سامانه هوش مصنوعی واتسون جان یک بیمار مبتلا به سرطان خون را نجات داد

رایانه واتسون متعلق به IBM همه کار انجام می دهد، از برنده شدن در مسابقه تلویزیونی «Jeopardy» گرفته تا پخت غذاهای عجیب و غریب، اما به تازگی توانسته با نجات جان یک انسان، مهم ترین موفقیت دوران عمر خود را رقم بزند.

پزشکان دانشگاه توکیو در گزارشی اعلام کردند با استفاده از این هوش مصنوعی، توانستند گونه نادری از سرطان خون را در بیماری 60 ساله تشخیص دهند، که چند ماه قبل در تشخیص آن اشتباه کرده بودند.

در این گزارش آمده است سیستم تجزیه و تحلیل Watson تنها با صرف زمان 10 دقیقه، تغییرات ژنتیکی بیمار را با پایگاه داده محتوی اطلاعات حدود 20 میلیون مقاله تحقیقاتی در زمینه سرطان مطابقت داده، تشخیص دقیقی ارائه نموده، و راه های ممکن برای درمان این بیماری را پیشنهاد کرده. همچنین در گزارش دیگری از این مرکز، ظاهراً «واتسون» توانسته نوع متفاوتی از سرطان خون را در بیمار دیگر شناسایی نماید.

البته احتمالاً برای استفاده مداوم و همیشگی از «واتسون» یا دیگر سیستم های هوش مصنوعی به عنوان مشاور در بیمارستان ها هنوز راه درازی در پیش داریم، اما این گزارش نشان می دهد چنین روند همکاری در مراکز پزشکی و به ویژه در امر تشخیص بیماری ها تا چه حد می تواند سودمند و مؤثر باشد.

با استفاده از این روش، نیازی نیست هفته ها و ماه ها مقالات تحقیقاتی و اطلاعات بیماران را جستجو کرده تا روش درمان بیماری جدید و صعب العلاج را شناسایی نماییم، یا دست به دامن بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی دیگر شویم. بلکه صرفاً با ارائه داده های صحیح به سیستم هوش مصنوعی، تشخیص دقیقی دریافت کرده و عملیات درمان را آغاز می کنیم.

بالا