راهکارهای ساخت یک بیمارستان هوشمند

اتوماسیون حوزه سلامت یکی از ضروری‌ترین و شاید دشوارترین کارهای جهان است. هر ساله مقدار زیادی هزینه برای آزمایش و حل مشکلات آن صرف می‌شود، اما بسیاری از مشکلات و سؤالات همچنان ادامه دارد. موضوع اصلی شامل تعامل مناسب بین سیستم‌های مختلف، به ویژه تبادل داده‌ها در سطح شهری، منطقه‌ای و فدرال است.

اکثر کشورها در مورد مفهوم "بیمارستان هوشمند" اقدامات قانونی ، اعمال استانداردهای لازم و به‌کارگیری برنامه‌های هدفمند را اجرا می‌کنند.

هدف بیمارستان هوشمند ایجاد یک محیط پیشرفته با فناوری اطلاعات است که قادر به انجام فرایندهای تخصصی باشد. در جریان این انقلاب در فناوری جدید، مقدار زیادی از داده‌ها ، خدمات پردازش ابری ، روش‌های یادگیری ماشین و راهکارهای هوش مصنوعی با یکدیگر ادغام می‌شوند.

 

سلامت الکترونیک

تلفیق تجهیزات پزشکی با شبکه ، روش‌های کار در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را تغییر داده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 روش‌های پیشرفته‌ی پزشکی به اجرای طرح بیمارستان هوشمند منجر خواهد شد.
این مفهوم بر پایه بهینه سازی و اتوماسیون فرایندها در ارتباطات اطلاعاتی و محیط تکنولوژیکی اشیا مرتبط است. هدف از ایجاد این محیط ، بهبود روش‌های موجود برای ارائه‌ی ابزار پیشرفته مراقبت‌های پزشکی و ایجاد فرصت‌های جدید در این زمینه است.

در این راستا "چهارمین انقلاب صنعتی" نیز از اهمیت اساسی برخوردار است که شامل ترکیب دستگاه‌های شبکه با روش پردازش ابری و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و هوش مصنوعی می‌باشد که امکان برقراری زیرساختی "هوشمندانه" را فراهم می‌کند.

با در نظر گرفتن تعریف بیمارستان هوشمند، می‌توانیم بگوییم این یک بینش نسبتاً جدید در پزشکی، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان و کسب و کار است که به استفاده از فناوری اطلاعات برای حمایت از مراقبت‌های بهداشتی مربوط است.

 

سلامت الکترونیک شامل ده کلید اصلی است:

  • بهره‌وری
  • بهبود کیفیت
  • توجه به اطلاعات شخصی
  • گسترش توانایی‌های بیمار
  • بهبود رابطه بین بیمار و سازمان پزشکی
  • آموزش مداوم و توسعه حرفه‌ای از طریق فناوری اطلاعات
  • تحقق مبادله امن اطلاعات
  • گسترش چارچوب مراقبت‌های بهداشتی
  • استانداردهای اخلاقی
  • قابلیت دسترسی برای همه

 

روند ساخت یک بیمارستان هوشمند در سراسر جهان

باید توجه داشت که سلامت الکترونیک هنوز در تمام کشورهای جهان به طور کامل اجرا نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، تجربه کشورهای دیگر را در حوزه سلامت الکترونیک بررسی می‌کنیم: 

به عنوان مثال، طبق گزارش‌های الکترونیکی سلامت Estonia اولین کشور در جهان است که تصمیم به ایجاد مجدد اطلاعات ثبت شده پزشکی گرفت و سیستم‌های پزشکی الکترونیکی را متمرکز کرد.
دولت ایالتی که دستور توسعه این سیستم را داد، به 100 درصد از تمام موسسات پزشکی در کشور نیاز دارد تا از آن استفاده کند. بنابراین، درEstonia، یک سیستم واحد وجود دارد که از اطلاعات بیمار و پرونده‌ی پزشکی نگهداری می‌کند.

به عنوان مثالی دیگر در دانمارک و نروژ، تمام بیمارستان‌ها باید به یک EHR در سراسر کشور متصل شوند و تمام اطلاعات را به حوزه‌ی ثبت نام دولت ارسال کنند.

در ایالات متحده ، ثبت نام مرکزی در سراسر کشور از اطلاعات پزشکی وجود ندارد، اگرچه آنها مدت‌ها برای سلامت الکترونیک استفاده می‌کنند. آمریکایی‌ها از اصل "استفاده معنی‌دار" پیروی می‌کنند. این بدان معنی است که هر موسسه پزشکی به طور مستقل تصمیم می‌گیرد که کدام مؤلفه سلامت الکترونیک باید اجرا شود.

به همین دلیل، بخش بزرگی از مؤسسات پزشکی ایالات متحده با سیستم‌های اطلاعات پزشکی (IIAs) کار نمی‌کند؛ با این حال، در ایالات متحده آمریکا تکنولوژی‌های الکترونیکی در اغلب موارد توسعه یافته است و تعداد زیادی از مراکز بهداشت الکترونیکی در حال ظهور و توسعه در ایالات متحده است.

علاوه بر فرایندهای کسب و کار خاص، هر موسسه پزشکی فعالیت‌های اداری، مالی و اقتصادی را نیز انجام می‌دهد و مدیریت مؤثر آن نیاز به معرفی سیستم‌های اطلاعات خودکار دارد. این سیستم‌ها را می‌توان بصورت مشروط به انواع اداری و مالی تقسیم کرد.

 

چرا ایجاد یک سیستم بهداشت الکترونیکی اهمیت دارد؟

در دنیای مدرن ، سیستم‌های سلامت الکترونیکی و پروژه‌های بیمارستان هوشمند تبدیل به یک مسئله کاملاً ضروری شده است. این مفهوم به مردم اجازه می‌دهد در وقت خود صرفه جویی و شیوه‌های مراقبت از خود را بهتر کنند. علاوه بر این، بهداشت الکترونیکی کمک خواهد کرد که پزشکان برنامه‌های خود را به طور مؤثرتر سازماندهی کنند و از ایجاد صف‌های طولانی در بیمارستان‌ها جلوگیری شود.

در آخر یکی دیگر از مزایای مهم این است که سیستم سلامت الکترونیکی به بیماران و پزشکان اجازه می‌دهد همه اطلاعات لازم در مورد وضعیت سلامت فرد را هر زمان که نیاز دارند در اختیار داشته باشند. 

 

منبع: nobka , archer-soft.com

 

همچنین بخوانید

اینترنت اشیا و بیمارستان‌ هوشمند

پیدایش بیمارستان های هوشمند

افزایش تعداد بیمارستان های هوشمند تا سال 2020

بیمارستان هوشمند و بیمارستان پرتابل

بالا