انواع پزشکی از راه دور

سه نوع اصلی پزشکی از راه دور وجود دارد که شامل ذخیره و ارسال، نظارت از راه دور و خدمات تعاملی بلادرنگ است. هر یک از اینها نقش مفیدی در مراقبت های بهداشتی کلی ایفا می کند و در صورت استفاده صحیح، می تواند مزایای ملموسی را هم برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و هم برای بیماران ارائه دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ذخیره و ارسال

ذخیره و ارسال پزشکی از راه دور از نیاز پزشک برای ملاقات حضوری با بیمار فراتر می رود. درعوض، اطلاعات بیمار مانند تصاویر پزشکی یا بیوسیگنال‌ها را می‌توان در صورت نیاز برای متخصص ارسال کرد. این عمل در زمینه های درماتولوژی، رادیولوژی و پاتولوژی رایج است.با ساختار و مراقبت مناسب، ذخیره و ارسال مدارک پزشکی از راه دور  می تواند در زمان صرفه جویی کند و به پزشکان امکان دهد تا با خدمات خود به طور کامل به مردم خدمت کنند.

 

نظارت از راه دور

نظارت از راه دور که به عنوان خود نظارتی یا خودآزمایی نیز شناخته می شود، از طیف وسیعی از دستگاه های تکنولوژیکی برای نظارت بر سلامت و علائم بالینی بیمار از راه دور استفاده می کند که طور گسترده در مدیریت بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و آسم استفاده می شود.برخی از مزایای مرتبط با نظارت از راه دور شامل مقرون به صرفه بودن، نظارت بیشتر و رضایت بیشتر بیمار است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

خدمات تعاملی در زمان واقعی

خدمات تعاملی می تواند به بیمارانی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند، تله ویزیت ارائه دهد.

 

تله نوروسایکولوژی

تله نوروسایکولوژی نمونه ای از این نوع پزشکی از راه دور است که شامل ویزیت آنلاین و ارزیابی از راه دور عصب روانشناسی با بیمارانی است که دارای اختلال شناختی هستند یا مشکوک به داشتن آن هستند. تکنیک‌های ارزیابی استاندارد برای ارزیابی بیمار از طریق فناوری ویدئویی اجرا می‌شوند. مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که این شکل از پزشکی از راه دور جایگزینی عملی و قابل اعتماد برای ویزیت های حضوری سنتی است، اگرچه اشاره شد که استانداردهای کیفیت و مدیریت باید رعایت شوند.

 

پرستاری از راه دور

تله نرسینگ به استفاده از فناوری های ارتباطی برای ارائه خدمات پرستاری از راه دور اشاره دارد. برای دستیابی به تشخیص و نظارت بر وضعیت سلامت و علائم ، می توان از طریق تله ویزیت انجام داد.این شکل از پزشکی از راه دور به دلیل هزینه کم و دسترسی بالای خدمات به بیماران، به ویژه برای کسانی که در مناطق روستایی هستند، در حال رشد است. همچنین این پتانسیل را دارد که بار بیماران در بیمارستان ها را کاهش دهد زیرا می توان زودتر به بیماری های جزئی رسیدگی کرد و بیماران می توانند در مورد نیاز به پذیرش در بیمارستان تله ویزیت دریافت کنند.

 

تله فارماسی (داروسازی از راه دور)

تله فارماسی در مواقعی که تماس مستقیم با داروساز امکان پذیر نباشد به بیماران توصیه های دارویی ارائه می کند. این امکان نظارت بر داروها را فراهم می کند .

 

توانبخشی از راه دور

توانبخشی از راه دور از فناوری برای برقراری ارتباط و انجام ارزیابی بالینی و درمان برای بیماران توانبخشی استفاده می کند که معمولاً دارای یک عنصر بصری قوی با کنفرانس های ویدئویی و وب کم هایی است که معمولاً برای کمک به برقراری ارتباط علائم و پیشرفت بالینی استفاده می شود.

 

نتیجه

خدمات پزشکی از راه دور گامی بزرگ به جلو در بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای همه بیماران، به ویژه کسانی که در مناطقی با متخصصان بهداشت محلی محدود زندگی می کنند، است. علاوه بر این، مزایای قابل توجهی در کاهش هزینه در مقایسه با قرار ملاقات های حضوری سنتی ارائه می دهند.

 

منبع: news-medical

 

همچنین بخوانید:

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

فواید پرونده الکترونیک سلامت

بالا