سلامت همراه تکنولوژی ارزشمند

با پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، هر روز دنیا با ایده‌های جدید و نابی روبه‌رو می‌شود. ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… تاثیراتی قابل توجه برجای گذاشته‌‌‌‌است . یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کـاربرد فناوری اطلاعـات ، حوزه بهداشت و درمان می‌باشدسلامت همراه(M-Health) عبارتی است که امروزه زیاد به گوش می‌رسد و نسل جدیدِ خدمات سلامت همگی به سمت دیجیتال و الکترونیک شدن پیش می‌روند. اما سلامت همراه دقیقا به چه معنی می‌باشد؟در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با سلامت همراه و نمونه‌هایی از آن آشنا کنیم.

 

مفهوم سلامت همراه (Mobile-Health)

اگر بخواهیم تعریف مختصری در مورد «سلامت همراه (mobile Health) »بیان کنیم، می‌توان به «ارائه تمامی خدمات مراقبت بهداشتی که در بستر تلفن‌همراه هوشمند یا دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل فراهم شده‌است» اشاره کرد.

این اصطلاح معمولاً در مورد استفاده از وسایل ارتباطی سیار، مانند تلفن‌های همراه ، تبلت‌ها و دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) و دستگاه های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند برای خدمات سلامت استفاده می‌شود.

حوزه سلامت همراه به عنوان زیرمجموعه سلامت الکترونیکی(e-Health) ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، مانند رایانه‌ها ، تلفن‌های هوشمند، ماهواره ارتباطی، مانیتورهای بیمار و غیره است که افراد از آن‌ها برای کنترل مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده می‌کنند.در عصر حاضر سلامت همراه کاربردهای بی‌شماری دارد.

 

کاربرد های سلامت همراه

آموزش آنلاین
توانمندسازی بیمار و پزشکی
گردآوری اطلاعات مبتنی بر شواهد
ارتباطی تمام وقت و ۲۴ ساعته بین پزشک و بیمار
امکان تبادل اطلاعات میان مراکز مراقبت بهداشتی
افزایش کیفیت خدمات سلامت
افزایش دسترسی به خدمات سلامت
و
سلامت همراه می‌تواند نتایج مثبتی را برای بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی به همراه داشته باشد.

 

انواع مزایای فناوری سلامت همراه

√ کاهش خطاهای انسانی از طریق ثبت سوابق الکترونیکی و جمع آوری اطلاعات در زمان واقعی
کاهش شیوع بیماری‌های واگیر و عفونت ها با انجام ویزیت‌های آنلاین
شخصی سازی داده های بهداشتی و برنامه های درمانی برای هر بیمار
کاهش هزینه‌های بیمارستان از طریق کاهش مصرف کاغذ و ضایعات
ارائه یادآوری به بیماران برای مصرف دارو، ارائه هشدارها و ثبت علائم بدون نیاز به حضور ارائه دهنده مراقبت
پیگیری علائم در زمان واقعی برای تشخیص زود هنگام و بازخورد متخصصین مراقبت بهداشتی
کمک به بیماران برای دستیابی سریع به اطلاعات ضروری بهداشتی، که می‌تواند هزینه‌های اضافی مانند ویزیت‌های غیرضروری در بیمارستان را به حداقل برساند.

 

سلامت همراه در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

حال ممکن است این سوال برای شما بوجود بیاید که با وجود این مزایا، سلامت همراه در چه زمینه‌هایی طراحی و بکارگرفته می‌شود‌؟طراحی سرویس‌های سلامت همراه بسیار متنوع است و هرکدام با هدف خاصی طراحی می‌شوند.برخی با هدف رژیم غذایی، تناسب اندام و کنترل خواب و برخی نیز به بررسی جنبه‌های اجرایی از جمله برنامه‌ریزی قرار ملاقات و رسیدگی به نسخه‌های متنی می‌پردازند.

امروزه نیز شاهد بکارگیری سلامت همراه در بهبود خود‌مراقبتی و مدیریت بیماران مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، اوتیسم، آسم و … و ارتقاء سلامت سالمندان هستیم.برای آشنایی بیشتر با خدمات سلامت همراه در ادامه به بیان چند اپلیکیشن در حوزه سلامت می‌پردازیم .

 

دو اپلیکیشن کاربردی در حوزه سلامت

Instant Heart Rate

امروزه رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام دغدغه بسیاری از افراد است و هرکسی برای رسیدن به وزن ایده آل خود به اقدامات مختلفی می‌پردازد .موثرترین و بهترین راه ورزش کردن است .

وقتی ورزش می‌کنید کنترل ضربان قلبتان موضوع بسیار مهمی است. شما باید قبل از ورزش و در حین ورزش ضربان قلب خود را کنترل کنید و برای رسیدن به وزن ایده آل باید از نحوه ضربان قلب خود کمک بگیرید.

یکی از اپلیکیشن‌های ممتاز در زمینه نمایش و مانیتور ضربان قلب Instant Heart Rate است. وقتی در حال ورزش هستید، این اپلیکیشن به شما نشان می‌دهد که برای رسیدن به وزن ایده آل باید ضربان قلب شما چه اندازه باشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربری این اپلیکیشن نمایش ضربان قلب شما در یک جدول در زمان های مختلف است که شما با کمک این جدول می‌توانید به میزان چربی سوز بودن فعالیت‌های خود پی‌ببرید، یا اینکه با کمک میزان ضربان قلبی که در زمان‌های مختلف نمایش داده‌ شده، می‌توانید به تأثیر استرس و فشارهای روحی بر روی ضربان قلب خود پی‌ببرید و میزان استرس و فشارهای روانی را کاهش دهیدو این ویژگی‌ها است که این اپلیکیشن را از سایر نمونه های مشابه متمایز می‌کند.

 

iCare Oxygen Monitor

این روزها برای هر موضوعی اپلیکیشینی وجود دارد که فقط به اندازه‌گیری و کنترل یک مورد از شاخص‌های سلامتی می پردازند.

iCare اولین اپ کاربردی سنجش فشار خون، چربی خون، ضربان قلب و… در جهان است که یک پک کامل را به صورت رایگان و یکجا برای کاربران فراهم کرده است.

از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به این نکته اشاره‌کرد که کاربران تنها نیاز به یک گوشی هوشمند دارند و سپس با نصب این برنامه بر روی گوشی می‌توانند روند برنامه را طی کنند تا سلامتی خود را تحت کنترل قرار دهند.

برنامه iCare یک برنامه پزشکی است که امکان سنجش سلامت را در تمام زمینه ها از جمله کنترل میزان اکسیژن خون، ضربان قلب، بینایی، شنوایی، ظرفیت ریه، شاخص روانی، کور رنگی و دیگر داده‌های فیزیکی برای شما فراهم کرده و اطلاعات دقیق برای شما جمع آوری می کند.

به عنوان مثال این برنامه می‌تواند از طریق میکروفن ظرفیت شش‌هایتان را بسنجد، به‌طوری که وقتی به سمت صفحه فوت می‌کنید فن می‌چرخد و وضعیت سلامت و وضعیت احساسی شما را تشخیص و گزارش می‌دهد و همین‌طور می‌تواند گام شمار خوبی برایتان ‌باشد.

علاوه براین قابلیت‌ها، این برنامه می‌تواند میزان اکسیژن خون شما را با میزان خطای به اضافه یا منهای ۲ یا کمتر اندازه گیری کند، شناسایی و دقت کلسترول خون بالا بیش از ۸۰ درصد را اطلاع دهد، خطای ضربان قلب منهای ۳ و یا کمتر را نیز گزارش کند.

البته باید این نکته را یادآور شد که سلامت همراه را نمی‌توان به عنوان جایگزین کاملی برای سامانه های درمانی سنتی در نظر گرفت اما می‌توان از این فناوری برای مداخله های زودهنگام استفاده کرد و به وسیله استفاده از GPS و اقدامات مراقبت سلامت از راه دور میزان حضور بیمار در بیمارستان و مراجعه به مطلب را به طور چشمگیری کاهش داد.

 

منبع: medolearn

 

همچنین بخوانید:

سلامت همراه چیست و چه مزایایی دارد؟

دورکاری پساکرونا در حوزه سلامت

فایوجی دنیای سلامت را از 5 راه دگرگون خواهد کرد

بالا