هر آنچه که باید در مورد سامانه سلامت هوشمند بدانیم

سامانه سلامت هوشمند نیازی اساسی و مهم است که در تمامی شهرهای ایران و جهان حائز اهمیت است. حضور این سامانه‌ها تحول بزرگی در کادر بهداشت و درمانی ایجاد کرده‌است که سبب شده‌است تا خدمات درمانی در سریع‌ترین زمان ممکن و به بهترین صورت در اختیار بیماران و افراد جامعه قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این سامانه و مزایای آن بپردازیم.

سامانه سلامت هوشمند چیست؟

سیستم سلامت هوشمند سبب می شود که هر فرد یک پرونده هوشمند داشته باشد. پرونده هوشمندی که تمامی اطلاعات فردی، سوابق بیماری های پیشین، داروهای مصرفی توسط پزشکان در آن به ثبت رسیده‌است. پزشکان با بررسی این پرونده به خوبی از اطلاعات پزشکی و سوابق پیشین بیماران خود آگاه می‌شوند و جهت بهبود هر چه بهتر بهترین نسخه را در اختیار آنها قرار می‌دهند. رشد تکنولوژی و حضور اینترنت در زندگی افراد جامعهسبب شده‌است که وجود سلامت هوشمند در جوامع بیش از پیش اهمیت پیدا کند. تا آنجایی که هوشمندسازی سلامت در بسیاری از جوامع با کاهش چشم‌گیر مرگ و میر مواجه شد!

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا به سامانه سلامت هوشمند نیاز داریم؟

چه کسی دوست دارد ساعت های زیادی در مطب دکتر و اورژانس معطل بماند؟ و یا برای گرفتن یک نوبت زمان مفید خود را از دست دهد؟ برای بررسی بیماری نه چندان خاصی که فقط می تواند با داشتن اطلاعات جزیی و راه های درمان آن به سلامت خود کمک کند، ساعت ها در انتظار پزشک باشد؟ و یا آیا دوست ندارند تنها با چت آنلاین پیگیری های آتی درمان خود را انجام دهند؟  سامانه سلامت هوشمند، پاسخی برای پاسخ به این سوالات بود که توانست تا حد قابل قبولی بسیاری از مشکلات و نیازهای جوامع را در این زمینه تامین نماید.

 

سامانه سلامت هوشمند از مهم ترین بخش هوشمندسازی شهرها محسوب می شود. اگر نگاه مختصری به شهر خود بیندازید و تحلیل خوبی از شرایط شهر خود داشته باشید، به راحتی می توانید از اهمیت این سامانه در شهر خود اگاه شوید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای برخورداری از برنامه سلامت هوشمند

سیستم هوشمندسازی سلامت، مزایا و فواید بسیاری را در بخش درمانی هر کشوری پدید آورده است. مزایایی که سبب خدمت‌رسانی هر چه بیشتر در حوزه‌ی سلامت و بهداشت به تمامی افراد جامعه شده‌است. در این قسمت با برترین مزایای این سامانه آشنا می‌شویم:

  1. پیدا کردن جواب سوالات پزشکی در سریع ترین زمان ممکن: افراد با استفاده از سامانه سلامت هوشمند می‌توانند هر گونه سوالات پزشکی خود را از طریق این سامانه بپرسند و منتظر جواب پزشک مورد نظر خود بمانند.
  2. بایگانی پرونده های پزشکی افراد: تمامی پرونده‌های پزشکی افراد جامعه و سوابق آنها به صورت کاملا آنلاین در این سامانه ذخیره می‌شود و در صورت نیاز در اختیار افراد مربوطه قرار می‌گیرد. این قابلیت باعث می‌شود که کادر درمانی از تمامی شرایط ویژه و حساس بیماران که از قبل وجود داشته‌است،به خوبی آگاه باشند.
  3. دسترسی به پرونده ها در سریع ترین زمان ممکن: جمع‌آوری و بایگانی پرونده پزشکی افراد در این سامانه سبب می‌شود که تمامی پزشکان در صورت بروز مشکلی به سرعت با مرور پرونده‌ی بیماران خود تصمیم درستی در روند درمان وی بگیرند.
  4. صرفه جویی در زمان و هزینه: استفاده از این سامانه سبب صرفه‌جویی بسیاری در زمان و هزینه کاربران آن از جمله: پزشکان، بیماران، پرستاران، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و … شده‌است.
  5. ارتباط با واحدهای درمانی در دسترس: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت هوشمند ، نزدیکترین واحد درمانی قابل دسترس به خود را پیدا کنند و با صرف زمان کمتری به آن واحد مراجعه کنند.
  6. کمک به سلامتی هر چه زودتر بیماران: استفاده از سامانه سلامت هوشمند مزایایی را به همراه دارد که نقش اساسی و مهم در بهبود روند سلامتی بیماران ایفا می‌کند. ثبت و نگهداری گزارشات روند درمان آنها یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در این سامانه تعبیه شده‌است.
  7. کاهش مرگ و میر: ارتباط کاربران با پزشکان و مراکز درمانی در سریعترین زمان ممکن و دسترسی آسان به یکدیگر و پرونده‌های پزشکی سبب کاهش مرگ و میر بسیاری توسط سامانه سلامت هوشمند شده‌ است.
  8. دسترسی آسان: سامانه آنلاین سلامت تمامی دسترسی‌ها اعم از بیماران به پزشکان، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و کلینیک‌ها و همچنین دسترسی به گزارشات و پرونده‌ها را بسیار راحت‌تر کرده‌است.
  9. ارائه برنامه های تغذیه مناسب: افرادی که به هر دلیلی اعم از چاقی، دیابت، چربی؛ بارداری و … نیاز به رژیم غذایی مناسبی دارند، می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از طریق این سامانه و مشورت با پزشک مورد نظر خود برنامه غذایی مناسبی را از آنها دریافت و در رژیم روزانه خود رعایت کند. کاربران همچنین می‌توانند در صورت داشتن هر گونه سوال به صورت روزانه با پشتیبانان در ارتباط باشند.
  10. ارائه ی راهکارهای درمانی مناسب: سامانه سلامت هوشمند بر پایه‌ی برترین و باتجربه‌ترین پزشکان پایه‌گذاری شده‌است. استفاده از دانش و تجربه این پزشکان سبب شده‌است تا بهترین راه‌کارهای درمانی در اختیار بیماران قرار گیرد و سلامتی آنها را بهبود بخشد.
  11. اندازه گیری فشارخون، قند، چربی: بیماران می‌توانند با جواب دادن به یک سری سوال و تست چند آزمون از طریق این سامانه فشارخون، قند و چربی خود را اندازه‌گیری کنند. در صورتی که نتوانستند به صورت آنلاین جوابگوی نیاز خود باشند و در شرایط مساعدی نبودند، می‌توانند از طریق ثبت درخواست حضوری جهت انداره‌گیری موارد ذکر شده، درخواست را به نزدیکترین واحد درمانی ارسال نمایند.

 

کاربران سیستم سلامت هوشمند

شاید از نگاه بسیاری از شما کاربران سامانه سلامت هوشمند فقط بیماران و پزشکان باشند. در صورتی که اینگونه نیست و کاربران زیادی می توانند در این صنعت دخیل باشند. این کاربران محدود نیستند و به مرور زمان و با افزایش رو به رشد نیازها تعدادشان افزایش می‌یابد. در این قسمت می‌خواهیم با کاربران این سیستم را بیشتر بشناسیم:

بیماران

افراد عادی

پزشکان

ورزشکاران

بیمارستان ها

بیمه

آزمایشگاه ها

درمانگاه ها

داروخانه ها

کلینیک ها

مربیان در زمینه پرورش اندام

کودکان

سالمندان

 

سامانه سلامت هوشمند چگونه کار می‌کند؟

کارکرد سامانه سلامت هوشمند بدین گونه است که تمامی سابقه و پرونده پزشکی افراد در این سیستم ثبت می شود. در دوره های خاص و مرتب به وسیله سیستم سلامت هوشمند تمامی علایم حیاتی افراد از جمله فشارخون، قند، چربی و … اندازه گیری می شود و در صورت عبور از حد مجاز به شما تذکر داده می شود. پس از تذکر، راه کارهای بهبود و یا مراجعه به پزشکان مربوطه را به شما توصیه و شما را به بخش نوبت دهی آنلاین هدایت می کند. در واقع سیستم سلامت هوشمند برای شما تمامی امکانات پزشکی را از راه دور فراهم می کند. تشخیص بیماری، راه های درمان، نوبت دهی، امور اقتصادی، داروهای مناسب، پیگیری احوال بیماران پس از گذراندن دوره درمانی و … از جمله خدماتی است که در سریع زمان ممکن توسط این سامانه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

منبع:tahatech

 

همچنین بخوانید:

مروری بر چشم پزشکی از راه دور

مروری بر تله درماتولوژی

تأمین سلامت از راه دور به طور خلاصه

بالا