راهکارهایی برای اعتماد سازی در پزشکی از راه دور

با پیدایش اینترنت و گسترش ضریب نفوذ اینترنت در زندگی روزمره، شاهد آن هستیم که تهیه کالا و دسترسی به بسیاری از خدمات به صورت آنلاین امکان پذیر است. از خرید مواد غذایی تا لباس و کفش، اجناس خاص و لوکس و حتی خدمات تخصصی و پزشکی به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می گیرد.


در میان خدماتی که بصورت آنلاین به کاربران عرضه می شود، خدمات آنلاین پزشکی پدیده ای نوظهور و تازه است. امروزه با استفاده از اینترنت، استفاده از اپلیکیشن ها، شبکه های اجتماعی، سیستم ویدئو کنفرانس و سایر راه های ارتباطی بیمار می تواند درباره بیماری، نشانه های بیماری، شیوه های درمان صحبت کند و مشاوره پزشک خود را دریافت نماید. به کمک پزشکی آنلاین نتایج اقدامات تشخیصی مانند آزمایش ها،سونوگرافی ها و ... را می توان در نقاط مختلف جهان ارسال کرد.

درسیستم سنتی پزشکی این مشکل وجود داشت بیمار ساعت ها برای گرفتن وقت ویزیت صرف کند، یا مدت طولانی در انتظار ویزیت پزشک را سپری کند. از طرفی دیگر، بسیاری از مناطق کشور با کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص مواجه هستند و مردم این مناطق مجبورند برای ملاقات پزشک با تجربه به شهرهای دیگر سفر کنند. این مسائل دلایلی هستند که تقاضا و استفاده از خدمات پزشکی از راه دور را توجیه می کنند.

 

مزایایی پزشکی از راه دور (تله مدیسین) چیست؟

 

1-افراد در معرض بیماریهای جدید قرار نمی گیرند.

محل تجمع افراد از جمله مطب پزشکان، از جمله مکان هایی است که ویروس ها و باکتریها منتقل می شود. این روزها که دنیا با معضل بیماری مانند کوید 19 دست به گریبان است می توان این مسئله را به خوبی درک کرد. اگر استفاده از پزشکی آنلاین در دستور کار پزشکان و مدیریت مطب و کلینیک ها قرار بگیرد، این امکان را به بیمار می دهد بدون مراجعه به پزشک و تماس با آلودگی ها، ویروس ها از طریق یک ارتباط هوشمند و آنلاین پزشک خود را ملاقات کنند و از او مشاوره بگیرند.بیمار بعد از شرح علائم و انجام بررسی‌های روتین (مانند اندازه گیری درجه حرارت بدن) ممکن است پزشک از شما بخواهد برای انجام آزمایش‌های بیشتر به مطب مراجعه کنید

 

2- پزشکی از راه دور هم برای بیمار و هم برای پزشک فرایند را راحت می کند.
پزشکی از راه دور برای بیمارانی که قادر نیستند منزل خود را ترک کنند، از جمله بیمارانی که دچار مشکلات حرکتی هستند، دچار شکستگی از ناحیه پا شده اند یا افرادی که در شهر خود به پزشک متخصص دسترسی ندارند بسیار مناسب است. مزیت دیگری که پزشکی از راه دور دارد این است که دسترسی به آن از سراسر دنیا امکان پذیر است.

 

3- به راحتی اطلاعات و پرونده پزشکی بیمار را می توان ثبت و نگهداری کرد.
در سرویس تله ویزیت( ویزیت آنلاین)، اطلاعات و مدارک پزشکی بیمار به راحتی و اتوماتیک وار و البته به صورت خصوصی و محرمانه نگهداری می شود. تمام اطلاعات و مدارک پزشکی بیمار از جمله نتایج آزمایش ها و سوابق پزشکی او داخل پروفایل شخصی او وجود دارد. و در ملاقات های بعدی اولا پزشک سریع و به راحتی به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت و دوم اینکه تغییرات و علائم را به راحتی تشخیص می دهد.

 

4-بازخورد بیماران در پزشکی آنلاین مثبت است.
در فضای مجازی بیمار احساس راحتی بیشتری دارد. و این احساس راحتی بازخورد مثبت بیماران را نسبت به پزشکی از راه دور به دنبال داشته است. نتیجه این که مشخص شد  این طرز فکر که بیماران ملاقات حضوری را ترجیح می دهند کاملا بی اساس است.

 

5-عدم محدودیت مکانی
نیازی به سفر کردن از شهرهای دور نیست. با خدمات پزشکی از راه دور، دیگر نیاز نیست بیمار مسیری طولانی را صرفاً برای دسترسی به یک متخصص طی کند.بیمار به راحتی می توانید با یک متخصص صحبت کنید و مشکلات پزشکی خود را از درون خانه با او مطرح کند. اگر خدمات پزشکی در شهر محل زندگی بیمار بسیار کم است، می تواند با تماس ویدیویی آنلاین مشکلات را به طور کامل با دکتر مطرح کند

 

6-هزینه کمتر برای یک راه حل
گاهی وقت ها برای دسترسی به یک متخصص، نیاز است که هزینه بالایی صرف کنیم. پزشک های زیادی را ویزیت کنیم تا دست آخر به چیزی که می خواهیم برسیم. هزینه های ویزیت یک دکتر را به هزینه های رفت و آمد نیز اضافه کنید تا ببینید صرفاً برای تشخیص یک بیماری، چه قدر هزینه کرده اید. در حالی که مشاوره آنلاین پزشکی کارآمد و ارزان است و می توانید با پزشکان بیشتری در مدت زمان کمتری صحبت کنید؛ اگر چه نیازی به این کار نیست.  

 

چطور به سیستم پزشکی از راه دور و تله ویزیت اعتماد کنیم؟

اعتماد به تله ویزیت و قرار دادن اطلاعات و سوابق پزشکی در اختیار او مسئله ی جدی برای مشتریان خدمات پزشکی از راه دور است. تقاضا برای ارتقا کیفیت خدمات پزشکی آنلاین، محرمانه ماندن مدارک و سوابق پزشکی انتظاری است که دریافت کنندگان این خدمات از سیستم پزشکی از راه دور دارند

 


اگر خدمات پزشکی از راه دور از 5 ویژگی که در ادامه ذکر می کنیم برخوردار باشد، می توان این سیستم را قابل اعتماد خواند.


1- پروفایل دقیق با مشخصات کامل از پزشک
زمانی که بیمار برای دریافت خدمات پزشکی از راه دور به یک وب سایت یا اپلیکیشن مراجعه می کند ابتدا باید درباره پزشکان و متخصصان مجموعه اطلاعات کافی بدست آورد. بنابراین وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که خدمات پزشکی آنلاین را ارائه می دهند باید لیستی از پرسنل همراه با شماره نظام پزشکی، تخصص و مهارت آنها داشته باشند. و علاوه بر این پروفایل این پرسنل باید دربردارنده معرفی اجمالی از سوابق و تجربه های پزشک و متخصص باشد. این اطلاعات به بیمار کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشد.

 


2 -امکان دریافت ویزیت آنلاین (تله ویزیت)
یکی از مواردی که به جلب اعتماد بیماران کمک می کند این است که بیمار امکان رزرو نوبت از طریق وب سایت یا اپلیکیشن در در هر ساعتی از شبانه روز داشته باشد. با امکان رزرو نوبت به صورت اینترنتی بیمار وقت کمتری را صرف می کند و به راحتی می تواند برای  روزمره خود برنامه ریزی کند. از طرف دیگر به بیمار این اجازه را می دهد که مطلع شود چه زمانی از شبانه روز امکان ارتباط با پزشک موردنظرش را دارد.

 


3- هزینه ها را در اختیار بیمار قرار دهید
ارائه لیست قیمت خدمات پزشکی یکی دیگر از مقوله هایی که به افزایش اعتماد مراجعین کمک می کند. اگر هزینه خدمات از قبل تعیین و در اختیار بیمار قرار گیرد در تصمیم گیری بیمار بسیار کمک خواهد کرد.

 


4- خدمات پزشکی از راه دور از طریق تلفن همراه
بیشترین دسترسی افراد به اینترنت از طریق موبایل است. اگر خدمات پزشکی از راه دور علاوه بر وب سایت از طریق تلفن همراه نیز در اختیار افراد قرار بگیرد به جلب اعتماد آن ها کمک می کند. اگر خدمات از طریق موبایل هم به افراد ارائه شود آنها در هر زمان و مکانی امکان دسترسی به پزشک متخصص را دارند

 


5- پرداخت اینترنتی
خدمات پزشکی مانند سایر خدمات آنلاین باید امکان پرداخت آنلاین را داشته باشد و آسایش و رفاه مراجعه کنندگان را در اولویت قرار دهد.

 

منبع: drlink

 

همچنین بخوانید:

نقش تله مدیسین در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

تله مدیسن بازوی گردشگری سلامت در دوران کرونا

استفاده بیمه سلامت از تله مدیسین برای توقف چرخه کرونا

بالا