آشنایی با مزایای پرونده الکترونیک سلامت

در سال های اخیر بیشتر اقدامات پزشکی از جمله مراحل تشخیص و درمان بیماری از طریق نرم افزارهای پزشکی انجام می شود. در نتیجه، مزایای پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به خوبی درک شده و استفاده از نرم افزار EHR در حال افزایش است. این جهش در پذیرش پرونده الکترونیک سلامت از طرف مراکز درمانی و بیمارستان ها به این دلیل است که پرونده الکترونیک سلامت (EHR) مزایای بسیاری دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

 

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) چیست؟

هدف از EHR یا Electronic Health Records ، تبدیل سوابق کاغذی پزشکی بیمار به اسناد دیجیتالی است. در واقع سوابق بیمارستانی و به روز شده ی بیمار در قالب دیجیتال در پرونده الکترونیک سلامت نگهداری می شود و تنها کاربران مجاز به آن دسترسی خواهند داشت. پرونده الکترونیک سلامت (EHR) حاوی جزئیاتی از تاریخچه پزشکی، داروها، آلرژی ها، تصاویر رادیولوژی، برنامه های درمانی و نتایج آزمایشگاهی بیماران می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، پرونده الکترونیک سلامت به پزشکان و ارائه دهندگان خدمات مراقبتی از جمله بیمارستان ها، کلینیک ها و… ابزارهایی را ارائه می دهد تا به آن ها در مراقبت از بیمار کمک کند.

 

مهم ترین مزایای پرونده الکترونیک سلامت

EHR مزایای بسیاری را فراهم می کند و به مراقبت بهتر از بیماران کمک می کند. پرونده الکترونیک سلامت (EHR) همچنین پزشکان را قادر می سازد تا از راه دور و در زمان مورد نیاز اطلاعات را با یکدیگر رد و بدل کنند و اطمینان حاصل کنند که پرونده پزشکی کامل، دقیق و درستی از بیمار وجود دارد. علاوه بر این، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) را می توان مطابق با نیازهای هر بیمارستان، کلینیک و … پیاده سازی کرد .

نرم افزار EHR نقش مهمی را در ارائه خدمات و حفظ سوابق بیمار ایفا می کند. بیایید نگاهی به مزایای EHR بیندازیم:

 

افزایش کیفیت در مراقبت از بیمار

دسترسی سریع به سوابق بیمار یکی دیگر از مزایای پرونده الکترونیک سلامت می باشد که به مراقبت بهتر از بیماران و اثربخشی سریع تر درمان کمک می کند.

پزشک با استفاده از سوابق بیمار که در پرونده الکترونیک سلامت (EHR) وجود دارد، در اولین مراجعه بیمار به جای تکیه بر روش های آزمون و خطا، به نتایج موفقیت آمیزتری در درمان بیماری دست پیدا می کند.

پزشکان با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت (EHR) می توانند به سوابق پزشکی بیمار مانند نتایج آزمایشگاه و تصویربرداری، داروها ، تشخیص ها و … دسترسی پیدا کنند. همچنین بیماران می توانند با به اشتراک گذاری یادداشت ها، تبادل پیام های فوری و حتی تماس ویدیویی با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.

پزشکان و بیماران می توانند از طریق پورتال شخصی هر بیمار، روند درمان را پیگیری کنند. این ویژگی همچنین مراقبت های پیشگیرانه را آسان می کند.

قبل از ادامه، بیایید بررسی کنیم که چگونه پرونده الکترونیک سلامت کیفیت مراقبت را بهبود می بخشد:

  • دسترسی سریع به سوابق بیمار
  • افزایش اثربخشی درمان
  • پیشنهاد گزینه های بالقوه درمانی
  • امکان دسترسی بیماران به سوابق پزشکی خود از طریق پورتال شخصی
  • بهبود ارتباط بیمار و پزشک
  • بهبود مراقبت های پیشگیرانه

 

دستیابی به اطلاعات دقیق تر از بیمار

پرونده های الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سوابق پزشکی کاغذی، علاوه بر سهولت در ذخیره سازی و دسترسی آسان به اطلاعات بیمار، دارای مزایای دیگری نیز هستند. ذخیره پرونده ها به صورت الکترونیکی، برای اولین بار خطر سرقت، جابجایی نادرست، آسیب یا تغییر داده های حساس را از بین می برد. همچنین اشتباهات و خطاهای ناشی از نگارش دست نوشته ها و خوانایی را می توان با سوابق دیجیتالی برطرف کرد.

پزشکان می توانند اطلاعات بیمار را در لحظه بروز کنند و پرونده مراقبت های بهداشتی بروز شده و دقیق را به بیمار ارائه دهند. پرونده الکترونیک سلامت (EHR) می تواند تمامی پزشکان یا متخصص هایی را که در طول مراقبت های بهداشتی بیمار درگیر هستند را به یکدیگر، متصل کند. استمرار بسیار مفید است به ویژه هنگامی که بیمار ارائه دهندگان خدمات خود را تغییر می دهد یا به پزشک جدید مراجعه می کند زیرا پیش زمینه مفصلی از سابقه پزشکی بیمار در اختیار پزشکان قرار می گیرد و نیازی نیست از ابتدا شروع کنند.

پرونده الکترونیک سلامت ابزار سازمانی قدرتمندی است که موجب دستیابی به اطلاعات دقیق تر از بیمار می شود. در ادامه خلاصه ای از مزایای پرونده الکترونیک سلامت بیان می کنیم:

  • دسترسی آسان به اطلاعات بیمار
  • کاهش خطر سرقت داده
  • کاهش اشتباهات ناشی از دست خط
  • دسترسی و بروزرسانی اطلاعات بیمار در لحظه
  • تداوم درمان

 

افزایش قابلیت همکاری یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت

اتصال EHR با سیستم های دیگر مانند EMR از مزایای پرونده الکترونیک سلامت می باشد و به بهینه سازی تداوم مراقبت ها از بیمار و بهبود اقدامات پزشکی کمک می کند که این موارد شامل مراجعه بیمار به متخصصان، مدیریت شرایط مزمن مانند دیابت یا برنامه ریزی برای انتقال به خانه برای بهبود بیماری و… می شود.

 

پرونده الکترونیکی پزشکی (EMR)

EMR توسط اکثر سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت، در دنیای امروز استفاده می شود و به ساده سازی گردش کار و اطمینان از ارائه خدمات درمانی مناسب کمک می کند. با کمک پرونده الکترونیکی پزشکی رزرو وقت ملاقات و گرفتن نوبت از پزشک و آزمایشگاه به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می شود.

همچنین با اجازه دادن به بیماران برای رزرو وقت ملاقات به صورت آنلاین، کارکنان شما می توانند زمان بیشتری را صرف پرداختن به کارهای دفتری و زمان کمتری را برای کارهای خسته کننده صرف کنند.

EMR   اطلاعات مورد نیاز بیمار را در اختیار پزشکان در بخش های مختلف یک بیمارستان قرار می دهد. همچنین به محض ایجاد یا ویرایش پرونده بیمار، این اطلاعات در EMR  بروز می شوند و پزشکان به جدیدترین اطلاعات بیمار دسترسی دارند. این سیستم ها همچنین می توانند میزان بازدید روزانه بیمارستان یا کلینیک شما را افزایش دهند، بدون اینکه کیفیت مراقبت های ارائه شده کاهش پیدا کند. در زیر به برخی از ویژگی های EMR یا پرونده الکترونیک پزشکی اشاره شده که به بهبود بهره وری و کارایی کلینیک شما کمک می کند:

  • برنامه ریزی
  • بازیابی اطلاعات در سریعترین زمان ممکن
  • یادداشت های قابل تنظیم
  • داشبورد گردش کار
  • بررسی آنلاین بیمار

 

افزایش کارایی با کمک پرونده الکترونیک سلامت

نتیجه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و بیمارستان ها می توانند روزانه بیماران بیشتری را بپذیرند.

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) دارای بخش هایی هستند که برای کمک به پزشکان در ثبت مسائل یا مشکلات مشترک بیماران استفاده می شود. این بخش ها اغلب متناسب با تخصص های خاص و یا نیازهای شخصی پزشک قابل تنظیم هستند.

نسخه الکترونیکی یکی از بخش های موجود در پرونده الکتونیک سلامت و یک روش کارآمد برای اکثر سازمان های بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها می باشد. نسخه الکترونیکی می تواند میزان سو مصرف دارو و میزان اعتیاد به مواد مخدر را کاهش دهد. در این روش، نسخه های بیمار به صورت الکترونیکی از پزشک به داروخانه ارسال می شود و هنگام مراجعه بیمار به داروخانه  آماده هستند.

یک روش کارآمد نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود، بلکه می تواند بیماران بیشتری را به همراه داشته باشد. در ادامه خلاصه ای از نحوه افزایش کارایی پرونده الکترونیک سلامت آورده شده است:

  • طراحی هر بخش متناسب با تخصص های خاص و یا نیازهای شخصی پزشک
  • صرفه جویی در وقت با استفاده از نسخه الکترونیکی
  • کاهش میزان مصرف دارو

 

افزایش دسترسی یکی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت

دسترسی آنلاین به پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به کاربران و پزشکان اجازه می دهد تا از هر مکانی که دارای اینترنت باشد، وارد سیستم شوند و اطلاعات خود را ببینند. این ابزارها به ارائه دهندگان خدمات پزشکی، امکان همکاری می دهند و راهی برای مشارکت در مراقبت از بیماران فراهم می کنند. دسترسی آنلاین همچنین به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا از هر کجا به سوالات و نگرانی های بیمار پاسخ دهند.

 

سفارشی سازی پرونده الکترونیک سلامت

سفارشی سازی سیستم پرونده الکترونیک سلامت می تواند مزایای بسیاری را برای بیمارستان و کلینیک شما به همراه داشته باشد، مانند: بهبود گردش کار و داشتن تأثیر مثبت در عملکرد پزشکان .

یک سیستم EHR سفارشی می تواند نیازهای سازمان را به خوبی برآورده کند و بسیار بهتر از یک سیستم عمومی عمل می کند. در حالی که سیستم های عمومی شما را مجبور به نوشتن علائم بیماران می کند، در سیستم سفارشی متناسب با تخصص پزشک و شناخت موارد مورد نیاز در هر بیماری، گزینه هایی در نظرگرفته شده که این ویژگی می تواند به افزایش شناخت پزشک از وضعیت سلامتی بیمار و کاهش زمان صرف شده در EHR کمک کند.

یک سیستم EHR برای یک کلینیک کوچک بسیار متفاوت از یک بیمارستان بزرگ و چند منظوره طراحی می شود و هر پزشک با تخصص خاص خود، نیازهای بسیار متفاوتی نسبت به متخصص دیگر دارد.

سیستم های عمومی با این تفاوت ها سازگار نیستند. علاوه بر این، آن ها اغلب دارای ویژگی های بسیاری هستند که هرگز مورد استفاده قرار نمی گیرند و بیشتر اوقات از ویژگی های اصلی که در واقع متخصص به آن ها نیاز دارد، چشم پوشی می شود.

یک سیستم EHR سفارشی باعث می شود که پزشکان و کارکنان به داده های دقیق و کارآمد دسترسی داشته باشند و در نتیجه ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و سریعتر انجام می گیرد و همچنین تجربه کلی بهتری را برای همه طرف ها ایجاد می کند.

 

پشتیبانی از پرونده الکترونیک سلامت

اغلب شرکت های پیمان کار حوزه IT ، خدمات پشتیبانی از پرونده الکترونیک سلامت را به سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت ارائه می دهند و می توانند نگرانی های مربوط به IT را در مورد پرونده الکترونیک سلامت (EHR) از بین ببرند. آن ها همچنین ممکن است پشتیبانی در محل ارائه دهند که به طور قابل توجهی هزینه های IT را کاهش می دهد. ما در نحوه استفاده از سیستم عامل را به کارکنان شما آموزش داده و به رفع نگرانی های شما در زمینه آموزش کمک می کنیم.

مزایایی استفاده از پرونده الکترونیک سلامت (EHR) فقط، اطمینان از ارائه بهترین خدمات مراقبت از بیماران نیست بلکه این سیستم می تواند براساس داده های بیمار برای تصمیم گیری هوشمندانه در زمینه تجارت به بیمارستان ها، کلینیک ها و… کمک کند. تأثیر این نوع هوش تجاری برای ارائه بهترین عملکرد و استفاده ی حداکثری از امکانات بسیار مهم است.

 

شناخت مشکلات پرونده الکترونیک سلامت

در حالی که مزایای پرونده الکترونیک سلامت بسیار زیاد است، اما دارای معایبی نیز می باشد. یکی از این مشکلات، چگونگی استفاده و درک بیماران از داده های موجود در پورتال بیمار است. اطمینان حاصل کنید که بیماران از ورودهای پرونده، سوء تعبیر نمی کنند.

همچنین، کارکنان ممکن است نتوانند از پلت فرم به طور موثر استفاده کنند. اجرای صحیح سیستم EHR ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. کلینیک های کوچکتر و متخصصان باتجربه تر ممکن است انجام کارهای روی کاغذ را به سیستم های الکترونیکی ترجیح دهند در حالی که دیگران این کار را نمی کنند، که این مسئله می تواند باعث سردرگمی افراد شود. در ابتدا ممکن است احساس شود که اجرای پرونده الکترونیک سلامت (EHR) سرعت شما را کاهش می دهد، اما پس از آموزش های اولیه، نتایج به مراتب بهتر می شود.

 

سخن آخر

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) مزایای زیادی را برای اقدامات پزشکی فراهم می کند. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از جمله بیمارستان ها می توانند درآمد خود را افزایش دهند و مراقبت های بهتری را بدون صرف وقت درکارهای خسته کننده مانند: اسناد یا صورتحساب ها و… ارائه دهند.

 

منبع: kooshantech

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با تعریف و مفهوم سیستم اطلاعات بیمارستانی

امنیت اینترنت اشیا در حوزه سلامت

سیستم اطلاعات سلامت چیست؟

 

بالا