e-Health چیست؟

سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است. براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Comunication Technology) در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اضافه نمودن حرف e به انتهای امور بهداشتی تنها به معنای الکترونیکی شدن امور وفعالیت ها این حوزه نبوده و e عبارات و ابعاد دیگری را نیز را در بر می گیرد که به بهترین وجه سلامت الکترونیک را تفسیر و تعبیر می نماید.

امروزه در کشورهایی که برنامه های استقرار دولت الکترونیک و اجزای آن از جمله سلامت الکترونیک اجراء شده است، کامپیوتر برای شخصی که به اینترنت ایمن متصل شده،یکی از موارد معمول و استاندارد در مطب پزشکان محسوب میشود. در کل اروپا سازماندهی خدمات سلامت به منظور استفاده حداکثر از فناوری اطلاعات با هدف بهبود دسترسی, کیفیت و بهره وری در ارائه خدمات سلامت در حال تغییر و تحول است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در بریتانیا بیش از 90 درصد پزشکان عمومی بطور منظم از کامپیوتر برای مراقبت های بالینی استفاده می کنند، در حالیکه 95 درصد پزشکان نروژی از اینترنت بصورت حرفه ای اماسلامت الکترونیک تنها درباره کامپیوترهای موجود در مطب پزشکان نمی باشد. واژه سلامت الکترونیک در برگیرنده ابزار, دستگاه ها, کاربردها و روش های کاری متنوعی می باشد و طیف گسترده ای از کاربردها مانند فراهم کردن اطلاعات سلامت برای شهروندان از طریق اینترنت تا قراردادن دستگاه هایی خاص در بدن انسان به منظور جذب داده های بیوسیگنال پیچیده و تنظیم کارکرد بدن انسان را شامل می شود.

ابزار سلامت الکترونیک نقش مهمی در پیوستگی فعالیت های مرتبط به مراقبت های سلامت، مدیریت و برنامه ریزی خدمات سلامت تا اجرای رویه های جراحی را ایفاء می کند.

سلامت الکترونیک را میتوان به ابزاری تشبیه کرد که پردازش, تشریک و انتقال اطلاعات و داده ها یا در کلیه گروه های کاربران شامل بیماران, متخصصان سلامت و روابط مدیریتی سلامت را تسهیل می کند. این ابزار عبارتند از وب سایت های اطلاعات سلامت, پرونده های سلامت الکترونیکسیستم های رزرو, سیستم های گرفتن عکس دیجیتالی و تشریک آنها,گیرنده های داده های بیولوژیکی و نقش این ابزار در تسهیل تعاملات نه تنها بین گروه ها متنوع بلکه بین انواع اطلاعات می باشد.

اگر مثال پرستار خانگی را در نظر بگیریم که در خانه یک بیمار کهنسال را عیادت می کند و از لپ تاپ با نرم افزاری مناسب که به شبکه اینترنت متصل است، استفاده می کند برای ثبت فوری داده ها می تواند اقدام کند داده هایی که:

  • به هماهنگ کننده تیم سلامت روانی یادداشتی را برای انجام ارزیابی ارسال می کند.
  • تجویز داروی onxiolytic در پرونده پزشکی را ثبت می کند .
  • درخواست معتبر برای تجویز به داروخانه محلی ارائه می دهد.
  • مدت ویزیت را در برگه زمان پرستار ثبت می کند.
  • اسناد ثبت نام را برای شرکت بیمار در یک آزمایش تکمیل میکند وارائه می دهد.
  • · تسهیل در حرکت جابجایی درون و بین کشورها- توجه به چالش های مربوط  به افزایش حرکت (جابجایی).

استفاده از اطلاعات و تکنولوژی های ارتباطی که شامل فعالیت های مربوط به سلامت می شود و همچنین خدماتی که در فواصل دور با هدف توسعه سلامتی جهانی، کنترل بیماری ومراقبت از سلامتی آموزش و مدیریت در امر سلامت، انجام می گیرد.

 

همچنین بخوانید:

e-Health چیست؟

تکنولوژی‌های دیجیتال در ابزارهای تشخیص پزشکی

مزایای پزشکی و سلامت از راه دور

 
بالا