استفاده از تلفن همراه هوشمند در جراحی مغز و اعصاب

دستگاه تلفن هوشمند در میان جمعیت عمومی استفاده می شود و توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی افزایش یافته است. تکنولوژی پیشرفته و سخت افزار جذاب موجود در گوشی های هوشمند اجازه می دهد تا مهندسین برنامه های مختلفی ارائه دهند.

تعدادی از برنامه های پزشکی گوشی های هوشمند که اخیرا ظهور کرده اند ممکن است برای بیمار، پزشک، و کارآموز رشته جراحی مغز و اعصاب مفید باشد. این مطالعه با هدف بررسی برنامه های فعلی در دسترس جراحی مغز و اعصاب برای سیستم عامل های آیفون، اپل و آندروید انجام می شود.

این برنامه ها همچنین ارائه روش های قابل حمل و راحت برای آموزش پزشکان در آموزش به بیماران را ارائه می دهد. یک نظرسنجی اخیرا نشان داد که 60 درصد از پزشکان به Epocrates دسترسی دارند (یک مرجع برنامه مواد دارویی) تا به امروز استفاده از برنامه های گوشی های هوشمند در طیف وسیعی از تخصص ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما اخیرا بررسی جامعی از برنامه های موجود در زمینه جراحی مغز و اعصاب انجام شده است. هدف این مطالعه بررسی و دسته بندی برنامه های متمرکز بر جراحی مغز معاصر است که در عمل بالینی / علمی مفید هستند یا اینکه آموزش برای بیماران و کارآموزان ارائه دهنده خدمات بهداشتی را در سیستم عامل iPhone، iPad و Android تسهیل می کند.

برای این تحقیق دو مورد از فروشگاه های برنامه های محبوب گوشی های هوشمند (فروشگاه اپل و آندروید )تحت نظر قرار گرفتند نتایج جستجو بر اساس صفحه توصیف آنها طبقه بندی شدند. داده ها بر اساس قیمت، رتبه بندی، تاریخ انتشار برنامه، مخاطبان هدف و مشارکت حرفه ای پزشکی در طراحی برنامه جمع آوری شد. بررسی برنامه های برتر در هر رده انجام شد.

بین 1 دسامبر 2013 و 16 دسامبر 2013، App Store Apple App Store و Android App Store Google Play برای برنامه های مرتبط با جراحی مغز و اعصاب، با استفاده از کلمات کلیدی "جراحی مغز و اعصاب"، "جراحی عصب"، "جراحی عصبی"، "جراحی اعصاب، "جراح مغز و اعصاب"، "جراح اعصاب"، "جراحی مغز"، "جراح مغز"، "جراحی ستون فقرات"، "جراح ستون فقرات"، "جراحی ستون فقرات"، "جراحی عقب"، "جراح پشت"، "جراحیتومی" تحریک مغزی عمیق "و" هیدروسیفالی ". برای هر برنامه، داده ها بر روی تعداد بازرسان، رتبه بندی، قیمت، تاریخ انتشار و پلتفرم پشتیبانی شده بر اساس اطلاعات در صفحه خلاصه برنامه ارائه شده توسط توسعه دهنده برنامه جمع آوری شد. اطلاعات مربوط به تاریخ عرضه برنامه فقط در Apple App Store در ایالات متحده موجود بود. اگر برنامه دارای نسخه های متعدد بود، رتبه بندی و تعداد بازرسان برای تمام نسخه های برنامه جمع آوری شده بود، نه تنها بیشترین میزان فعلی آن. بر اساس خلاصه صفحه برنامه و تصاویر روی صفحه، برنامه ها به هفت دسته (ابزار بالینی، مشاوره کنفرانس، آموزش، ادبیات، اطلاعات بیمار، بازاریابی و مرجع) دسته بندی شدند و برای اکتشاف نتایج با استفاده از اکسل 2010 (Microsoft، Redmond، WA، ایالات متحده آمریکا) مورد بررسی قرار گرفتند. مخاطبان هدف و مشارکت حرفه ای پزشکی براساس صفحه خلاصه برنامه و عکسهای صفحه نمایش نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. اگر برنامه دارای یک وب سایت توسعه دهنده ذکر شده بود، در خلاصه صفحه برنامه قرارگرفته بود، وبسایت توسعه دهنده برای کمک به اختصاص دادن برنامه به یک دسته و ارزیابی مخاطبان هدف و مشارکت حرفه ای پزشکی مورد بازدید قرار گرفت .

در این جا کلمات کلیدی که جستجو با بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر که جراحی مغز و اعصاب متمرکز نبودند، از این بررسی حذف شدند، زیرا در انجام فعالیت های بالینی و تحصیلی، آموزش بیمار یا آموزش و پرورش ساکنان جراحی مغز و اعصاب آنها مفید نبود. برنامه های غیر انگلیسی، بازی ها، نسخه های "Lite" رایگان از برنامه های کاربردی کاملا کاربردی، برنامه های اختصاصی مغز و سایر برنامه های خاص ارتوپدی نیز حذف شدند. عملکرد سه برنامه برتر با پنج یا بیشتر بررسی براساس رتبه بندی درون هر دسته بندی بررسی شد.

نتایج به دست آمده در 111 برنامه منحصر به فرد، به 7 دسته تقسیم شدند: 16 (14٪) ابزار بالینی، 17 (15٪) کنفرانس، 27 (24٪) آموزش، 18 (16٪) ادبیات، 15 (14٪ ) بازاریابی، 10 (9٪) اطلاعات بیمار و 8 (7٪) مرجع. میانگین هزینه برنامه های پرداخت شده 23.06 دلار بود (محدوده: $ 0.99-89.99). از 111 برنامه، 71 (64٪) رایگان بودند، 48 (43٪) بررسی داشتند و 14 (13٪) بیش از 10 بررسی داشتند. هفتاد و سه (66٪) برنامه ها شواهدی از مشارکت حرفه ای پزشکی را نشان دادند. تعداد برنامه هایی که هر ساله منتشر می شوند، از سال 2009 افزایش یافته است.

نتیجه گیری:تعدادی از برنامه های کاربردی جراحی مغز و اعصاب در دسترس همه مخاطبان وجود دارد همچنین کمبود برنامه های اطلاعاتی بیماران برای روش های غیر مخرب نیز وجود داشت. اکثر برنامه ها به اندازه کافی برای ارزیابی کیفیت آنها مورد بررسی قرار نگرفتند. همچنین عدم نظارت بر اعتبار صحت اطلاعات پزشکی ارائه شده در این برنامه ها وجود داشت.

این جستجو در نتیجه 78 برنامه در iPad، 80 برنامه در iPhone و 51 برنامه در Android، پس از حذف شد. برخی از برنامه ها در دو یا سه سیستم عامل تکرار شدند و بنابراین تنها 111 برنامه منحصر به فرد مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین هزینه این برنامه ها 23.06 دلار بود و قیمت آنها از آزاد تا 89.99 دلار متغیر بود. از 111 برنامه، 71 (64٪) رایگان بودند، 48 (43٪) بررسی داشتند و 14 (13٪) بیش از 10 بررسی داشتند. برنامه های هفتاد و سه (66٪) شواهدی از مشارکت حرفه ای پزشکی را به وسیله پزشک یا سازمان نام بردند.

 

منبع: PubMed

 

بالا