سلامت همراه چیست و چه مزایایی دارد؟

سلامت همراه چیست و چه مزایایی دارد؟

دستگاه های هوشمند و تکنولوژی های قابل حمل هرروزه در جامعه محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. جای تعجب نیست که امروزه تعداد افرادی که اینگونه دستگاه ها را برای کنترل، مدیریت و نظارت بر سلامتی خویش استفاده میکنند به صدها میلیون نفر رسیده است. همین امر باعث رشد مدل تازه ای ازارائه خدمات سلامت با عنوان سلامت همراه شده است.


سلامت همراه چیست؟

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سلامت همراه اقدامات پزشکی و بهداشت عمومی است که توسط گوشی های هوشمند، دستگاه های پایش بیمار، همیارهای دیجیتالی شخصی و دیگر وسایل بیسیم صورت می پذیرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده برآورد کرده است که تقریبا 500 میلیون نفر درجهان پیش ازین(2016) از اپلیکیشن های خدمات بهداشت و سلامت استفاده کرده اند. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2021 به سرعت تا بالای 1 میلیارد نفر افزایش یابد.

سلامت همراه پیش از این نیز برای نظارت و کنترل شرایط مختلفی همچون بیماری های قلبی، دیابت، اوتیسم، بیخوابی و آسم مورد استفاده قرار گرفته است. محققان همچنین شروع به بررسی قابلیت های سلامت همراه کرده اند. مطالعه ای که در بریتانیا انجام شده است میزان تاثیر گذاری دخالت تکنولوژی موبایل روی افراد مبتلا به HIV یا ایدز را بررسی کرده است. این مطالعه دریافت که حتی یک پیام کوچک می تواند باعث ترغیب بیشتر فرد به انجام اقدامات مربوط به سلامتی اش بشود. همان پروسه درمورد کمک به افراد برای ترک سیگار صدق می کرد. چنانچه مشاهده می کنید عمده خدمات مرتبط با سلامت همراه در حوزه پزشکی از راه دور است که نیاز به رفتن به مطب را کاهش می دهد.در استرالیا سازمان غذا وداروی دولتی برای راه اندازی و ارتقای سایتی که اپلیکیشن های مربوط به مدیریت دیابت ارائه می هد، هزینه می کند.

به طور مشابه، کمپینی تحت عنوان «فشار خونت را اندازه بگیر» توسط  بنیاد گروه پزشکی آمریکا راه اندازی شد که فشار خون حدود 500 هزار نفر را کنترل و مشخص کرد. به عنوان بخشی از کمپین، هر شخص یک دستگاه متصل به گوشی هوشنمد داشت که فشار خون را ثبت می کرد، می خواند و ذخیره می کرد. این عدد را به تیم پزشکی مربوط به بیمار به منظور بررسی و کنترل فشار خون می فرستاد.
سلامت همراه برای نوشتن و یادآوری داروها، آموزش بیمار در مورد تغییرات سبک زندگیش و تسهیل روند نوبت گیری در صورت نیاز بدون حضور بیمار و ملاقات های رو در رو کمک کننده است. این مدل از خود کنترلی و بررسی اتوماتیک همچنین می تواند با دستگاه های دیگری چون پایش یا چک  کردن نوار قلب و پایش قند خون انجام شود.

اخیرا در واشنگتن محققان در حال ارتقای اپلیکیشنی هستند که می تواند آسم را کنترل کند. این اپلیکیشن از میکروفون گوشی هوشمند بیمار به عنوان تنفس سنج استفاده میکند. اگر فکر می کنید این اپلیکیشن به اندازه کافی تاثیر گذار نیست،  بد نیست بدانید در کانادا، کف کفش بیسیمی طراحی شده است که الگوهای فشار کف پا در حین قدم زدن را ثبت و کنترل می کند. این اپلیکیشن وقتی بیمار دیابتیک فشار بیش از حدی به پاشنه پایش وارد کند به او هشدار می دهد چراکه این فشارها میتواند منجر به زخم های کف پا بشود.

امکان استفاده از اپلیکیشن های سلامت همراه برای کمک به متخصصان سلامت میتواند بسیار گسترده باشد. دیر یا زود گوشی های هوشمند رکوردها یا اطلاعات قبلی بیمار را نیز می تواند در خود جای دهند و یا با ساعت های هوشمند علایم حیاتی بیمار می تواند از طریق مچ بیمار به آمبولانسی که در مسیر به سمت بیمار درحرکت است انتقال یابد!

 

مزایای سلامت همراه

فواید سلامت همراه بسیار گسترده است و تمام بخشهای مراقبت سلامت را در بر میگیرد و پتانسیل بهبود کنترل ونظارت بر سلامت بیماران در خطر را دارد. می توان از این تکنولوژی برای مداخله های زود هنگام استفاده کرد وبه وسیله استفاده از جی پی اس (GPS) و عملکردهای مراقبت سلامت به طور چشمگیری میزان حضور بیمار در بیمارستان  را کاهش دهد. پتانسیل استفاده از سخت افزارهای بیومتریک(زیست سنجی) و آنالیزورهای سلامت مخصوصاً در محیط های بالینی غیر قابل انکار است. بهرحال، به دلیل اینکه این بعد از مراقبت سلامت به نسبت جدید است باید با احتیاط توسط بیماران و متقاضیان مورد دسترسی و استفاده قرار بگیرد. هنوز پرسش های بسیاری برای پاسخ دادن هست و تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد.

 

سلامت همراه و سلامت کار

با توجه به مزایایی که از سلامت همراه بیان شد این امر می تواند در ارائه خدمات طب کار و بهداشت حرفه ای نیز مورد استفاده قرار گیرد. امروزه انواع نرم افزارهای همراه وجود دارد که می تواند جنبه های مختلف سلامت شاغلین را مورد ارزیابی و پایش قرار دهد. انواع نرم افزارهای سنجش شنوایی، بینایی، سنجش دما و شرایط جوی، سنجش صوت، وضعیت ارگونومی و غیره نمونه هایی از این موارد هستند که در صورت استفاده صحیح میتوانند در ارتقای سلامت شاغلین بسیار مفید واقع شده و بسیاری هزینه ها را برای کارفرمایان کاهش دهند.

 

منبع: asahse

 

همچنین بخوانید:

دورکاری پساکرونا در حوزه سلامت

فایوجی دنیای سلامت را از 5 راه دگرگون خواهد کرد

نسخه نویسی الکترونیکی، فناوری جدید دنیای سلامت

بالا