پرونده سلامت شخصی مبتنی بر وب و تلفن همراه(PHR)

بر کسی پوشیده نیست که مدیریت و ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مستلزم دست و پنجه نرم کردن با حجم انبوهی از اطلاعات بهداشتی و درمانی است. فشار روز افزون برای کاهش هزینه ها ، افزایش اثربخشی خدمات سلامت، توسعه و پیچیدگی داده ها و اطلاعات مراقبتی بهداشتی، نیاز مبرمی به مدیریت مدرنیته اطلاعات بهداشتی درمانی را به وجود آورده است.

برای ایجاد یک نظام سلامت موفق که بتواند خدمات بهداشتی درمانی خود را با اصول درست و با حداکثر کیفیت و در سریعترین زمان ممکن ارائه دهد، فاکتورها و مولفه های بسیاری لازم است. یکی از فاکتورهای اساسی که امروزه برای ایجاد یک نظام بهداشت و درمان موفق به آن نیاز است، عنصر فناوری اطلاعات است.

پرونده سلامت شخصی personal health record شامل داده‌های پزشکی است و موجب بهبود به کارگیری مراقبت های بیمار-محور می شود.

مراقبتهای بیمار- محور یکی از شش هدف مهم برای دستیابی به مراقبتهای باکیفیت هستند. پرونده سلامت شخصی personal health record شامل داده‌های پزشکی است و موجب بهبود به کارگیری مراقبتهای بیمار-محور میشود. این پرونده به بیمار اجازه می دهد تا اطلاعات پزشکی خود را ثبت، مدیریت و با دیگران از جمله پزشکان و اعضای خانواده خود که در فرآیند مراقبتی او درگیر هستند به اشتراک بگذارد.

در این راستا محرمانگی در زمینه  واگذاری اطلاعات به افراد مطرح می شود. به عبارت خیلی ساده محرمانگی به مفهوم حفظ یك راز است. هنگامیكه یك بیمار مراقبت دریافت می كند، بدون توجه به اینكه چه مرکزی و چه کسی مراقبت را فراهم می كند، مسئله مهم این است كه اطلاعات پرونده بیمار محرمانه بماند و بعنوان یك راز نزد كاركنان حرفه ای درمان امانت است و نباید به شخصی كه اجازه دریافت پرونده را ندارد، واگذار شود.

با ظهور و فراگیر شدن فناوری اطلاعات، این پرونده ها نیز الکترونیکی شده و به صورت مبتنی بر وب و تلفن همراه طراحی شده اند که امکان دسترسی بیمار و افراد دیگر مرتبط با سلامت وی را به اطلاعات پزشکی از مکان های مختلف فراهم می کنند. این اصطلاح هم به اطلاعات روی کاغذ و هم به اطلاعات کامپیوتری اطلاق می‌شود و اخیراً از آن به عنوان یک کاربرد الکترونیکی که داده‌های سلامت را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند، یاد می‌شود.

طبیعتا ذخیره سازی الکترونیکی این داده ها امکان تجزیه و تحلیل این داده ها و ارزیابی بهتر وضعیت بهبود سلامت بیماران را فراهم می کند. علاوه بر ذخیره‌سازی اطلاعات پزشکی، نسخه های الکترونیکی این پرونده‌ها شامل افزونه‌های دیگری همچون ارسال یادآورهای مصرف به موقع دارو، هشدار در مورد مواردی چون افزایش کلسترول یا قند خون بیماران، و مدیریت ملاقات‌ها هستند.

با وجود اینکه در این پرونده، چه به صورت کاغذی و چه به صورت الکترونیکی، هیچ کس نمی‌تواند بیمار را وادار به وارد کردن اطلاعات پزشکی اش کند ولی ارزیابی های پژوهشگران نشان داده است که استفاده از این پرونده ها به طور قابل توجهی شاخص های سلامت بیماران را بهبود می بخشد. این پرونده طیف گسترده‌ای از داده‌ها را در برمی گیرد که شامل داده‌های زیر است:

 

*حساسیت‌ها و واکنش‌های دارویی

*اطلاعات بیماری‌های مزمن

*اطلاعات دوره‌های بستری شدن

*گزارش‌های تصویری

*نتایج تست‌های آزمایشگاهی

*داروها و دوز مصرف شان

*سوابق نسخه‌ها

*جراحی‌ها و رویه‌ها

*واکسیناسیون

*مشاهداتی از زندگی روزمره

*سوابق خانوادگی

با افزایش تمایل فراوان برای استفاده از اینترنت و خدمات آن در بین جامعه و حوزه مراقبت­ های بهداشتی، طراحی پرونده های سلامت شخصی مبتنی بر وب و تلفن همراه به پژوهشگران و سیاست گزاران نظام سلامت و استفاده فعال از آنها به بیماران توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید:

هوش مصنوعی و سلامت

نقش سیستم اطلاعات جغرافیایی در استقرار بهینه سیستم های پزشكی از راه دور

سونوگرافی از راه دور: مروری بر فناوری موجود

 

بالا