آشنایی با اینترنت اشیا پزشکی

در اینترنت اشیا پزشکی  (Internet Of Medical Things) یا به اختصار IOMT با حفظ مفهوم اصلی اینترنت اشیا که متصل شدن تمامی وسائل پیرامون ما به اینترنت می باشد ، مسئله با تمرکز بر کاربردهای سلامتی و البته با رعایت نکات قابل اهمیت در این حوزه پیاده سازی می شود . در تعریف این مفهوم باید گفت هر چیزی که به سلامتی انسان یا سیستم های سلامت مربوط می شود و می تواند در یک ارتباط به صورت شبکه (اینترنت) به ارائه ی خدمات یا محصول جدید در حوزه ی سلامت منجر شود در دسته ی اینترنت اشیا پزشکی قرار میگیرد .

یکی از ملموس ترین مثال هایی که این روز ها در زندگی بسیاری از ما وجود دارد دستبند های سلامتی هستند که در بازار در انواع مختلف در دسترس قرار دارند و می توانند برخی از پارامتر های حیاتی فرد را دریافت کنند و از طریق شبکه ی اینترنت برای یک تحلیلگر مثل هوش مصنوعی یا یک پزشک متخصص ارسال کنند و از این طریق وضعیت سلامتی فرد مورد پایش قرار می گیرد. در واقع یکی از مهمترین پتانسیل های گسترش IOMT در مبحث مراقبت از راه دور می باشد. اما اینترنت اشیا پزشکی جنبه های دیگری هم دارد که میتواند به صورت مستقیم با افراد جامعه و سلامت عمومی مرتبط باشد یا به صورت اختصاصی در خدمت سیستم های پزشکی قرار گیرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
برای روشن شدن بیشتر موضوع , مثال سیستم های آمبولانس هوشمندی که در برخی از نقاط دنیا با استفاده از مفاهیم اینترنت اشیا ،سعی در ارائه ی خدمات سریع تر به حادثه دیدگان دارند، نمونه ی دیگر از کاربرد های اینترنت اشیا محسوب میشود .
در این سیستم ، آمبولانس ها به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)و و البته اینترنت بی سیم مجهز هستند و داده های مکانی خودشان را در هر لحظه به مرکز کنترل ارسال می کنند . داده ها بعد از دریافت در مرکز کنترل با توجه به اطلاعات ترافیکی دریافتی از طریق دوربین های شهری ، سنسور های ترافیکی یا اطلاعات اعلامی شهروندان و موقعیت فرد حادثه دیده ، پردازش می شوند و بهترین و سریعترین مسیر برای رسیدن آمبولانس به مقصد را پیشنهاد می دهند همچنین می توانند سیستم چراغ های راهنمایی و رانندگی را به گونه ای تنظیم کنند که در صورت نیاز و نزدیک بودن آمبولانس ، بار ترافیکی در مسیر را کاهش بدهد از طرفی در هنگام انتقال بیمار با ارسال علائم حیاتی و وضعیت بیمار به نزدیک ترین بیمارستان پیشنهادی ، تیم پزشکی را برای روبه شدن با وضعیت بیمار به خوبی آگاه و آماده میکنند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
حالا تصور کنید سنسورها ی هوشمند حیاتی که در محیط زندگی بیمار قرار دارند و یا به بدن فرد متصل شده اند علائمی از خطر را برای مرکز درمانی ارسال کرده باشند در این شرایط ما از یک سیستم کامل اورژانسی بهره میگیریم که بهترین واکنش سیستم پزشکی و بهداشتی را برای رسیدگی به فرد بیمار خواهد داشت

 

منبع: persianbme

 

همچنین بخوانید:

نحوه کار سیستمهای پزشکی از راه دور

نیازمندی ها در ساخت سیستم های جدید در سلامت دیجیتال

تله مدیسین طیف وسیعی از خدمات پزشکی و بهداشتی را دربر می‌گیرد

 

 

 

بالا