تبدیل سریع به “پزشکی آنلاین”: مداوای بیماران در دوران کرونا

یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی که توسط ویروس کرونا ایجاد شده‌است، استفاده از خدمات آنلاین، تلفنی و غیرحضوری برای مشکلات پزشکی است. خدماتی که مهم‌تر از ذخیره وقت و کاهش هزینه، به کاهش ارتباط و در نتیجه کاهش گسترش ویروس کرونا کمک می‌کند.

 

علیرغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، بیماران در دوران کرونا با ویزیت آنلاین مداوا می‌شوند.

 

در میان همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، طبابت پزشکان رو به آنلاین شدن آورده است. در این نوشتار تجربیات خود در قالب چهار کلینیک که به پزشکی آنلاین روآوردند، علاوه بر چالش‌ها و اهداف خود در هفته‌های آتی بررسی می‌کنیم.

طی تنها 2 هفته، کووید-19 تغییرات سریع و شگرفی در ویزیت‌های عمومی به وجود آورده و باعث افزایش ویزیت آنلاین نسبت به ویزیت حضوری شده است. به منظور اطلاع‌رسانی به دیگرانی که همین تغییرات را انجام می‌دهند، ما تجربیات خود را از چهار کلینیک در نقاط مختلف ایالات متحده شرح می‌دهیم. با وجود اینکه هر کلینیک به طور جداگانه این فرآیند را طی کرد، اشتراکات بسیاری در چالش‌هایی که با آن در این راه مواجه بودیم وجود دارد.

سرعت این تغییرات سرسام‌آور بود. تغییراتی که معمولا به ماه‌ها برنامه‌ریزی، تست و آموزش نیاز داشتند، حالا طی چند روز انجام می‌شدند. در یک مورد خاص، یک کلینیک روز جمعه (آخرین روز کاری هفته) تصمیم گرفت که از دوشنبه (اولین روز کاری هفته) تماما مجازی به کار خود ادامه دهد.

مزایای احتمالی کلینیک‌های آنلاین بر کسی پوشیده نیست. برای بیمارانی که به داشتن کووید-19 شک دارند، پزشکی آنلاین می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، آزمایش‌ها را مدیریت کند و افراد با نیازهای درمانی را تریاژ کند. پزشکی آنلاین همچنین می‌تواند خدمات پزشکی را برای کسانی که به خاطر بیماری کووید-19 در قرنطینه هستند یا به تازگی از بیمارستان مرخص شدند را فراهم کند. برای بیمارانی که مشکلاتی غیر از کووید-19 دارند، پزشکی آنلاین می‌تواند خدمات پزشکی را، بدون خطر در معرض ویروس قرار گرفتن بخصوص برای افراد مسن و یا کسانی که دچار امراض مزمن هستند، ارائه دهد. برآیند این رویدادها، تماس کمتر بیماران، پزشکان و کاهش استفاده از امکانات اورژانسی است. بسیاری از پزشکان شاغل در این کلینیک‌ها در قرنطینه به سر می‌برند یا باید برای مراقبت از فرزندانشان در خانه بمانند؛ پزشکی آنلاین به آن‌ها این امکان را داده که به انجام خدمات پزشکی خود ادامه دهند.

 

مزایای احتمالی کلینیک‌های آنلاین بر کسی پوشیده نیست. برای بیمارانی که به داشتن کووید-19 شک دارند، پزشکی آنلاین می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، آزمایش‌ها را مدیریت کند و افراد با نیازهای درمانی را تریاژ کند.

 

پیش از همه‌گیری جهانی، پزشکی آنلاین نقشی به نسبت کوچک را در کلینیک‌های ما ایفا می‌کرد. همه سامانه‌هایی [آنلاین] برای بیماران داشتیم که توانایی دادن پیام از بیمار به پزشک را داشت، اما بسیاری از بیماران در آن عضو نبودند. یک کلینیک ویزیت مجازی، نوعی پزشکی آنلاین غیرهمزمان در سامانه سابق، داشت؛ باقی از مشاوره الکترونیک استفاده می‌کردند: مکانیزمی برای گرفتن مشاوره از پزشک به پزشک دیگر، هر چند استفاده از این قابلیت به نسبت کم بود. تمام کلینیک‌ها پزشکی آنلاین ویدیویی را در نظر داشتند، اما هیچ‌کدام تا به حال آن را عملی نکرده بودند.

 

مجازی شدن

هدف اصلی ما از انتقال سریع به پزشکی آنلاین، کمینه کردن تعداد بیمارانی است که به کلینیک می‌آیند. ما تعداد پزشکان و پرستارانی که به طور روزمره به کلینیک می‌آمدند را کم کرده‌ایم و سایر همکاران از خانه‌شان یا به اصطلاح فضای اداری “تمیز” کار می‌کنند. در یکی از کلینیک‌ها، روزانه تنها یک پزشک و یک پرستار حاضرند و در کل کلینیک در هر ساعت تنها دو بیمار ویزیت می‌شوند.

هم‌زمان ما مشغول بالابردن توانایی پزشکی آنلاین خود هستیم؛ از جمله پیام‌رسانی الکترونیک درون سامانه بیمار، تماس تلفنی و ویزیت تصویری. برای ایجاد این تغییر، پزشکان وقت‌های قبلی را مرور می‌کنند و تصمیم تریاژ بیماران را برای ویزیت‌های حضوری، ویزیت‌های آنلاین و ویزیت‌های به تعویق افتاده می‌گیرند. کلینیک‌های ما دستورالعمل‌هایی برای پرسنل پذیرش تهیه کردند که به واسطه آن ویزیت‌ها می‌توانند عقب بیفتند (مانند مانند معاینه سالانه برای بزرگسالان)، یا سر موعد باقی بمانند (مانند واکسیناسیون نوزادان)، هر چند بیشتر تصمیمات تریاژ هنوز نیازمند نظر پزشک است. زمانی که تصمیم گرفته شد، بخش پذیرش برای تعیین نوع ویزیت با بیماران تماس می‌گیرد. پیچیدگی پیش‌بینی نشده این بود که زمانی که پزشکان برای تعیین موعد بعدی ویزیت تماس می‌گرفتند، تماس اولیه به یک ویزیت ناگهانی تبدیل می‌شد و نیاز به ویزیت پزشکی آنلاین را از بین می‌برد.

در عرصه جدید فعالیت کلینیک‌های مجازی‌مان، تماس تلفنی پایه اصلی پزشکی آنلاین است؛ کمی طول می‌کشد تا ویزیت‌های تصویری جا بیفتند. در بعضی کلینیک‌ها، هدف نهایی استفاده روزمره از تماس تصویری (به جای تماس صوتی)، برای افزایش تشابه با ویزیت حضوری و افزایش احتمال پرداخت است. این درحالی‌ست که سایر کلینیک‌ها، تنها راهکار تماس تلفنی را درپیش گرفته‌اند. موانع فعلی برای ویزیت تصویری آموزش پزشکان، توضیح دادن نحوه ورود به بیماران، استفاده از خدمات مترجم و تجهیز خانه پزشکان به تجهیزات ضبط تصویر است. متاسفانه برخی از کسانی که در تلاش برای برقراری ویزیت‌های تصویری بودند، مجبور به استفاده از تلفن یا روش‌های کمتر امنی مانند FaceTime و Skype شده‌اند. درحالیکه هیچ‌کدام از این سامانه‌ها با قوانین حریم خصوصی تطبیق ندارند، وزارت بهداشت ایالات متحده اخیرا اعلام کرده که اجرای قوانین را در دوران بحران اجباری نخواهد کرد.

با توجه به سطوح مختلف اینترنت خانگی، برخی ویزیت‌های ویدیویی دچار قطعی، کاهش کیفیت و کندی تصویر شده‌اند. پزشکان به سرعت مشغول انتشار بهترین روش‌ها برای “سمت پزشک” هستند؛ چیزهایی از جمله نصب دوربین در ارتفاع چشم، بهترین لباس‌ها برای پوشیدن در ویدیو، نشان دادن گواهی‌ها و نشان پزشک به بیمار و برداشتن چیزهای نامربوط از درون کادر دوربین. ما دستورهایی در سیستم پرونده‌های الکترونیک خود درست کرده‌ایم که از رضایت بیمار برای تماس پزشکی آنلاین اطمینان حاضل کنیم، حدود محرمانگی را درمیان بگذاریم و زمان سپری‌شده در ویزیت را ثبت کنیم.

 

علیرغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، بازخورد بیماران تقریبا در تمامی موارد آرامش و تسکین بوده‌است.

 

علیرغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، بازخورد بیماران تقریبا در تمامی موارد آرامش و تسکین بوده‌است. زمانی که ارتباطمان با بیماران برقرار می‌شود، می‌شنویم که از آمدن به مطب می‌هراسیدند و از امکان پزشکی آنلاین حتی خبردار نبودند. پزشکان هم به نوبه خود از وسعت کمکی که می‌توان از طریق پزشکی آنلاین به بیماران کرد غافلگیر شده‌اند.

 

ناشناخته‌های کلینیک مجازی

قوانین پرداخت و مقررات پزشکی آنلاین روز به روز در حال تغییرند. هفته پیش، برنامه بیمه درمانی Medicare، قوانین موقتی را که به هر کلینیکی در هر جای آمریکا اجازه می‌داد به خانه‌ی بیماران در هر کجای دیگر تماس تصویری ارائه دهد. Medicare همچنین ویزیت تلفنی و ویزیت‌های الکترونیک را پوشش می‌دهد و خسارت‌های پزشکی را پرداخت می‌کند. بیمه‌های خصوصی و بعضی از برنامه‌های Medicaid ایالتی نیز به سمتی مشابه در حرکتند. برای مثال، ایالت ماساچوست پوشش بیمه تمامی ویزیت‌های تلفنی و تصویری را اعلام کرده است. البته در سایر ایالت‌ها و برای پرداخت‌کننده‌های دیگر، هنوز شک و تردید زیادی درباره پرداخت [بیمه برای خدمات پزشکی آنلاین] و محدودیت‌های آن وجود دارد. کلینیک‌های کودکان به طور بخصوصی به اتخاذ مواضعی پیشرو مشابه بیمه ملی Medicare توسط بیمه‌های ایالتی Medicaid نیاز دارند.

در هنگام این بحران، گرایش اصلی رهبری سیستم بهداشت، اولویت دادن به بهبود بیماران [ارائه خدمات پزشکی به بیماران] است؛ اما نگرانی‌ها درباره درآمد کلینیک‌ها نیز با ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش خواهد یافت. کلینیک‌های ما قسمتی از نظام دانشگاهی با منابع مالی است و می‌دانیم که این نگرانی‌ها برای همکاران‌مان در کلینیک‌های خصوصی و بیمارستان‌ها بسیار شدیدتر است.

 

در هنگام این بحران، گرایش اصلی رهبری سیستم بهداشت، اولویت دادن به بهبود بیماران است؛ اما نگرانی‌ها درباره درآمد کلینیک‌ها نیز با ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش خواهد یافت.

 

کلینیک‌های مجازی تازه افتتاح شده ما روز به روز در حال تغییرند. اهداف ما برای هفته‌های آتی، ایجاد نظامی بهتر برای تریاژ کردن بیماران برای دریافت خدمات بهداشتی متناسب با نیازشان، آسان‌تر کردن ویزیت‌های تصویری و پذیرش بیماران بیشتر در سامانه بیمارانمان است. اطلاع‌رسانی به بیماران درباره سبک‌های جدید دسترسی به پزشک نیز از اهم واجبات است و در حال حاضر برای انجام آن از تلفن، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و پیغام‌های درون سامانه استفاده می‌کنیم. با توجه به مدلسازی‌های انجام شده درباره موج جدید بیماران کووید-19، بابت اینکه حتی ویزیت‌های پزشکی آنلاین نیز تنها برای افراد در معرض خطر بالای بیماری موجود باشد و در حال حاضر نیز مشغول تهیه روشی برای اولویت دادن به بیماران هستیم.

راهبردهای طولانی مدتی که در نظر داریم، شامل اطمینان از استفاده بیماران بدحال از فناوری‌هایی که علائم حیاتی و داده‌های دیگر آن‌ها را زیرنظر دارند و افزایش استفاده از خدمات مشاوره الکترونیک (در صورت امکان)، به صورتی که امکان مشاوره پزشکان از پزشکان متخصص وجود داشته باشد، هستند. در پس ذهنمان، اثرات مالی بلندمدت این تغییر را در کلینیک‌هایمان مرور می‌کنیم، نحوه اصلاح ویزیت‌هایی که به تاخیر می‌افتند را در نظر می‌گیریم و به اینکه این گذار به پزشکی آنلاین چگونه طبابت ما را تغییر خواهد داد، فکر می‌کنیم. هم‌اکنون اما، پزشکی آنلاین به ما این امکان را می‌دهد که به نیاز بیمارانمان پاسخ دهیم و برای موج جدید بیماری آماده شویم.

 

منبع: doctoreto

 

همچنین بخوانید:

رایانش ابری در فن آوری اطلاعات سلامت

نیاز به سلامت آنلاین

تله مدیسین، امتداد انقلاب در فن آوری ارتباطات

بالا