسمی و ورزشی، و غیره).

 

استخراج داده ها:نویسنده اصلی این مطالعه (VG) تمام مقالات را ارزیابی کرده و معیارهای ورود و خروج را اعمال کرد. هر مطالعه مربوطه به طور کامل به دست آمد و بررسی شد. سطح شواهد براساس سیستم رتبه بندی آکسفورد مدارک ارزیابی شده توسط مرکز پزشکی آکسفورد پزشکی مبتنی بر شواهد تعیین شد.

اطلاعات اصلی در مورد مقاله از مقالات واجد شرایط استخراج شده است. این اطلاعات اساسی شامل زبان اصلی، کشور انجام تحقیق، نوع شرکت کنندگان (متخصصین پزشکی، سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی یا جمعیت عمومی)، تخصص پزشکی در نظر گرفته شده، تعداد شرکت کنندگان در مطالعه، متوسط ​​شرکت کننده سن، نتایج و هر مشکل مشاهده شده.

 

نتیجه گیری: داده های جمع آوری شده شواهد قانع کننده ای مبنی بر اینکه برنامه پیام رسان واتس اپ یک سیستم امیدوار کننده است، به عنوان یک ابزار ارتباطی بین متخصصان مراقبت های بهداشتی، بیماران و یا به عنوان ابزار یادگیری برای ارائه اطلاعات مربوط به مراقبت های بهداشتی به حرفه ای یا به طور کلی مردم که از آن استفاده میشود. این پیشرفت ها اجازه می دهد پیام رسان واتس اپ به عنوان ابزار موثر تله مدیسین در بسیاری از زمینه های مختلف مراقبت های بهداشتی تعریف شود.

 

منبع:PubMed

بالا