وقتی همهگیری کووید-19 شروع شد، سلامت از راه دور به جریان اصلی تبدیل شد. مراقبت از راه دور در زمانی که تماس چهره به چهره نبود، کاربر پسند و ایمن بود.
با این حال، سلامت از راه دور تنها بخش کوچکی از رابطه جوانهزنی بین فناوری مجازی و مراقبتهای بهداشتی را نشان میدهد. در واقع، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت افزوده (AR) و سایر فناوریها در حال ادغام برای ایجاد متاورز هستند و در نتیجه پزشکی در حال تغییر است.
متاورس چیست؟
متاورس، تعریف شده است...
متاورس ادغام ظهوری از واقعیت مجازی (VR)، واقعیت ترکیبی (MR) و واقعیت افزوده (AR) است که ممکن است روزی به موازات واقعیت متعارف وجود داشته باشد. مثالها عبارتند از یک سیستم VR که در آن بیماران به ارائهدهندگان مراجعه میکنند، یک سیستم MR که ارائهدهندگان سلامت روان در درمان گنجانده شدهاند، یا یک سیستم AR که جراحان از آن برای هدایت روشها در زندگی واقعی استفاده میکنند.
بیشتر ممکن است متا را بشنوند و به مارک زاکربرگ فکر کنند. در 28 اکتبر 2021، زاکربرگ اعلام کرد فیس بوک به متا تبدیل می شود، یک موجودیت فناوری اجتماعی دیگر.
بر اساس مقاله HealthManagement.org، متاورس بعدی، که متا میخواهد بخشی از آن باشد، یک نمایش بصری از واقعیت است که توسط نرمافزار واقعیت مجازی امکانپذیر شده است. نه کاملاً VR، نه کاملاً واقعیت افزوده، متاورس نقطه اوج فناوری است که واقعیتی را در مجاورت واقعیت واقعی ارائه می دهد. ارتباطات، خرده فروشی، ایستگاه های کاری، سرگرمی و مراقبت های بهداشتی برخی از ویژگی های اصلی تجربه ترکیبی را تشکیل می دهند.
Telehealth پزشکان و بیماران را برای فراسلامتی آماده کرد. پس از توسعه، بیماران برای دریافت مراقبت مناسب، از جمله تشخیص و درمان، اکوسیستم فراسلامتی را با آواتارهای شخصیسازی شده هدایت خواهند کرد.اتصال دادهها، استفاده از دوقلوهای دیجیتال، ارائهدهندگان سادهشده، و پرداخت با هم ترکیب میشوند تا یک تجربه مراقبت بهداشتی جامع را برای بیماران دیجیتال در متاورس ایجاد کنند.
مزایای دنیای واقعی
در حالی که متاورس حداقل به یک دهه دیگر کار نیاز دارد تا انسان ها به فروشگاه ها، بازی ها و مزایای مسافرت و مراقبت های بهداشتی دسترسی پیدا کنند، شرکت های پزشکی اکنون از فناوری در حال توسعه برای کشف پتانسیل آن استفاده می کنند.
به عنوان مثال، Meta Platforms که قبلاً فیس بوک نام داشت . شرکت واقعیت مجازی Oculus را به مبلغ 2 میلیارد دلار در سال 2014 خریداری کرد. از زمان خرید، Meta با WHO برای طراحی یک برنامه تلفن همراه MR برای آموزش کارکنان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان در مورد COVID-19 همکاری کرده است.
این برنامه شامل یک ماژول است که در آن فناوری AR شبیه سازی می کند و به کاربران یاد می دهد که چگونه به درستی PPE را اعمال و حذف کنند. این در حال حاضر به هفت زبان در دسترس است و هدف از عملکرد آن رفع چالشهایی است که توسط 22000 کارمند مراقبتهای بهداشتی نامگذاری شدهاند که سال گذشته یک نظرسنجی انجام شده توسط WHO را تکمیل کردند.
سلامت روان
در حوزه روانپزشکی، VR درمان PTSD را برای جانبازان تسهیل می کند. کهنهکارانی که در عراق و افغانستان خدمت میکردند، یک درمان مواجهه به نام Bravemind دریافت میکنند که توسط آلبرت اسکیپ ریزو، روانشناس و مدیر واقعیت مجازی پزشکی در موسسه فناوریهای خلاق دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ایجاد شده است.
Bravemind به بیماران اجازه می دهد تا خاطرات جنگ را دوباره مرور کنند: انفجارها، شورش ها، بوها و ارتعاشات با فشار دادن یک دکمه رخ می دهد. سپس بیماران از طریق خاطرات دردناک خود با تخصص یک درمانگر آموزش دیده هدایت می شوند. در حالی که تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی این برنامه ضروری است، از زمانی که Bravemind به بیماران معرفی شد، ده ها بیمارستان اداره کهنه کار شاهد کاهش علائم PTSD بوده اند.
عمل جراحی
دانشکده های پزشکی نیز از VR برای آموزش جراحی استفاده می کنند. یکی از این مدارس UConn Health، مرکز پزشکی دانشگاه کانکتیکات واقع در کالامازو، MI است.
UConn Health از فناوری Oculus برای آموزش دستیاران جراحی ارتوپدی استفاده میکند و آنها را قادر میسازد تا جراحیهای ارتوپدی مجازی سه بعدی، مانند قرار دادن پین در استخوانهای شکسته را انجام دهند. ساکنان این آزادی را دارند که اشتباه کنند و آنها را با بازخورد مافوق اصلاح کنند. فناوری سه بعدی محصول همکاری بین Oculus و یک شرکت نرم افزار پزشکی کانادایی به نام PrecisionOS است.
چنین پیشرفت هایی در فناوری پزشکی می تواند مراقبت های بهداشتی را در آینده به طور اساسی تغییر دهد. در این بین، پزشکان ممکن است تعجب کنند که چگونه نقش آنها در پزشکی ممکن است در نتیجه تغییر کند.
متاورس و پزشکی
خبر خوب برای پزشکان این است که کار با کمک متاورس آسان تر می شود - به خصوص برای جراحان.
در یک بررسی اپیدمیولوژی بالینی و سلامت جهانی در سال 2019، محققان دریافتند که VR تصاویر مجازی دقیق و با کیفیتی از آناتومی بیماران ارائه می دهد. دسترسی به تصاویر آناتومیک سه بعدی به طور قابل توجهی تکنیک های جراحی پزشکان را بهبود بخشید.
این موفقیت در مقاله اخیر VentureBeat منعکس شده است که به استفاده از تصویربرداری 4K، نمایشگرهای سه بعدی برای بهبود ارگونومی در بین جراحان و خدماتی شبیه به زوم که مکمل سالن عمل هستند، می پردازد. جراحان بیشترین احتمال را دارند که از مزایای فوری این پیشرفت ها بهره ببرند.
مزایای دنیای واقعی
در حالی که متاورس حداقل به یک دهه دیگر کار نیاز دارد تا انسان ها به فروشگاه ها، بازی ها، و مزایای مسافرت و مراقبت های بهداشتی دسترسی پیدا کنند، شرکت های پزشکی اکنون از فناوری در حال توسعه برای کشف پتانسیل آن استفاده می کنند.
به عنوان مثال، Meta Platforms که قبلاً فیس بوک نام داشت .شرکت واقعیت مجازی Oculus را به مبلغ 2 میلیارد دلار در سال 2014 خریداری کرد. از زمان خرید، Meta با WHO برای طراحی یک برنامه تلفن همراه MR برای آموزش کارکنان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان در مورد COVID-19 همکاری کرده است.
این برنامه شامل یک ماژول است که در آن فناوری AR شبیه سازی می کند و به کاربران یاد می دهد که چگونه به درستی PPE را اعمال و حذف کنند. این در حال حاضر به هفت زبان در دسترس است و هدف از عملکرد آن رفع چالشهایی است که توسط 22000 کارمند مراقبتهای بهداشتی نامگذاری شدهاند که سال گذشته یک نظرسنجی انجام شده توسط WHO را تکمیل کردند.
سلامت روان
در حوزه روانپزشکی، VR درمان PTSD را برای جانبازان تسهیل می کند. کهنهکارانی که در عراق و افغانستان خدمت میکردند، یک درمان مواجهه به نام Bravemind دریافت میکنند که توسط آلبرت اسکیپ ریزو، روانشناس و مدیر واقعیت مجازی پزشکی در موسسه فناوریهای خلاق دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ایجاد شده است.
Bravemind به بیماران اجازه می دهد تا خاطرات جنگ را دوباره مرور کنند: انفجارها، شورش ها، بوها و ارتعاشات با فشار دادن یک دکمه رخ می دهد. سپس بیماران از طریق خاطرات دردناک خود با تخصص یک درمانگر آموزش دیده هدایت می شوند. در حالی که تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی این برنامه ضروری است، از زمانی که Bravemind به بیماران معرفی شد، ده ها بیمارستان اداره کهنه کار شاهد کاهش علائم PTSD بوده اند.
عمل جراحی
دانشکده های پزشکی نیز از VR برای آموزش جراحی استفاده می کنند. یکی از این مدارس UConn Health، مرکز پزشکی دانشگاه کانکتیکات واقع در کالامازو، MI است.
UConn Health از فناوری Oculus برای آموزش دستیاران جراحی ارتوپدی استفاده میکند و آنها را قادر میسازد تا جراحیهای ارتوپدی مجازی سه بعدی، مانند قرار دادن پین در استخوانهای شکسته را انجام دهند. ساکنان این آزادی را دارند که اشتباه کنند و آنها را با بازخورد مافوق اصلاح کنند. فناوری سه بعدی محصول همکاری بین Oculus و یک شرکت نرم افزار پزشکی کانادایی به نام PrecisionOS است.
چنین پیشرفت هایی در فناوری پزشکی می تواند مراقبت های بهداشتی را در آینده به طور اساسی تغییر دهد. در این بین، پزشکان ممکن است تعجب کنند که چگونه نقش آنها در پزشکی ممکن است در نتیجه تغییر کند.
متاورس و پزشکی
خبر خوب برای پزشکان این است که کار با کمک متاورس آسان تر می شود .به خصوص برای جراحان.
در یک بررسی اپیدمیولوژی بالینی و سلامت جهانی در سال 2019، محققان دریافتند که VR تصاویر مجازی دقیق و با کیفیتی از آناتومی بیماران ارائه می دهد. دسترسی به تصاویر آناتومیک سه بعدی به طور قابل توجهی تکنیک های جراحی پزشکان را بهبود بخشید.
این موفقیت در مقاله اخیر VentureBeat منعکس شده است که به استفاده از تصویربرداری 4K، نمایشگرهای سه بعدی برای بهبود ارگونومی در بین جراحان و خدماتی شبیه به زوم که مکمل سالن عمل هستند، می پردازد. جراحان بیشترین احتمال را دارند که از مزایای فوری این پیشرفت ها بهره ببرند.
در اولین جراحی های واقعیت مجازی این موسسه، جراحان مغز و اعصاب جان هاپکینز با استفاده از هدست های Augmedics کار می کردند. یکی از خدمه یک همجوشی ستون فقرات شامل شش پیچ انجام داد. خدمه دیگر تنها چند روز بعد یک تومور سرطانی را از ستون فقرات بیمار دوم خارج کردند. هدستهای Augmedics به هر تیم امکان میداد آناتومی داخلی بیماران از جمله استخوانها و بافتها را ببینند، که یک پزشک آن را با داشتن GPS برای جراحی مقایسه کرد اما خبرهای خوب فقط به جراحی ختم نمی شود. اپیدمیولوژی بالینی و بهداشت جهانی همچنین دریافتند که استفاده از VR در زمینه هایی مانند قلب و عروق، نورولوژی، تروما و شکستگی استخوان، و شیوه های توانبخشی نتایج بیماران را بهبود می بخشد.
چالش های موجود در افق
یکی از موانع احتمالی متاورژن در ماهیت واقعیت مجازی نهفته است. طبق HealthManagement.org، روابط فرد به فرد بین پزشکان و بیماران جنبه سنتی مراقبت های بهداشتی است. پزشکان مستقیماً علائم را از بیماران خود می شنوند و از مجموعه مهارت های خود برای رسیدگی و درمان آنها استفاده می کنند.
با این حال، متاورس بر توانایی به اشتراک گذاری داده ها در خطوط سیستماتیک، نهادی و ملی متکی است. این پتانسیل برای حملات سایبری دارد - مانند همه پلتفرمهای دیجیتال - که ریسکی است که شرکتهای VR پیشرو باید آن را ارزیابی کنند. ایجاد و نگهداری یک سیستم غیرقابل هک یک امر طولانی است.
مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی و انطباق نیز در لیست چالش های متاورس قرار دارد. VentureBeat خاطرنشان میکند که جراحان در حالت ایدهآل مایلند فیلم یک عمل جراحی بسیار دشوار را برای اهداف آموزشی به اشتراک بگذارند، در حالی که شرکتهای پشتیبان این فناوری میخواهند از این فیلم برای تبلیغ محصول خود استفاده کنند. با این حال، حفظ محرمانه بودن بیمار یک اولویت است، که ممکن است در درازمدت پیامدهای سلامتی مثبت را برای بیماران کاهش دهد.
در حالی که متاورس هنوز در مراحل اولیه است و نیاز به تجدید نظر دارد، به نظر می رسد آینده مراقبت های بهداشتی حداقل تا حدی در توسعه فناوری های واقعیت مجازی ریشه دوانده است.
این برای شما چه معنایی دارد
برای پزشکان در حال آموزش، متاورس ممکن است روزی به اندازه آناتومی گری رایج شود. و برای HCPهایی که در حال حاضر در نیروی کار هستند، دهههای آینده احتمالاً با متاابزارهای جدید که از مراقبتهای بالینی در دنیای واقعی پشتیبانی میکنند، خطوط بین متاورس و واقعیت مرسوم را محو خواهد کرد. این تکامل احتمالاً باعث ایجاد نگرانیهای مربوط به امنیت دادهها و نظارتی و همچنین اختلال احتمالی در رابطه سنتی پزشک و بیمار خواهد شد.
منبع: mdlinx
همچنین بخوانید:
تله مدیسین (پزشکی از راه دور) چگونه پدید آمد؟
Epazz DeskFlex کلینیک های مجازی متاورس را راه اندازی می کند، نسل بعدی پزشکی از راه دور برای پزشکان و مراکز مراقبت های بهداشتی
بهترین اپ های پزشکی از راه دور در سال 2022