مزیت پزشکی از راه دور برای کشورهای در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه به برنامه های پزشکی از راه دور در بسیاری از موقعیت ها، زمانی که پزشکان کم هستند، زمانی که پزشکان متخصص در دسترس نیستند، زمانی که بیماران در روستاها با پزشکان به کمک تله مدیسین به متخصصین دیگر متصل میشوند ،نیاز دارند. علاوه بر این، الزامات برنامه های پزشکی از راه دور برای کشورهای در حال توسعه تا حدودی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. در واقع ، برای کاربردهای موفق پزشکی از راه دور در کشورهای در حال توسعه باید جنبه های اجتماعی ، سازمانی و فنی بیشتری را در نظر گرفت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در این مقاله تمام پروژه های اصلی پزشکی از راه دور را که به کشورهای در حال توسعه اختصاص داده شده است ، در نظر می گیریم ، همانطور که در ادبیات علمی مناسب شرح داده شده است. بر اساس چنین ادبیاتی ، ما می خواهیم طبقه بندی خاصی را تعریف کنیم که امکان طبقه بندی مناسب و مرور سریع پروژه های پزشکی از راه دور در کشورهای در حال توسعه را فراهم می آورد.

ارتباط پزشکی از راه دور، فقط با خواندن تعریف فوق مشهود است. هر زمان که مسافت باعث اختلال در مراقبت مناسب برای ارائه به بیمار شود، پزشکی از راه دور می تواند پاسخ خوبی باشد. فاصله ممکن است بر ارائه مراقبت، هم از نظر زمان و هم از نظر کیفیت، در همه جا تأثیر بگذارد. هر دو کشور توسعه یافته و در حال توسعه ممکن است شرایطی را تجربه کنند که در آن زمان مداخله، از تشخیص بیماری تا شروع مراقبت، به طور جدی بر نتیجه نهایی خود مراقبت تأثیر می گذارد. چنین موقعیت‌های معمولی از انفارکتوس حاد میوکارد تا خونریزی جمجمه یا زخم‌ها یا آسیب‌هایی که بیماران را در مناطق روستایی تحت تأثیر قرار می‌دهند، متغیر است. هر دو کشور توسعه یافته و در حال توسعه ممکن است شرایطی را تجربه کنند که کیفیت مراقبت به طور جدی بر نتیجه نهایی خود مراقبت تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر وضوح تصویر تشخیصی پزشکی که از یک مکان روستایی به بیمارستان منتقل می‌شود ضعیف باشد، برخی از ضایعات یا نواحی تشریحی که تحت تأثیر بیماری یا آسیب قرار گرفته‌اند ممکن است شناسایی نشوند و دوباره نتیجه نهایی مراقبت را به خطر بیندازند. در واقع، همه کشورها، اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، می توانند از مزایای واقعی پزشکی از راه دور استفاده کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

طبق تعریف بالا ، پزشکی از راه دور نیز می تواند به طور مختصر به عنوان :استفاده از فناوری اطلاعات و مخابرات ICT در پزشکی نامیده شود. پزشکی از راه دور فقط برای نظارت یا تشخیص از راه دور یک بیمار نیست بلکه عملکرد مقایسه ای هفت شبکه طولانی مدت پزشکی از راه دور که خدمات بشردوستانه ارائه می کنند، همین طور شامل تکنیک های آموزش الکترونیکی نیز می شود مانند: ارائه آموزش از راه دور هم به کارکنان مراقبت های بهداشتی و هم به بیماران. ، و خدمات مشاوره از راه دورمعروف به تله ویزیت یا نظر دوم متخصص. این دومی به هرگونه مشاوره بین پزشکان یا بین پزشکان و بیماران در یک شبکه یا پیوند ویدیویی مثلاً فیس‌تایم، اینستاگرام، اینترنت، اسکایپ و غیره اشاره دارد، برخلاف مشاوره «شخصی» تعامل بین بیمار و پزشک یا پزشک با پزشک که در آن هیچ فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت لازم نیست.

با توجه به ملاحظات قبلی ، کاربردهای پزشکی از راه دور در کشورهای در حال توسعه نیاز به مطالعه ، طراحی و ارزیابی بر اساس معیارهای خاصی دارد که باید ویژگی های فرهنگی ، زیست محیطی ، سازمانی و اقتصادی کشورها و جمعیت های مد نظر را در نظر بگیرد.

 

 

با مرور روی مطالب   پزشکی از راه دور ، می توان چندین هدف را برای یک پروژه پزشکی از راه دور مشخص کرد و یک پروژه را می توان به یک یا چند هدف اختصاص داد. اهداف عمده عبارتند از:

 

-سیستم تشخیص و مشاوره از راه دور. داده ها (شامل سیگنال ها و تصاویر) به صورت محلی (در سمت بیمار) جمع آوری و ذخیره می شوند و سپس به بیمارستان اصلی ارسال می شوند ، جایی که پزشکان می توانند این داده ها را تجزیه و تحلیل کنند. سپس بیمارستان از راه دور (از طرف پزشک) تشخیص را ارسال می کند.

 

-تشخیص از راه دور حتی اگر بیمار تنها توسط پرستاران کمک شود و هیچ پزشکی در همسایگی نباشد ، می تواند انجام شود: چنین وضعیتی معمولاً در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه رخ می دهد و در برخی موارد تشخیص اولیه با کمک پزشک متخصص محلی انجام می شود. سیستم پشتیبانی تصمیم DSS مشاوره از راه دور ، یعنی نظر دوم متخصص ، در بین پزشکان انجام می شود ، جایی که یک پزشک غیر متخصص نیاز به مشاوره از راه دور با یک یا چند پزشک متخصص دارد: معمولاً چنین وضعیتی در مراکز اورژانس مناطق روستایی یا بیمارستانهای کوچک کشورهای توسعه یافته رخ می دهد ، یا در هر مکانی از کشورهای در حال توسعه.

 

-سیستم نظارت از راه دور بیمار در محل دور افتاده تحت نظر است ، سیگنال های وی به طور مداوم بدست می آید ، به بیمارستان اصلی ارسال می شود و احتمالاً توسط DSS به صورت محلی تجزیه و تحلیل می شود. زنگ هشدارها از راه دور تشخیص داده می شوند و دوباره به سمت بیمار منتقل می شوند. سیستم نظارت می تواند توسط پزشک یا پرستار مدیریت و کنترل محلی شود.

 

-سیستم مداخله از راه دور بیمار وارد اتاق عمل می شود ، مداخله از طریق یک روبات محلی (سمت بیمار) انجام می شود که توسط پزشک در بیمارستان اصلی از راه دور کنترل می شود. مداخله از راه دور مستلزم این است که برخی از کمک های محلی توسط پزشک یا پرستار انجام شود.

 

-سیستم آموزش از راه دور (آموزش الکترونیکی) دانش آموزان یا مراقبین (بیشتر پزشکان ، پرستاران و تکنسین ها) در کلاس هایی که از موسسات دانشگاهی از راه دور تدریس می شود ، شرکت می کنند و احتمالاً از طریق ارتباط دو طرفه با ایجاد سوالات با معلم در ارتباط هستند. آموزش از راه دور را می توان به صورت محلی توسط معلم محلی ، در طول و/یا بعد از کلاس ها کمک کرد.

 

پیش نیازهای سخت افزاری و الزامات مخابراتی به شدت با ابعاد پروژه ارتباط دارد: هرچه پروژه بزرگتر باشد ، پیش نیازها و الزامات بیشتر است. با این حال ، چنین وابستگی بین اندازه پروژه و پیش نیازها و الزامات ، به عنوان وابستگی بین اندازه و محل پروژه (شهری یا روستایی) بهتر خوانده می شود. در مکان های شهری ، پیش نیازهای سخت افزاری و الزامات مخابراتی را می توان به طور موثرتر و با کاهش تلاش اقتصادی نسبت به مکان های روستایی برآورده کرد. در نتیجه ، همانطور که در بالا گفته شد ، پروژه های بزرگتر با بودجه بیشتری همراه هستند و ممکن است بر مناطق روستایی متمرکز شوند که مصرف برق بیشتر و پهنای باند بیشتر باعث تلاش اقتصادی بیشتری می شود.

 

منبع: ncbi

 

همچنین بخوانید:

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای پزشکان

وظایف و اهمیت مدیریت اطلاعات بهداشتی در بیمارستان

راهکارهای ساخت یک بیمارستان هوشمند

بالا