مزایای "اینترنت اشیا" و سلامت

با ورود اینترنت مسیر زندگی انسان‌ها تغییرات بسیاری داشته که از آن جمله استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و "اینترنت اشیا" می‌باشد. استفاده از "اینترنت اشیا" در حوزه های مختلف زندگی انسانها وارد شده است. "اینترنت اشیا" در حوزه سلامت می‌تواند تاثیرات بسیاری برای پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص سریع بیماری‌ها و کاهش آمار مرگ و میر در جهان و ایران شود.

"اینترنت اشیا" می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله سیستم مراقبت از راه دور بیماران، سیستم هشداردهنده موارد اورژانسی، برنامه‌های تناسب‌اندام، بیماری‌های مزمن و مراقبت از سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. این موارد می‌تواند شامل سیستم اندازه‌گیری ضربان قلب، سیستم اندازه‌گیری فشارخون، سیستم‌های بررسی سلامت، ضربان‌سازهای مصنوعی و سمعک‌ها باشد.

در موارد پیشرفته‌تر دستگاه‌ها سیر درمان و داروها و مقدار آنها را نیز پایش می‌کند. همچنین برنامه‌هایی در "اینترنت اشیا" طراحی شده‌اند که به‌وسیله آن پزشک می‌تواند پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، بیمار خود را تحت نظر داشته باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دسته‌بندی کاربران ابزارهای سلامت هوشمند

ابزارهای سلامت هوشمند قابلیت استفاده توسط کاربران مختلف را دارد. جهت سهولت در مطالعه رویکردهای مختلف دستگاه‌ها می‌توان کاربران سلامت هوشمند را به صورت زیر دسته بندی کرد:

کاربران عمومی

کاربران عمومی را می‌توان به‌طور خلاصه به دو دسته تقسیم کرد:

کاربران تحت مراقبت ویژه: از کاربران این دسته می‌توان به زنان باردار، نوزادان و سالمندان اشاره کرد. هدف عمده این کاربران، رصد علائم حیاتی است. استفاده این دسته کاربران برای مراقبت بیشتر و کمک به آنها قبل از رسیدن به شرایط حاد است.

  ⬅کاربران عمومی که به حفظ سلامت و تناسب‌اندام خود اهمیت ویژه می‌دهند: امروزه بسیاری از مردم به تناسب‌اندام خود اهمیت می‌دهند. به همین استفاده از وسایل ورزشی در میان مردم بسیار رایج شده است. از جمله وسایل ورزشی می‌توان به دستگاه دراز نشست، تردمیل، کمربند لاغری، کفش پیاده‌روی و دستبندهای کنترل کالری و شمارنده قدم اشاره کرد. با استفاده از نرم‌افزارهای قابل نصب بر روی تلفن‌های هوشمند و همچنین قابلیت اتصال دستگاه‌ها به شبکه، تمامی فعالیت‌های فیزیکی قابل پیگیری و رصد کردن است.

 

کاربران ورزشکار

استفاده از ابزارهای سلامت هوشمند در میان کاربران ورزشکار عموما به دو دلیل می‌باشد:

  ⬅کنترل حرکات ورزشی: مربیان ورزشی تمایل دارند بتوانند به صورت دقیق حرکات ورزشکاران را کنترل کنند. این به دلیل کنترل انجام دقیق حرکات و همچنین جلوگیری از آسیب ورزشکاران است.

  ⬅رصد کردن علائم حیاتی یک بیمار علاقمند به ورزش       

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربران بیمار

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از "اینترنت اشیا" در بخش سلامت، رصد کردن علائم حیاتی و همچنین پارامترهای خاص افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و شایع است. از بیماری‌های شایع می‌توان به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های دستگاه تنفس و دیابت اشاره کرد.

به‌منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش مراقبت بیماران روزبه‌روز بر میزان استفاده از دستگاه‌های سلامت هوشمند اضافه می‌شود. تمایل انسان‌ها به گذران زندگی روزمره بدون نگرانی و اطمینان از داشتن نظارت و همچنین عدم تمایل برای گذران روزهای طولانی در بیمارستان و حتی تمایل تعدادی از بیماران برای زندگی در شهرهای کوچک و یا روستاهای بدون داشتن امکانات پزشکی پیشرفته نیز از جمله عوامل استفاده از ابزارهای هوشمند سلامت می‌باشد.

 

کارکردهای"اینترنت اشیا" و سلامت

به‌طورمعمول، راه‌حل "اینترنت اشیا" و سلامت شامل کارکردهای زیر است:

 

-1 جمع‌آوری علائم حیاتی به صورت پیوسته: علائم حیاتی شامل فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن و تنفس با استفاده از ابزار هوشمند مجهز به سیستم ارتباطی به صورت پیوسته در تمامی ساعت‌های شبانه روز جمع‌آوری شده و ذخیره می‌شوند.

 

 -2جمع‌آوری علائم حیاتی به صورت دوره‌ای: علائم حیاتی شامل فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن و تنفس با استفاده از ابزار هوشمند مجهز به سیستم ارتباطی به صورت دوره‌ای و در زمان‌های قابل تنظیم در تمامی ساعت‌های شبانه روز جمع‌آوری شده و ذخیره می‌شوند.

 

 -3جمع‌آوری پارامترهای خاص مرتبط با بیماری‌های مزمن و شایع به صورت پیوسته: پارامترهای خاص مرتبط با بیماری‌های مزمن و شایع از جمله قندخون، چربی خون، درصد آب بدن، سطح استرس و احتمال تشنج با استفاده از ابزار هوشمند مجهز به سیستم ارتباطی به صورت پیوسته در تمامی ساعت‌های شبانه روز جمع‌آوری شده و ذخیره می‌شوند.

 

 -4جمع‌آوری پارامترهای خاص مرتبط با بیماری‌های مزمن و شایع به صورت دوره‌ای: پارامترهای خاص مرتبط با بیماری‌های مزمن و شایع از جمله قندخون، چربی خون، درصد آب بدن، سطح استرس و احتمال تشنج با استفاده از ابزار هوشمند مجهز به سیستم ارتباطی به صورت دوره‌ای و در زمان‌های قابل تنظیم در تمامی ساعت‌های شبانه روز جمع‌آوری شده و ذخیره می‌شوند.

 

 -5پیگیری و نظارت: تمام اشیاء (مردم، تجهیزات پزشکی و غیره) و ظرفیت‌های ارتباطی آنها با دستگاه‌های شبکه حسگر بی‌سیم به‌صورت 24 ساعت هفت روز هفته قابل‌ سنجش بوده و توسط صفحه شناسایی که در همه مکان‌ها وجود دارد و ظرفیت بالای ارتباطی، پیگیری و نظارت می‌شوند.

 

 -6خدمات از راه دور: حوزه سلامت و خدمت‌رسانی به زندگی به‌عنوان‌مثال اورژانس و کمک‌های اولیه، آموزش و بهداشت محل سکونت، مدیریت رژیم غذایی و دارو، پزشکی از راه دور و تشخیص از راه دور، شبکه‌های اجتماعی سلامت و غیره می‌تواند از راه دور از طریق اینترنت و دستگاه‌های بهینه ارائه شود‏.

 

 -7مدیریت اطلاعات: توسط ارتباط جهانی "اینترنت اشیا"، تمام اطلاعات بهداشت و درمان (پشتیبانی، تشخیص، درمان، بهبود، دارو، مدیریت، امور مالی و حتی فعالیت‌های روزانه) می‌تواند در کل زنجیره ارزش جمع‌آوری، مدیریت و مورد استفاده قرار گیرند. داده‌ها را می‌توان به صورت گزارش‌های جزئی و دسته‌بندی به تفکیک بیماری‌ها، شهر، استان، زمان، بیمار و پزشک از سیستم دریافت کرد.

 

 -8ارسال محتوای هوشمند به کاربر: سیستم این قابلیت را دارد که با توجه به علائم حیاتی و پارامترهای خاص مرتبط با بیماری‌های مزمن و شایع جمع‌آوری شده هر شخص و با توجه به سطوح آستانه تعریف شده برای آنها، در صورتی آشکار شدن علائم بیماری، صفحه کاربری شخص را با توجه به آن تغییر داده و مقالات و یا فیلم‌های آموزشی مرتبط با آن بیماری را یه صورت خودکار بر روی صفحه کاربر ارسال ‌کند.

 

9- یکپارچگی بین سازمانی: با کمک "اینترنت اشیا" سیستم اطلاعات یکپارچه بین‌ سازمانی قابل حصول است. این ویژگی قابلیت امکان دستیابی افراد مجاز (پزشک، پرستار، رادیلوژیست و فیزیوتراپ) به تمامی اطلاعات پزشکی یک بیمار در محل‌های مختلف (بیمارستان‌ها و مطب پزشکان) را می‌دهد.

 

مزایای "اینترنت اشیا" و سلامت

استفاده از "اینترنت اشیا" در حوزه سلامت مزیتهای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می‌پردازیم.

 

کاهش هزینه‌های بسیار زیاد درمانی

بخش درمانی در هر کشور بخش قابل توجهی از هزینه‌های آن کشور را شامل می‌شود. برای مثال سرانه هزینه سلامت در جمهوری اسلامی ایران 6٪ از تولید ناخالص داخلی معادل مبلغ 836$ است‏. در صورت استفاده از "اینترنت اشیا" در حوزه سلامت می‌توان این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اداره ارتباطات دولت فدرال  آمریکا پیش‌بینی کرده است که با کاهش بستری بیماران در بیمارستان کاهش عفونت‌های حاصل از آن و پایش از راه دور بیماران به‌طور متوسط به ازای هر بیمار 12$ آمریکا کاهش هزینه‌ها خواهند داشت.

 

کاهش آمارهای مرگ‌ومیر بر اثر عفونت‌های بیمارستانی

تحقیقات انجام‌شده در آمریکا نشان می‌دهد که هر سال حدود دو میلیون نفر دچار عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند و حدود 90000 نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند. عفونت‌های بیمارستانی مدت بستری بودن بیماران را به‌طور متوسط هفت تا نه روز اضافه می‌کند که سالانه در آمریکا حدود 35 میلیارد دلار از بودجه بیمارستان‌ها صرف رسیدگی به این عفونت‌ها می‌شود‏. آمار دقیقی از این موضوع در ایران وجود ندارد اما میزان شیوع عفونت‌های بیمارستانی در کشور ما به‌طور میانگین بین ۱۰ تا ۱5 درصد (حدود 6۰۰۰۰۰ نفر در سال) برآورد می‌شود. با کاهش مدت‌زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان و پایش از راه دور بیمار می‌توان کاهش عفونت‌های بیمارستانی و مرگ بدین واسط و همچنین کاهش هزینه‌ را انتظار داشت.

 

• کاهش مرگ‌ومیر جهانی

با آگاهی از آمار زیاد مرگ‌ومیر بر اثر بیماری، آمار مرگ‌ومیر بر اثر بستری بودن در بیمارستان و عفونت‌های بیمارستانی و صرف هزینههای بسیار زیاد جهت درمان و هزینه‌های بستری بیماران در جهان، نیاز به راهکارهایی جهت دور نگاه داشتن بیمار از بیمارستان، ارتباط بیشتر بین بیمار و پزشک و درنتیجه کاهش آمار مرگ‌ومیر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در میان جوامع علمی و تحقیقاتی جهان احساس شد. استفاده از "اینترنت اشیا" در سلامت به‌عنوان یک راه‌حل در این زمینه مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

 

همچنین بخوانید:

مشاوره تغذیه از راه دور

پزشکی عمومی از راه دور

کاربرد هوش‌مصنوعی در پزشکی و شخصی سازی درمان

بالا