در دنیای بهداشت و درمان، تقاضا برای تکنولوژی نوآورانه از طرف مصرف کننده ها و ارائه دهنده ها، از هر زمان دیگری بیشتر شده است. ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی می خواهند به بهره وری بیشتری برسند، و مصرف کننده ها نیز راحتی بیشتر در صنعت مراقبت های بهداشتی را ترجیح می دهند و به این دلایل نیاز به تکنولوژی در این حوزه را به شدت افزایش می دهد. در این راه، صنعت مراقبت های بهداشتی مدرن راه حل های مختلفی را برای زمینه های سلامت و پزشکی توسعه داده است.
تاکنون سوالات زیادی شبیه به سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) چیست؟ و یا یادگیری مجازی چیست، در فروم ها و سایر گفتمان های اینترنتی شنیده ایم. جملاتی که در پاسخ به این سوالات مطرح می شود عموما تمام ویژگی های سیستم آموزش الکترونیکی lms و سیستم آموزش مجازی را در بر نمی گیرد. بسیاری از افراد سیستم مدیریت آموزش lms و مدیریت آموزش الکترونیکی را با آموزش وبینار و نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت شبکه داخلی یکسان دانسته اند. برخی نیز بدون در نظر گرفتن درخواست های مخاطبان ویدیو کنفرانس با متقاضیان نرم افزارآموزش مجازی، تفاوتی بین این دو قائل نشده و نظرات متفاوت و نادرستی در این زمینه مطرح کره اند.
سیستم پیاده سازی یادگیری مجازی می تواند مجموعه از از نرم افزار آموزش مجازی lms که برای برگزاری کلاس زنده مجازی به کار می رود، نرم افزار کنفرانس تصویری و نرم افزار آموزش مجازی adobe connect که برای برگزاری جلسات آنلاین مشاوره ای و آموزشی به کار می رود، سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده سازی می شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی می باشد و بنا به نوع درخواست مخاطبان، به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه هم بیماران و هم دانشجویان پزشکی و سلامت از تکنولوژی های پزشکی در دسترس، استفاده می کنند. سیستم های ارتباطات ویدئویی مثل ویدیو کنفرانس ها و نرم افزارهای وب کنفرانس مثل وب کنفرانس adobe connect در ارائه خدمات پزشکی از راه دور استفاده می شوند. به منظور استفاده از این فرصت های جدید، بهتر است انواع مختلف خدمات تله مدیسن یا پزشکی از راه دور (Telemedicine) که در حال حاضر رواج دارند را بشناسید.
به طور کلی، مراقبت های پزشکی از راه دور در مراقبت های بهداشتی چهار نوع دارند، که عبارتند از نظارت از راه دور، خدمات تعاملی بلادرنگ، خدمات ذخیره و استفاده در زمان دیگر (store-and-forward) و پلتفرم های موبایل برای سلامت. در همه حوزه های مراقبت های بهداشتی، هر کدام از این انواع سیستم های پزشکی از راه دور می توانند نقش مفیدی ایفا کنند. همچنین پزشکی از راه دور می تواند هم برای بیماران و هم پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی مناسب و سودمند باشد.
انواع پزشکی از راه دور نظارت از راه دور
نظارت از راه دور یا Remote Monitoring با عنوان خود –سنجش یا خود-نظارت نیز شناخته می شود. این نوع از خدمات تله مدیسن با استفاده از طیف وسیعی از دستگاه های تکنولوژیکی به منظور نظارت بر علائم بالینی و سلامت یک بیمار از راه دور می باشد. نظارت از راه دور به طور گسترده در مدیریت بیماری های مزمن مانند آسم، دیابت و بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع، در میان مزایای خدمات تله مدیسین شامل رضایت بیشتر بیمار ، نظارت بیشتر و اثربخشی هزینه است. نتایج به طور کلی شبیه به نتایج آزمایشات حرفه ای بیمار به دست می آید، حتی اگر برخی از نتایج نامطلوب در آزمایش های انجام شده توسط بیمار وجود داشته باشد.
انواع پزشکی از راه دور : ذخیره و استفاده در آینده
به لطف خدمات پزشکی از راه دور، دیگر برای یک متخصص پزشکی ضروری نیست که همیشه با فرد بیمار به طور شخصی و حضوری ملاقات کند. با استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی مدرن، داده هایی مانند بیو سیگنال یا تصاویر پزشکی از بیمار به دست می آیند و سپس بنا به نیاز ذخیره می شود یا به متخصص ارسال می شوند. رشته های پزشکی پاتولوژی، رادیولوژی، و پوست، حوزه هایی هستند که از این کاربردهای جدید استفاده می کنند. این تکنیک باعث صرفه جویی در زمان می شود. همچنین می تواند با ساختار و مراقبت مناسب اجازه دهد که پزشکان خدمات خود را به خدمت عموم بیشتری ارائه دهند. با این حال، این احتمال وجود دارد که باعث تشخیص اشتباه و سایر عوارض شود، زیرا این خدمات پزشکی تلفنی به جای معاینه فیزیکی به تصاویر و اطلاعات مستند شده و گزارش تاریخی متکی است.
انواع پزشکی از راه دور : خدمات تعاملی بلادرنگ
این خدمات پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ یا زنده می توانند به بیمارانی که به ارائه مشاوره فوری مراقبت های پزشکی نیاز دارند، کمک کنند. رسانه های مختلفی برای این منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد از جمله سیستم وب کنفرانس پافکو . در اینجا چند نمونه از این نوع خدمات تله مدیسن مد نظر است:
-
روان شناسی عصب شناختی از راه دور یا Telenuropsychology که شامل ارزیابی بیماران و مشاوره با آن هاست که تلفنی انجام می شود. تکنیک های ارزیابی استاندارد اختلالات شناختی به منظور ارزیابی بیمار از طریق تکنولوژی ویدئو اجرا می شود.
-
پرستاری از راه دور یا Nursing Distance، با استفاده از فناوری ارتباطات، خدمات پرستاری از راه دور نیز فراهم شده است. مشاوره ها می توانند با استفاده از فن آوری های وب و یا تلفن به منظور ارائه تشخیص و نظارت بر علائم و شرایط سلامتی انجام شود.
-
مشاوره دارویی از راه دور یا Telepharmacy، برای زمان هایی که امکان تماس مستقیم با داروساز وجود ندارد، خدمات مشاوره ای به بیماران ارائه می دهد. بیماران می توانند از طریق تلفن برای گرفتن مشاوره و نظارت دارویی با داروساز ها تماس بگیرند.
-
توانبخشی از راه دور یا Telerehabilitation، بیمارانی که نیاز به توانبخشی دارند را با استفاده از فناوری ارتباطات ارزیابی می کند و برای آن ها راه حل های درمانی ارائه می دهد. در این حوزه معمولاً از ویدئو کنفرانس و وب کم ها می شود.
انواع پزشکی از راه دور : پلتفرم های سلامت تلفن همراه
در دنیای مدرن امروز، بیماران گرایش شدیدی به استفاده از برنامه ای کاربردی گوشی های هوشمند و دستگاه های هوشمند پوشیدنی یا همان گجت ها دارند. این برنامه ها و گجت ها برای ردیابی شاخص های مختلف سلامت بیمار و بهبود آن ها و نظارت بیشتر بر سلامت آن ها طراحی می شوند. این اطلاعات و این دستگاه ها همچنین می توانند توسط سیاست گذاران، متخصصین و رهبران صنعت پزشکی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرند تا به شناسایی و کاربرد ترند های سلامتی کمک کنند، تصمیمات مربوط به درمان را اطلاع رسانی کنند و حتی از طریق ارتباطات بیرونی، تصمیمات را به مردم ارائه می دهند.در حال حاضر تعداد زیادی برنامه تلفن همراه وجود دارد که راه حل های پزشکی از راه دور ارائه می دهند. تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازار ارائه دهندگان پزشکی از راه دور یا تله مدیسین همچنان رشد خواهد کرد. انتظار می رود که این بازار با تأکید مداوم بر مراقبت از بیمار و نوآوری در زمینه مراقبت های بهداشتی ادامه یابد.
مزایای پزشکی از راه دور برای بیماران و پزشکان
آمار نشان می دهند، بیش از 75 درصد از افراد مراقبت های بهداشتی و سلامت از راه دور را به خدمات حضوری ترجیح می دهند. پزشک ها و دیگر متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز به پزشکی از راه دور تمایل دارند. زیرا آن را به طور کلی برای کار خود مفید یافته اند.مزایای تله مدیسن برای بیماران و پزشکان چیست؟ در ادامه به 5 مورد از این مزایا می پردازیم
یک. راحتی
دلیل اصلی استفاده مردم از پزشکی از راه دور، راحتی آن است. این در واقع یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین برای پزشکان و بیماران است. هنگامی که مراقبت های بهداشتی خود را از طریق برنامه های کنفرانس ویدئویی یا راه اندازی وب کنفرانس مثل جلسات وب کنفرانس پافکو دریافت می کنید، نیازی به صرف زمان اضافه یا پول برای سفر ندارید. شما به سادگی می توانید رایانه خود را روشن کنید و به راحتی در منزل خود در جلسه شرکت کنید. به این ترتیب، مجبور نیستید ساعت ها در اتاق انتظار منتظر بمانید.
دو. افزایش سودآوری مراقبت های بهداشتی
این یکی از مزایای پزشکی تله مدیسن برای پزشکان است. با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس ها محاسبه شده و در میزان هزینه ای که باید پراخت شود اعمال می شود. علاوه بر این، بیماران بیشتری به خدمات مراقبتی سلامت از راه دور جذب می شوند و این می تواند تعداد مشتریان شما را گسترش دهد. در نتیجه، شما با پزشکی از راه دور پول بیشتری در خواهید آورد. پزشکان همچنین می توانند ساعات بیشتری را اضافه کاری انجم دهند، چرا که همواره می توانند بر روی رایانه های شخصی یا تلفن های همراه خود به بیماران رسیدگی کنند. تا زمانی که یک پزشک دارای برنامه ای مناسب برای ویدئو کنفرانس یا وب کنفرانس باشد، می تواند از هر نقطه از روی سیاره زمین کار کند.
با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس ها به صورت دقیق و به راحتی محاسبه شده و در میزان هزینه ای که باید پراخت شود اعمال می شود.
سه. مراقبت های بهداشتی بهتر
بسیاری از افراد به دلیل درگیری هایی که دارد انزجار دارند. پزشکی از راه دور، افراد را تشویق می کند که حتی در کوچک ترین ناراحتی ها و عوارض بهداشتی و سلامتی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند. با این خدمات، مردم بیشتر و مداوم با پزشکان خود در تماس هستند. و به همین دلیل، روش و شیوه زندگی خود را بهبود می بخشند. افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند یا به خوردن غذا اعتیاد دارند، تشویق خواهند شد تا با شیوه زندگی سالمتر در ارتباط با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.
چهار. افزایش رو راستی و صداقت بیماران با پزشک
یکی از مزایای غیر منتظره ای که پزشکی از راه دور برای پزشکان و بیماران داشته، افزایش صداقت بیماران بوده است. تحقیقات نشان داده است که اگر مردم با محیطی که در آن قرار دارند آشناتر باشند، با پزشک خود صادقانه تر و راحت تر خواهند بود. Telemedicine به طور فیزیکی بیماران را از پزشک جدا می کند، و این به آن ها اعتماد به نفس بیشتری افزایش می دهد. همه اطلاعات و یا سوالاتی که ممکن است شرم آور به نظر برسند و موجب خجالت بیمار شوند را می توان در یک برنامه ویدئو کنفرانس یا وب کنفرانس راحت تر پرسید.به این ترتیب، پزشک قادر است شرایط کامل بیمار را درک کند و برای حل مشکل بهتر است.
پنج. دسترسی به پزشکان بیشتر برای بیمار
افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند معمولاً به متخصصان کمتر دسترسی دارند. این به این دلیل است که خدمات بهداشتی در شهرها، شهرستان ها و دیگر مراکز شهری متمرکز هستند. Telemedicine اجازه می دهد تا افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند به حرفه های لازم برای شرایط مختلف دسترسی داشته باشند. بدون خدمات از راه دور (Distance Service)، چنین افرادی مجبور خواهند شد تا فاصله زیادی را برای دیدن یک پزشک بپیمایند. اگر نیاز داشته باشند که در زمینه های خاصی که متخصص در آن کم است، وضعیت حتی بدتر خواهد شد.
Telemedicine همچنین، میزان مراجعه به پزشکان را بهبود داده است. موقعیت جغرافیایی پزشک شما در هنگام مراجعه شما محدودیتی برای او ایجاد نمی کند. به سادگی، به این معنی است که شما از دور افتاده ترین مناطق روستایی می توانید به بهترین پزشکان جهان دسترسی پیدا کنید.
نتیجه گیری
انواع پزشکی از راه دور به سرعت در حال توسعه در بخش سلامت است و تا زمانی که به استانداردی در تمام بیمارستان ها و موسسات بهداشتی تبدیل شود، رشد خواهد کرد. این به دلیل مزایای زیادی است که هم برای بیماران دارد هم برای پزشکان. مهمترین دلیل و مزیت این است که پزشکی از راه دور باعث افزایش راحتی بیماران و پزشکان می شود. لازم نیست کسی برای ارائه و دریافت خدمات مراقبت های پزشکی مسافتهای طولانی را بپیماید.
یک سرویس پزشکی از راه دور، به بیماران مشاوره یا مراقبت ویژه به بیماران ارائه می دهد که در آن گیرنده و ارائه دهنده در مکان های جغرافیایی مختلف قرار می گیرند. چنین خدماتی معمولا در بیمارستان ها، سیستم های مراقبت های بهداشتی یا گروه های پزشکی بزرگ استفاده می شود که طیف وسیعی از متخصصان و پزشکان را در استخدام دارند.
متخصصان از انواع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای برقراری ارتباط با بیماران در مکان های جغرافیایی مختلف استفاده می کنند. این فناوری ها از ضبط و انتقال تصویر ساده برای بررسی و ذخیره سازی تا سیستم های ویدیو کنفرانس پیچیده ی زنده و تعاملی که از برخی دستگاه های معاینه مرتبط استفاده می کنند را در بر می گیرند.
منبع: pafcoerp
همچنین بخوانید:
استفاده از پزشکی راه دور
کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی
هفت ناتوانی هوش مصنوعی در بهداشت و درمان