آنچه درباره تاریخ تله مدیسین (پزشکی از راه دور) نمیدانستید

ارتباطات از راه دور به مدت طولانی بخشی از تمدن بشری است. از اولین روزهای درام که از شاخ و برگ و سنگ ها برای روشن شدن آتش و ایجاد سیگنال های نور و دود استفاده میشد، ارتباطات به نفع ما پیشرفت کرده است. ایجاد ارتباط از راه دور، از طبل ها به تلگراف ها شروع شده است تابه ایجاد ارتباطات اینترنتی  رسیده و به سرعت در حال تغییر چگونگی تعامل با کسانی است که در اطراف ما هستند. امروزه افراد می توانند درکمتر از یک ثانیه با یک تماس ویدئویی به طور مستقیم حتی بدون وجود سیم های مزاحم ارتباطی به  یک تلفن دیگر متصل شوند و دراین بین که شما از تکنولوژی برای مسائل شخصی خود استفاده می کنید، پزشک شما به دنبال استفاده ازهمین تکنولوژی برای بهبود سلامت شماست . همانطور که میدانید  تله مدیسین به تازگی به  وزوزه ای تبدیل شده که ممکن است فکر شما شمارا به سویی ببرد که با پیشرفت علم و سهولت ارتباط پزشک و بیمار در قرن 21،دوران پزشکی از اوایل قرن بیستم تا به امروز چگونه بوده است؟

 

تولد یک ایده

بعضی ها به روزهای اولیه رادیو به عنوان شروع پزشکی از راه دور در دوران کودکی اشاره می کنند. به عنوان مثال مردم  تصور میکردند که یک روز پزشک ، آنها را از طریق همان رادیو ویزیت خواهد کرد. TheNCIB به یک مجله ی رادیو خبر درسال 1924 اشاره می کند که نه تنها یک رادیو را در یک خانه نشان می دهد بلکه یک صفحه نمایش ویدئویی  با یک دکتر که درحال صحبت بایک خانواده است را نشان میدهد. البته این فقط یک دیدگاه از آنچه که ممکن بود اتفاق بیفتد میباشد اما این آغاز تفکر پشت دورۀ تله مدیسین است. ای کاش سردبیر میتوانست ببیند که تله مدیسین چه چیزی را میتواند امروزه به ما ارائه بدهد.

 

پزشکی دوران اولیه

تا سالهای 1950   تله مدیسین خود را به عنوان یک نسخه اولیه از آنچه که امروز ارائه می دهد، نمیدانست. در سال 1948 اولین تصاویر رادیولوژیک از طریق تلفن در سراسر 24 مایل در شرق پنسیلوانیا فرستاده شد. بر اساس این تکنولوژی، یک پزشک کانادایی یک سیستم تلویزیون رادیولوژی را برای انتقال تصاویر درون و اطراف مونترال در دهه 1950 ساخت که تا پایان دهه، پزشکان در دانشگاه نبراسکا برای اولین بار از ارتباطات ویدئویی برای اهداف پزشکی استفاده کردند پس از آن در اواخر دهه 1960، مراکز شهری به سرعت در حال تصویب تکنولوژی و تنظیم آن به تناسب نیازهای خاص خود بودند. به عنوان مثال در میامی، اداره آتش نشانی با مرکز پزشکی دانشگاه همکاری کرد تا ریتم های الکتروکاردیوگرام را از طریق کانال های رادیویی صدا از نجات آتش نشانی ارسال کند اگرچه هنوز هم ارسال ضربان قلب در زمان های اضطراری بسیار معمول است و خبر خوب این است که  این تکنولوژی تا حد زیادی بهبود یافته است.

 

رشد صنعت تله مدیسین

دولت ایالات متحده با استفاده از موارد بسیاری ، تأثیر مثبتی بر سلامت در کشور خود داشت که نه تنها برای کمک به بیماران دور افتاده بود بلکه بیشترین تاثیر را در ارتباط با اطلاعات حیاتی در زمان های بحرانی با تاخیر بسیار کم داشت. وزارت بهداشت و خدمات انسانی؛ ناسا، خدمات بهداشت عمومی و وزارت دفاع همه از فناوری های جدید حمایت می کردند و برخی از آنها به طور جدی در زمینه پیشرفت تحقیقات در این زمینه شرکت داشتند.

یکی از این پروژه های مشترک تله مدیسین ،بین ناسا و خدمات بهداشتی هند و آنچه در حال حاضر وزارت بهداشت و خدمات انسانی به نام STARPAHC یا فناوری فضایی کاربردی در زمینه مراقبت های پیشرفته پاپا و روستایی شناخته میشود، بود و هدف آن این بود که مراقبت های بهداشتی به یک قبیله از بومیان آمریکایی در رزرو پاپو در آریزونا ارائه شود. زیرا آنها و یکی از دیگر قبایل به نام قبیله پاپاگ بسیار جدا  افتاده بودند و دسترسی به آنها بسیار دشوار بود اما پس از آن  با ارائه بسیاری از وسایل پزشکی از جمله دستگاه الکتروکاردیوگرافی و دستگاه اشعه ایکس که اطلاعات را به متخصصین بیمارستان خدمات عمومی منتقل وارتباطات توسط انتقال مایکروویو دو طرفه ارسال میشد، این مشکل برطرف شد.در پروژه ی بالا، هر دو دولت و بخش خصوصی توسعه و حمایت از تحقیقات برای کمک به رشد پزشکی تله مدیسین حمایت کردند و در طول دهه های بعد، پیشرفت ها از همه جا ادامه یافت.به عنوان مثال دانشگاه ها، مراکز پزشکی، صنایع خصوصی و بسیاری دیگر متوجه شدند که چه چیزهایی می تواند با رسانه های تلویزیونی انجام شود و تله مدیسین مدرن کم کم آغاز شد.

 

تله مدیسین مدرن

امروزه مشابه بسیاری از دستگاه ها که به برخی از آنان اشاره شد از نسل قدیمی تا جدیدترین نوع این دستگاه ها از قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرند و با پیشرفت تکنولوژی، قوی تر و سریعتر از همتایان اولیه خود هستند. به طور طبیعی یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین کاهش هزینه های ارائه دهنده و بیمار به طور یکسان است. قیمت تجهیزات به شدت کاهش یافته است و طیف استفاده از دستگاه ها گسترش یافته است. ماشین های تله رادیولوژی در بیمارستان ها رایج هستند وروزانه هزاران بار  ضربان قلب بسیاری از افراد از طریق مأموریت های اضطراری به مراکز بهداشتی ارسال می شوند. امروزه پزشکان از تله مدیسین برای مراقبت از بیمار و تحت نظر داشتن شرایط بالینی وی پس از جراحی استفاده می کنند و کاربرد این مسئله زمانی پررنگ میشود که پزشک از لحاظ جسمی درکنار بیمار حضور نداشته باشند و یا در خارج از  یک محل مانند  خانه سالمندان باشد.

ارائه دهندگان در حال حاضربه عنوان یک گزینه برای ارائه خدمات پزشکی با کاهش رفت و آمد های غیر ضروری یا بیش از حد ضروری هستند. یک تماس ویدئویی ساده می تواند یک ویزیت  با پزشک شما را با وسایلی مانند تلفن همراه امکان پذیر کند و یا انجام چکاپ های  روزانه با یک پزشک را فراهم کند.

همچنین ظهور گجت های پوشیدنی به صورت روزانه درحال افزایش است و این خبرخوبی برای کاربران علاقه مند به تلفن همراه است. شرکت ها از دستبندهای هوشمند، برای مانیتورینگ ضربان قلب با استفاده از تراشه های کامپیوتری استفاده می کنند و همین طور از این تراشه ها  در کفش ها برای ردیابی طیف گسترده ای از اطلاعات در مورد سلامت و ورزش فردی استفاده می کنند و توسط گوشی های هوشمند این اطلاعات را برای پزشک و بیمار قابل دسترسی ساخته اند. در حال حاضر با ساعت و عینک های هوشمند، امکان ارتباط با پزشک با یک فرمان صوتی و یا حتی چشمک زدن نیز فراهم است.این امکانات تقریبا بی حد و حصر است زیرا پزشکان، شرکت های تحقیقاتی خصوصی و دولت همچنان برای کشف نوع جدیدی از وسایل پزشکی تله مدیسین و موارد استفاده بهتر از این وسایل برای بهبود مراقبت های بهداشتی-پزشکی تلاش می کنند و در این شرایط صنعت نیز دست به کار میشود پس دیگر شما و پزشکتان نیازی به سفر به راه های دور ندارید.ببینید از کجا به کجا رسیده ایم!

 

همچنین بخوانید:

توانبخشی از راه دور (بخش دوم)

توانبخشی از راه دور (بخش اول)

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

بالا