متاورس چیست و به دنبال چیست؟ در دنیای سلامت چه تغییراتی حاصل میشود؟

متاورس یک دنیای مجازی مشترک و همه جانبه است که در آن بازیکنان، که معمولاً به شکل آواتار نشان داده می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تجربیاتی بسازند و اشیا و مناظر درون دنیایی را خلق کنندطی چندین دهه گذشته تنها در رمان‌های علمی تخیلی به پتانسیل بزرگ جهان‌های مجازی اشاره می‌شد. اما در حال حاضر متاورس (metaverse) به یکی از پر سر و صداترین مفاهیم در دنیای فناوری تبدیل شده است و توسعه دهندگان نرم افزار و بازی در صنایع مختلف از رمزارزها و گیمینگ گرفته تا رسانه‌های اجتماعی با اشتیاق از آن استقبال می‌کنند.متاورس به یک پدیده بسیار واقعی تبدیل شده است که دارای تعدادی پلتفرم پر رونق با ادغام‌های رمز ارزهای متعدد است.متاورس یک دنیای مجازی مشترک و همه جانبه است که در آن بازیکنان، که معمولاً به شکل آواتار نشان داده می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تجربیاتی بسازند و اشیا و مناظر درون دنیایی را خلق کنندمتاورس‌ها معمولاً اقتصاد و ارز مخصوص خود را دارند که کاربران می‌توانند با آن املاک، آیتم‌ها، لوازم جانبی آواتار و موارد دیگر دیجیتالی را بخرند، بفروشند و معامله کنند. کاربران می‌توانند متاورس را از طریق کامپیوتر، هدست واقعیت مجازی (VR) یا گوشی هوشمند تجربه کنند.به طور خاص، متاورس کریپتو متاورسی است که بلاکچین در فناوری زیربنایی آن و دارایی‌های رمز ارزی مانند توکن‌های متاورس در اقتصاد آن گنجانده شده است.

از جمله متاورس‌ها و پروتکل‌های کریپتو که شامل عناصر متاورس هستند می‌توان به دیسنترالند (Decentraland)، کریپتو ووکسل (Cryptovoxels)، اِیلین ورلدز (Alien Worlds)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و سندباکس (The Sandbox) اشاره کرد.اگرچه محیط‌های متاورس مانند مدت‌هاست که در بازی‌های آنلاین چندنفره بزرگ وجود داشته است اما ادغام بلاکچین، رمز ارزها و واقعیت مجازی در این بخش نه تنها تاثیر چشمگیری در افرادی که می‌توانند در متاورس شرکت کنند و کارهایی که می‌توانند انجام دهند داشته است، بلکه ارزش بازار جهانی دارایی‌ها، تعامل‌ها و تجربیات به دست آمده در حوزه دیجیتال بازی‌های بلاکچین را به نمایش گذاشته است.دارایی‌ها و آیتم‌های رمز ارزی متاورس مانند زمین و اشیاء دیجیتال معمولاً با انواع مختلف توکن‌های متاورس نشان داده می‌شوند. مالکیت این موارد در بلاکچین ثبت می‌شود و حتی می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز آن را با دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم مبادله کرد.دنیای واقعی به طور فزاینده‌ای به سمت متاورس حرکت می‌کند. شرکت‌های مختلفی – چه جریان اصلی و چه بومی رمز ارزها – دفاتر مرکزی مجازی خود را در متاورس‌های کریپتو ایجاد کرده‌اند و به طور منظم رویدادها و جشنواره‌های مجازی را با حضور هزاران نفر برگزار می‌کنند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، یک خانه حراج شناخته شده یک کپی دیجیتالی از دفتر مرکزی خود در لندن را در بازی بلاکچین دیسنترالند افتتاح کرد.این دفتر دارای یک گالری هنری مجازی چند اتاقه است که کاربران متاورس می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین، دیسنترالند به طور منظم میزبان رویدادهای موسیقی زنده، کنفرانس‌ها و جلسات است.

 

پایه و اساس متاورس

متاورس با استفاده از فناوری‌های متعددی ایجاد شده است اما به طور دقیق حاصل ترکیب اینترنت، آیتم‌های سه بعدی، استانداردهای باز رسانه، استانداردهای زبان برنامه‌نویسی باز و دفتر کل غیرمتمرکز و پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مانند بلاکچین است.اساس تشکیل دهنده متاورس به شرح زیر است:

 

اینترنت

متاورس از یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها استفاده می‌کند که در آن نیاز به هیچ مرجع متمرکزی مانند دولت نیست. تنها یک نهاد مسئول ارائه مجوز برای استفاده از سیستم یا انجام هر گونه تراکنش خواهد بود که آن هم توسط تمام کاربران در سراسر جهان کنترل می‌شود.

 

استانداردهای باز رسانه

از آیتم‌های سه بعدی، صدا، متون، تصاویر، شکل‌های هندسی، توالی‌ها، وکتورها و هر ترکیب دیگری از رسانه‌های دیجیتال دیگر استفاده می‌کند؛ یو اس دی شرکت پیکسار و ام دی ال شرکت ان‌ویدیا از جمله پلتفرم‌های عالی برای رسیدن به تعامل‌پذیری برای برنامه سه بعدی متاورس هستند.

 

استانداردهای زبان‌های برنامه‌نویسی باز

متاورس شامل استانداردهای زبانی مانند جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال، وب اکس آر، وب اسمبلی، زبان سایه‌پردازی وب جی پی یو و موارد متعدد دیگر است.

 

سخت افزار

سخت افزارهای واقعیت توسعه یافته (XR) و واقعیت ترکیبی (MR) مانند عینک‌های هوشمند، هولولنز،  هپتیکس و آمنی تردمیل.

 

دفتر کل غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند

از فناوری بلاکچین برای دستیابی به تجربه متاورس و ارتقا آن استفاده می‌شود. فناوری بلاکچین قابلیت ثبت تراکنش‌های بسیار امن، شفاف و بدون مجوز را دارد. فناوری‌های بلاکچین مانند بیت‌کوین، اتریوم، تتا، بایننس اسمارت چین، ان اف تی و غیره فرصت‌های بسیار خوبی را در زمینه متاورس ارائه می‌دهند. این فناوری متاورس را در دسترس عموم قرار می‌دهد و از اکوسیستم متاورس بلاکچین پشتیبانی می‌کند

 

کاربردهای متاورس در دنیای واقعی چیست؟

حوزه سرگرمی یکی از اولین صنایعی است که تجربیات واقعیت مجازی را به مشتریان ارائه می‌دهد، در حالی که صنعت تولید و مراقبت‌های بهداشتی جزو اولین صنایعی هستند که تجربیات واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده را برای کارمندان خود پیاده کرده‌اند.

 

مراقبت‌های بهداشتی

پزشکان یکی از اولین گروه‌هایی بودند که از واقعیت افزوده برای همکاری با یکدیگر استفاده کردند. هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت همچنین به متخصصان پزشکی سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا به طور مجازی در طول عمل‌های جراحی با یکدیگر همکاری کنند.

جراحان می‌توانند از طریق حرکات دست و دستورات صوتی از هولولنز مایکروسافت برای نمایش تصاویر سه بعدی اسکن‌ها، دسترسی به داده‌های بیمار و تماس با متخصصان دیگر استفاده کنند. این کنترل هندزفری یک مزیت سخت افزاری بسیار کاربردی برای پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است.

 

منبع: ramzinex

 

همچنین بخوانید:

متاورس چیست و به دنبال چیست؟ در دنیای سلامت چه تغییراتی حاصل میشود؟

آیا مکانی برای مراقبت های بهداشتی در متاورس وجود دارد؟

دورنمای ماشین های هوشمند در خدمات بهداشت و درمان

بالا