استفاده از اینترنت اشیا در بخش سلامت

پیشرفت های فناوری دنیای مراقبت های بهداشتی را متحول کرده است. امروزه بیشتر تعاملات بیمار با سیستم های مراقبت بهداشتی شامل تجهیزات و دستگاه های پزشکی بیش از هر زمان دیگری می شود! شرکت‌های فناوری پزشکی 5 میلیون نوع فناوری مختلف تولید می‌کنند، از تکه‌های پوشیدنی پوستی خارجی گرفته تا پمپ‌های انسولین که می‌توان آن‌ها را همیشه روی بدن گذاشت.

از همه جالبتر اینکه روزانه چند نوآوری جدید در این زمینه اتفاق می افتد، مانند ضربان ساز برای افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند و دستگاه های مانیتورینگ خانگی که به بیماران اجازه می دهد از راه دور به داده های خود دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیازی به مراجعه به پزشک به صورت حضوری باشد.

فناوری پزشکی در سال‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت بوده است، تا حدی به دلیل وجود هزاران هزار محصول برای خرید. با ادامه پیشرفت فناوری، بخش مراقبت های بهداشتی بیشتر و بیشتر از مزایای آن استقبال می کند.

دستگاه‌های هوشمند به طور گسترده‌ای در جمع‌آوری داده ها از مانیتورهای دستگاه‌های سنجش سطح خون، الکتروکاردیوگرام و دماسنج‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، برخی از این ابزارها نیازمند پیگیری ارتباط با متخصصین مراقبت‌های بهداشتی هستند.

هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید ، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات مطرح می‌شود. با این حال تا زمانی که بیماران درمان مناسب را دریافت کنند و با پزشکان در هماهنگی کامل باشند این موضوع اهمیت چندانی ندارد.

در ادامه به چگونگی عملکرد IoT در ارائه‌ی خدمات مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازیم:

 

نظارت از راه دور

یکی از مزایای استفاده از IoT در یک سازمان بهداشتی، کاهش هزینه است. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند بدون نظارت بیمار در بیمارستان، از نظارت از راه دور استفاده کنند. اینکه آیا بیمار در خانه، در دفتر و یا در بخش دیگری از جهان است،  اهمیتی ندارد ، در هر حال متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می توانند سلامت بیمار را کنترل و درمان‌های توصیه شده را ارائه دهند.

اینترنت اشیا حجم کاری ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد. همچنین IoT می‌تواند در کشورهای جهان سومی که امکانات پزشکی در دسترس همه قرار ندارد مورد استفاده قرار بگیرد و در مناطقی که دچار سیل، زلزله ، سونامی یا طوفان شده‌اند ، امکانات بهداشتی را بهتر و مفیدتر عرضه کند. بنابراین IoT فقط مختص کشورهای پیشرفته نیست بلکه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌آوری و درک اطلاعات پزشکی

در طول اقامت بیماران در بیمارستان ، دستگاه‌های پزشکی شامل نظارت بر قلب ، پمپ‌های خون، تنفس و IVS  به آن‌ها وصل می‌شوند. با این حال، ضبط اطلاعات از این دستگاه‌ها زمان زیادی می‌برد و تحلیل اطلاعات آن از جانب مراقبین مستعد خطا می‌باشد.

امروزه، با استفاده از IoT، داده های بیمار به صورت اتوماتیک از طریق سیستم ثبت الکترونیکی سلامت انتقال می‌یابد. این روش به افزایش دقت داده‌ها کمک می‌کند و به پرستاران اجازه می‌دهد وقت بیشتری را صرف مراقبت از بیمار کنند.

از طرف دیگر، پزشکان برای درمان بیماران باید اطلاعات را به خوبی تفسیر نمایند. راهکاری که IoT در جهت حمایت از متخصصان بهداشت در این زمینه ارائه می‌دهد ، تلفیق داده‌های گوناگون از دستگاه‌های پزشکی بدون پراکندگی اطلاعات می‌باشد.

 

نظارت بر بیماران

پیشرفت ابزارهای بهداشتی پوشیدنی مانند iWatch اپل از نقش مهمی در نظارت بر سلامت فردی برخوردار است. با این حال، این محصولات گاه به اندازه تجهیزات پزشکی عمومی دقیق نیستند.

دستگاه‌های پوشیدنی IoT می‌توانند سلامتی نقاط متفاوتی از بدن مانند فشار خون ، ضربان قلب، نوار مغزی، دمای بدن ، وضعیت عمومی بدن، تعداد قدم‌های برداشته شده توسط بیمار و الگوی تنفسی را اندازه بگیرند. . با کمک داده‌های جمع‌آوری شده از طریق دستگاه‌های IoT، پزشکان می‌توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در مواقع اورژانسی پیشنهادات قابل قبولی ارائه دهند.

تکنولوژی در هر صنعتی از جمله مراقبت و درمان تغییراتی را به وجود آورده است. در این راستا مراقبت‌های بهداشتی با به کارگیری اینترنت اشیا ، انقلابی در تشخیص و درمان بیماری به جود آورده‌اند. هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید، مزایای زیادی از جمله بهبود کارایی و کیفیت خدمات با استفاده از دستگاه‌های پزشکی مطرح می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مسئله اصلی حفظ حریم خصوصی ، محرمانه نگه داشتن سوابق بهداشت شخصی بیماران است. سوابق بهداشت شخصی (PHR)  در واقع یک ثبت الکترونیکی فردی از اطلاعات مربوط به سلامت اشخاص است. PHR ها از چندین منبع تهیه می شوند و مستقیماً به مرکز بهداشت الکترونیکی گزارش می شوند. اما این اطلاعات می توانند هدف حملات سایبری قرار بگیرند که منجر به فاش شدن اطلاعات خصوصی بیماران می شود.

امکانات بهداشتی به طور فزاینده ای به دستگاه هایی متصل می شوند که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. با سیستم های سوابق پزشکی بیمارستان ها و اینترنت ، نگرانی در مورد آسیب پذیری دستگاه های پزشکی افزایش می یابد. اما چه کسانی مسئول حفظ امنیت اینترنت اشیا در حوزه سلامت هستند؟

 

- کارمندان حوزه سلامت:

همواره نیاز به آموزش کارکنان در مورد روش قابل قبول و ایمن استفاده از وسایل پزشکی هوشمند وجود دارد. در حال حاضر ، بسیاری از مسائل امنیتی مربوط به حوزه سلامت ناشی از عدم آگاهی کارمندان از اقدامات امنیتی صحیح هنگام استفاده دستگاه ها و تجهیزات هوشمند پزشکی است. به عنوان مثال ، کارمندان باید بدانند که دستگاه های پزشکی ، حتی با داشتن مرورگر ، نباید برای گشت و گذار در وب سایت ها یا پخش موسیقی استفاده شوند.

 

- سازمان های بهداشتی و درمانی:

سازمان های بهداشتی و درمانی که از دستگاه های پزشکی متصل و هوشمند استفاده می کنند ، باید امنیت خود را افزایش دهند. هنگامی که یک وسیله پزشکی از طریق اینترنت قابل دسترسی است ، سازمان های بهداشتی باید مراقب خطرات احتمالی و انتشار بدافزار باشند. آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که دستگاه های پزشکی متصل آخرین نرم افزار را دارند. در واقع هرگونه بروزرسانی یک دستگاه پزشکی حیاتی باید انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که باعث بروز مشکلاتی نمی شود که ممکن است سهواً به بیمار آسیب برساند.

 

- ارائه دهندگان خدمات ابری:

در حالی که سازمان های مراقبت های بهداشتی اطمینان حاصل می کنند که داده های حساس موجود به روشی امن و رمزگذاری شده ذخیره می شوند ، اما بر امنیت نقاط دسترسی داده ها که برای انتقال داده ها استفاده می شوند، هیچ کنترلی ندارند. این تهدید قابل توجهی ایجاد می کند که بر اساس تعداد دستگاه های جدید متصل به شبکه به تدریج افزایش می یابد و ارائه دهندگان ارتباطات و ذخیره داده باید آن را برطرف کنند.

 

- نهادهای نظارتی:

نگرانی اصلی نهادهای نظارتی، امنیت اطلاعات بهداشتی شخصی است که از طریق دستگاه های متصل ذخیره و منتقل می شود. برای این منظور ، آنها باید قانون کافی و سازگار ارائه دهند.

 

- ارائه دهندگان و سازندگان دستگاه های اینترنت اشیا

اطمینان از امنیت در دستگاه مراقبت های بهداشتی هوشمند نیاز به تلاش مشترک ارائه دهندگان و تولیدکنندگان دستگاه های اینترنت اشیا و سازمان های مراقبت های بهداشتی دارد. برخی از اقدامات امنیتی اساسی وجود دارد که می توان در مرحله طراحی و تولید دستگاه های متصل پزشکی انجام داد. این اقدامات عبارتند از:

احراز هویت: تولیدکنندگان برای اطمینان از اینکه فقط کاربران مجاز ، به پیام ها یا سرویس های مجاز به دستگاه دسترسی دارند ، مجوزهایی را برای دستگاه های مراقبت های بهداشتی تأیید می کنند.

رمزگذاری: گواهینامه ها یک لینک رمزگذاری شده ایجاد می کنند و اجازه می دهند اطلاعات مراقبت های بهداشتی به صورت خصوصی منتقل شود.

یکپارچگی: گواهی نامه ها پیام های ارسال شده به یک دستگاه پزشکی را امضا می کنند تا مطمئن شوند بدون تغییر باقی    می مانند و رهگیری نمی شوند.

 

همچنین بخوانید:

پزشکی از راه دور فقط یک ترند همه گیر نخواهد بود

آینده پزشکی از راه دور روشن است

مراقبت از راه دور صوتی؟ آیا برای بیماران کافی است؟

 

بالا