گذری از متاورس به سمت مراقبت های پزشکی

- نگاهی به دوران مراقبت های بهداشتی مجازی

فیس بوک سال گذشته اعلام کرد که متعهد به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در دنیای مجازی است در بخش متاورس خود و هفته گذشته، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مایکروسافت به یک معامله 70 میلیارد دلاری برای خرید Activision Blizzard، ناشر بازی های ویدیویی World of Warcraft و سایر بازی های پرفروش نزدیک شده است. به عنوان بزرگترین ورود مایکروسافت به بازی، این معامله نشان می دهد که این شرکت روی رشد فضای مجازی شرط بندی می کند، زیرا برای رقابت با رقبای فناوری مانند فیس بوک کار می کند.

واضح است که متاورس ، بخش جدیدی از واقعیت مجازی است که اینترنت را به عنوان یک تجربه سه بعدی که کاربران می توانند بخشی از آن باشند دوباره تصور می کند و توسط غول های فناوری به عنوان اینترنت آینده مطرح می شود، اما چه معنایی برای آینده مراقبت های بهداشتی دارد ؟

همه‌گیری COVID-19 باعث ایجاد یک مصرف‌کننده جدید مراقبت‌های بهداشتی شد که مشروط به تحویل دارو در خانه و دریافت مراقبت‌های بهداشتی آنلاین از طریق ویزیت از راه دور از جمله دریافت‌کنندگان Medicare) )بود. در چیزی که من "مداورس" می نامم، شیوه جدیدی از ارتباط در سلامت و بازار مراقبت های بهداشتی، نحوه تعامل بیماران با ارائه دهندگان، دریافت اطلاعات و مراقبت و خرید محصولات و خدمات را تغییر می دهد.

 

 

سلامت

"مداورس"

 

اولین پذیرندگان محصولات و خدمات مراقبت های بهداشتی مجازی کسانی خواهند بود که در حال حاضر در این فضا زندگی می کنند: گیمرها، برنامه نویسان و کارگران از راه دور با EQ مجازی بالا. با اقتصاد دیجیتال مجازی در حال حاضر، بازیکنان-بیماران می‌توانند محصولاتی مثل (World of Warcraft) یا تجربیاتی مانند Fortnite) )مانند پزشکی، خدمات سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی را خریداری کنند.

در حین انجام یک بازی یا اتمام یک جلسه تجاری مجازی، کاربران ممکن است یک پیام هدفمند برای معاینه چشم، یک نسخه مجدد، یک ویزیت پزشکی از راه دور(تله ویزیت)، یا یک دانلود داروی مبتنی بر نرم افزار دریافت کنند. تقسیم‌بندی بازار در دنیای مجازی آسان‌تر خواهد بود و مدل رفتن به بازار را آنی می‌کند.

شرکت‌هایی که قبلاً دارای شاسی دیجیتال (قابلیت‌های واقعیت یا هوش مصنوعی) هستند، مانند شرکت‌های بهداشت از راه دور، ارائه‌دهندگان سلامت روان، و حوزه نوظهور درمان‌های دیجیتال نسخه‌ای، مزیت محرک اول را خواهند داشت. احتمالاً همکاری با بیمه پردازش در medaverse وجود خواهد داشت، بنابراین حوزه‌هایی در نوآوری پرداخت مانند بلاک‌چین و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) که به کاربران اجازه می‌دهند در یک شبکه غیرمتمرکز با ارزش مبادله کنند.

در سمت محصول، فراتر از عینک های فیس بوک و مایکروسافت به ترتیب Oculus و HoloLens، مجموعه ای از تولیدکنندگان نرم افزارهای درمانی وجود خواهند داشت که به طیف گسترده ای از شرایط پزشکی مانند اعتیاد، بی خوابی و درد می پردازند.

به خاطر داشته باشید که ما در مورد مراقبت های بهداشتی صحبت می کنیم . حوزه ای که از جهاتی هنوز در قرون تاریک است، با دستگاه های متفاوت و چالش های قابلیت همکاری ، بنابراین باید منتظر ریسک، بوروکراسی و مقررات باشیم. بسیاری از رهبران مراقبت‌های بهداشتی با توجه به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، اخلاقیات و ایمنی کنونی، که احتمالاً چالش‌های بزرگی در این منطقه هستند، محتاطانه خوشبین هستند.

مقامات ارشد بهداشت برای آواتارهای جعلی آماده هستند و خطر اطلاعات نامتقارن و ناقص برای کاربران زیاد خواهد بود. با این حال، سامانه هایی مانند DeHealth در حال حاضر شروع به ایجاد پایه ای برای کاربران کرده اند تا هویت دیجیتالی خود (آواتار) خود را به دنیای مجازی جدید، از جمله داده های پزشکی جمع آوری شده از طریق سایر سیستم عامل های دیجیتال، منتقل کنند.

حفاظت از بیماران مجازی در برابر مراقبت های بد، طرح های غارتگرانه، ادعاهای نادرست و کلاهبرداری باید برای همه در این زمینه اولویت باشد. امر نظارتی در مورد زمینه هایی مانند امنیت و حریم خصوصی بیمار قابل توجه خواهد بود. امروزه تعداد بیشماری از بیماران با درآمد کمتر وجود دارند که خدمات پهنای باند یا رایانه در خانه ندارند. این بدان معناست که ما باید یک مدل جدید و عادلانه تر از دسترسی بیماران یا برنامه هایی را در نظر بگیریم که می توانند روی تلفن های هوشمند کار کنند.این عصر مجازی جدید باید آرزو داشته باشد که نیرویی برای سلامت باشد.

 

منبع: medpagetoday

 

همچنین بخوانید:

توریسم درمانی و تکنولوژی

چگونه متاورس می تواند در تغییر شکل مراقبت های بهداشتی نقش داشته باشد

مرور کلی بر تله مدیسین

 

بالا