نتایج حاصل از اجرای دیجیتال سازی مدارک پزشکی

پرونده‌ بیماران در بخش مدارک پزشکی همواره اطلاعات مهمی در خصوص نوع بیماری، فعالیت‌های انجام شده در خصوص بیمار در همان مرکز درمانی، سابقه درمان‌های انجام شده از سوی پزشکان و نتایج آن، سوابق مالی و بیمه‌ای بیمار را با خود به همراه دارد. شاید برای پزشک یا پزشکان در مطب و کلینیک لزوم دیجیتال سازی مدارک پزشکی مهم نباشد و توجه زیاد آنان به بحث درمان ، نسبتا سبب غفلت از این موضوع بسیار مهم گردد.

این در حالی است که همواره بخش مدارک پزشکی و بایگانی در هر مرکز درمانی به گفته بیماران و مراجعین، یکی از مشکل‌دارترین بخش‌هایی است که زمان زیادی را برای پیگیری امور از مراجعین گرفته و تنش‌های فراوانی میان ایشان با پرسنل بوجود می‌آورد. به بیان دیگر در طی سال‌های گذشته یکی از معضلات در بخش بایگانی مراکز درمانی، ازدحام مراجعین و درخواست‌های مکرر دریافت پرونده به منظور  پیگیری امور اداری درمانی بوده است. افزایش روز به روز  تعداد پرونده‌های بیماران بواسطه  افزایش تعداد مراجعین روزانه، جای دادن پرونده‌های قدیمی در فضای بایگانی موجود و لزوم بازیابی آنها از دیگر دغدغه‌های موجود در حوزه بایگانی پرونده ها است که  در کنار عوامل محیطی مانند تغییر در پرسنل، گاهاً موجبات مخدوش نمودن فرایند بایگانی را فراهم می آورد. بنابراین لزوم  اتخاذ تدبیری نوین و رویکردی در جهت ارتقای کیفی کارهای مطروحه ، از اولویت‌های هر مرکز درمانی است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویربرداری اسناد شامل اسکن نمودن  فرمهای مدارک پزشکی در سیستم های کامپیوتری است. در این روش تعدادی از فرمهای مدارک پزشکی بیمار اسکن شده و بصورت الکترونیکی بعنوان مدارک پزشکی بیمار ذخیره می شوند. مدارک پزشکی اسکن شده یک  مدارک پزشکی الکترونیک(EMR) واقعی نیست،  این روش توسط سازمانهای بهداشتی – درمانی  به منظور تسهیل در دسترسی و بازیابی  مدارک پزشکی  و حل مسائل مریوط به فضا و ذخیره سازی پرونده های کاغذی، استفاد می شود. مطالعاتی نیز در  مورد مقایسه میان روشهای سنتی و الکترونیکی انجام یافته است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نتایج حاصل از اجرای دیجیتال سازی مدارک پزشکی

ضرورت اتخاذ رویکردی نوین در هموار نمودن مشکلات مطروحه ، مدیریت بخش مدارک پزشکی را به ارائه طرح اسکن نمودن پرونده های بایگانی و تبدیل آن به فایلهای دیجیتال ، هدایت نمود. می توان کارکردهای حاصل از اجرای طرح فوق را در دو حوزه(برای بیماران، برای پرسنل)، در نظر گرفت:

 

کارکرد و فواید طرح برای مراجعین:

–  کاهش زمان پاسخگویی به مراجعین؛

–  کاهش مراجعات مکرر پرسنل به بایگانی؛

–  امکان دریافت کپی پرونده و مدارک موجود در اسرع وقت.

 

کارکرد و فواید طرح برای پرسنل:

–  افزایش توانمندی پرسنل واحد مدارک پزشکی؛

–  کاهش خستگی و کسالت در امور محوله ؛

–  قابلیت دسترسی همگانی پرسنل مدارک پزشکی در صورت نیاز؛

–  کاهش استرس شغلی در پرسنل مدارک پزشکی ؛

–  ایجاد محیط کاری بهتر و افزایش رضایت شغلی کارکنان بخش مدارک پزشکی؛

–  امکان دسترسی همزمان به پرونده های بیماران ؛

–  امکان تهیه نسخه پشتیبان از پرونده های بیماران و در نتیجه بهبود امنیت آنها؛

–  بهبود محرمانگی اطلاعات  بیماران؛

–  امکان تهیه گزارشات مختلف برای اهداف پژوهشی، آماری و …. .

 

همچنین بخوانید:

ویزیت بیماران از راه دور با کمک تله مدیسین

سلامت الکترونیک (E-HEALTH) چیست؟

معرفی دیجیتال سازی مدارک پزشکی

بالا